Test: Så bra är nya Volvo EX30

Nu har de första exemplaren av nya Volvo EX30 kommit till handlare i Sverige och kundleveranser startar inom kort. Vi testade bilen i Spanien i slutet av 2023, här är vår första recension av Volvos snabbaste bil någonsin. 

TEST VOLVO EX30. Volvo satsar hårt på att lansera sin folkliga elbil EX30 och har bjudit in 100-tals journalister att testköra bilen i Barcelona. Sällan har så många svenska medier fått testköra en ny Volvo. Direkt när jag landat på flygplatsen El Prat får jag nycklarna till en EX30 i handen. Eller nyckel och nyckel, precis som Tesla har Volvo gått över till plastkort i samma storlek som ett kreditkort. Redan där har Volvo sparat in några hundralappar. Tanken är att nyckeln snart ska finnas i mobiltelefonen – men tekniken är inte färdigutvecklad ännu. 

Volvo EX30 är en modell som sticker ut på flera sätt. Det är Volvos första bilmodell som tillverkas helt och hållet i Kina på en arkitektur som utvecklats i Kina, även om slututvecklingen gjorts i Göteborg. Det är Volvos minsta bilmodell någonsin. Det är också Volvos snabbaste bilmodell någonsin. Och Volvos billigaste elbil, åtminstone för den som väljer det minsta batteriet. Frågorna är många och det ska bli spännande att få köra EX30 för första gången. 

Provkörningen utgår från Barcelonas flygplats.

På parkeringen på Barcelonas flygplats har Volvo radat upp EX30-bilar i långa rader. Detta är några av de först tillverkade förseriebilarna, så allt är inte 100% färdigt i bilen. Det är värt att ha i åtanke när du läser testörningen. Bilen ser liten men kaxig ut när jag möter den ute på gatan för första gången. Den är väldigt hög för att vara en småbil och Volvo har lyckats ge den en tydlig SUV-karaktär trots att den bara är 4,23 meter lång. 

Volvo EX30 är bara 4,23 meter lång, men hela 1,555 meter hög – extremt för en småbil.

Design

Trenden börjar vända. Tidigare skulle elbilar se ut som futuristiska, tvålformade och effektsökande konceptbilar. Men i takt med att bilköparna börjar mogna börjar elbilarna att se allt mer normala ut. Volvo EX30 knyter an till Volvos SUV-tradition som startade för drygt 20 år sedan med XC90. Formspråket strävar efter höjd och kraftfullhet, med ett vänligt och tryggt uttryck. Volvo EX30 är märkets första modell som designats från grunden helt utan grill. Fronten sägs ha inspirerats av Star Wars. EX30 känns djärvare och mer modern än Volvo EX90 som mer ser ut som en konservativ facelift av XC90. Tack vare hög markfrigång och en bred stance har bilen en tydlig SUV-karaktär trots sin litenhet. Är den snygg? Det ligger förstås helt i betraktarens ögon. Jag tycker den lilla bilen ser tuff och kaxig ut. 

All information sitter i skärmen i mitten, även hastighetsmätare.

Interiör och förarmiljö

Volvo har gått hela vägen och precis som Tesla plockat bort instrumentklustret framför föraren. Hastighetsmätaren, olika indikatorer och andra funktioner finns nu samlade i den stora skärmen mitt i bilen. Efter att ha kört Tesla i 1,5 år känns det snabbt hemtamt. Det är till viss del befriande att slippa ha instrument i synfältet som pockar på uppmärksamhet, men viss tillvänjning krävs när man är ovan. Volvo har till skillnad från de nyaste Teslabilarna behållit spakar för blinkers och en växelväljare, tack för det. På det stora hela taget känns det luftigt och modernt. 

Men efter att ha suttit en stund i bilen känns en del detaljer onödigt snåla. Dörrsidorna som är gjorda av återvunnen plast känns plastiga och billiga, långt ifrån premiumkänsla, även om de snygga handtagen i metall kompenserar en del. Att fönsterhissarna sitter som sitter i mittkonsolen bara har två knappar och en omkopplare för baksätet känns snålt. För att spara kostnader manövreras framstolarna med ett enda litet vred  som ställs om i tre olika lägen med en knapp i mitten. Det är långt ifrån intuitivt, även om skärmen hjälper dig. 

Rattknapparna behöver Volvo jobba med.

Det går att leva med, då är det värre med rattknapparna. Reaktionen är fördröjd när jag trycker på knapparna, och den har knappt någon återfjädring. Enligt Volvo är programmeringen inte färdig av knapparna, men känslan i knapparna är så billig och plastig att de verkar ha kommit i ett kinderägg eller med ett Happy meal på McDonalds. Jag hoppas verkligen Volvo lyckas lösa detta med programmering.

Volvo har snålat in för mycket på flera detaljer i interiören, bilens känns budget istället för premium. Detta är bilens svagaste punkt. Men det går att leva med, på det hela taget är interiördesignen lyckad och den luftiga känslan i framsätena gör att det är lätt att trivas i Volvo EX30, även om kvalitetskänslan gärna hade fått vara bättre. Jag hoppas att några av de här punkterna blir bättre till produktionsbilarna, men det är långt ifrån säkert. 

Utrymmen

Volvo EX30 är Volvos minsta bil någonsin med en längd på 4,23 meter. Den är ändå bara 3 centimeter kortare än Volkswagens elbil ID.3. Därför blir jag något förvånad över att baksätet och bagageutrymmet är såpass mycket trängre än hos ID.3. Vart har centimetrarna tagit vägen? Troligen beror det på att Volvo av designskäl har en mycket längre motorhuv. Att bilen är så hög gör dock insteget väldigt enkelt.

I framsätet är det luftigt och gott om plats, här märks ingen skillnad jämfört med Volvos större modeller. Baksätet är desto trängre om det sitter en längre person i sätet framför. Huvudhöjden är dock bra, och om den som sitter framsätet sitter högt så ryms fötterna under framsätet. Volvo EX30 är inte en bil för den som använder baksätet frekvent till vuxna personer. Bagageutrymmet sväljer 318 liter inklusive 61 liter som finns under lastgolvet. Stora barnvagnar eller golfbaggar får svårt att rymmas. Barnfamiljer, golfare och andra storlastare bör mäta noga innan de slår till på EX30. En mycket bra detalj är att hatthyllan kan gömmas under bagagegolvet. Utrymmet i frunken är nästan ett skämt, den rymmer sju liter. Det är nätt och jämnt att laddsladdar får plats. 

Teknik & Infotainment

EX30 har en utvecklad version av Volvos Googlesystem med ett helt nytt gränssnitt. Layouten är betydligt elegantare än på Volvos äldre modeller. Systemet känns intuitivt och lättskött, ett av de absolut bästa på marknaden. Om det når upp till Teslas marknadsledande nivå törs jag inte säga efter att ha kört bilen under 1,5 dag, men här har Volvos UX-team tagit sjumilakliv. På förseriebilen jag testkörde var det väldigt svårt att justera volymen till stereon, ett litet tryck på knappen gav hög volym. Detta är enligt Volvo en programmeringsfråga och ska lösas till produktionen startar, enligt Volvo. Istället för högtalare i dörrarna och A-stolpen har EX30 en soundbar längst fram i bilen. I testbilen låter det inte alls bra, basen är på tok för hög. Men även detta ska lösas med finjustering av programmeringen, enligt Volvo.

Bilen är standardutrustad med många av Volvos säkerhetssystem, men autostyrning är tillval i de enklare versionerna. Delar av systemet fungerar dåligt på mina testbilar. Filassistenten har ett väldigt abrupt ingripande om jag vinglar lite i filen, likt MG Marvel. Det känns som bilen ska ta över min körning på ett otrevligt sätt. Filbytesvarnaren BLIS lyser orange och varnar för andra fordon, trots att filen bredvid är tom i stadstrafiken i Barcelona. Enligt Volvo handlar båda dessa saker om finjusteringar som ska vara lösta till produktionsbilarna som kommer i början av 2024. Listan på saker som ska lösas med mjukvara är ganska lång och jag hoppas Volvo hinner med allt tills de första köparna får sina bilar. 

Köregenskaper

Ok, nu har vi torrsimmat länge nog. Jag lägger i driveläget med rattspaken och ger mig ut i trafiken från Barcelonas flygplats. Från första stund är det underhållande att köra Volvo EX30. Den härliga körkänslan förlåter mycket av den påvra känslan i inredningen. Bilen svarar piggt på gasen, den lilla ovala ratten har en lätt men kontrollerad styrkänsla som gör att den lilla bilen ligger bra i handen. EX30 känns bra på vägen, oavsett om jag kör i 70 km/h eller gasar upp den i 120-130 km/h på motorvägen. Chassit känns fast och sportigt utan att vara stötigt. Trots det korta axelavståndet sväljer chassit ojämnheter på ett mycket bra sätt. Jag kan inte minnas att jag har kört en Volvo som känts roligare, även när den pressas känns bilen säker. Chassit lyckas matcha de 428 hästkrafterna och extremt snabba accelerationen, något den mjukare systermodellen Zeekr X inte riktigt klarade. Den bakhjulsdrivna modellen av EX30 med 272 hästkrafter känns snarlik den fyrhjulsdrivna i uppträdande, men känns aningen mjukare i chassit. När det kommer till köregenskaper är EX30 en riktig vinnarbil. 

Komfort

Vägarna runt Barcelona är betydligt slätare än svenska landsvägar med grövre asfalt, men EX30 tycks ändå vara en riktigt tyst bil med tanke på storleken. Men jag vet att bilar som upplevs som tysta i Spanien kan vara betydligt bullrigare på svensk asfalt, så låt oss vänta med slutligt omdöme. Framstolarna är lika sköna som vilka Volvostolar som helst, även om vissa långa personer kan tycka att dynorna är kortare än vanligt. Säteskomforten är av tradition en av Volvos bästa grenar och EX30 vansläktas inte, enligt min upplevelse. Först när bilen körs ut på en gropig grusväg får chassit något att bita, när vägen blir riktigt dålig kan det bli lite hoppigt. Men för att vara en så liten bil verkar EX30 ha väldigt bra komfort och sväljer ojämnheter på ett mycket bra sätt. Och jämfört med en Tesla Model Y är fjädring och stötdämpning betydligt bättre. 

Fartresurser

Volvos snabbaste bil någonsin, i alla fall i grenen acceleration. 0-100 km/h på 3,6 sekunder är snabbare än vad någon normal bilist behöver. Men det är ganska underhållande, åtminstone de första gångerna. Accelerationen är sugande och upplevs inte så brutal som tiden ger anledning att tro. Över 100 km/h mattas bilen av, och känns lite tunnare i drivlinan. Den bakhjulsdrivna varianten gör 0-100 km/h på drygt 5 sekunder och känns inte mycket långsammare, den räcker mer än väl för normala behov om du inte behöver fyrhjulsdrift. 

Laddluckan har billiga lock du får ta loss.

Räckvidd

På papperet ska Long Range-versionen komma 48 mil, förbrukningen under testet tyder på att siffran verkar vara rimlig vid försiktig körning i sommartemperatur. 

Ekonomi

Volvo EX30 har fått många lovord för det relativt låga priset, från 430 000 kronor. Men det priset gäller instegsmodellen med ett mindre LFP-batteri på 51 kWh och en WLTP-räckvidd på i bästa fall 34 mil. I svensk vintertrafik lär det handla om långt under 30 mil. Prispressen på elbilar har gjort att flera konkurrenter med längre räckvidd matchar det priset efter rabatter. De flesta i Sverige tros välja den bakhjulsdrivna Long Range-modellen med större batteri och en teoretisk räckvidd på 48 mil. Då börjar priset på 489 000 kronor, dessutom är utrustningen till bilen ganska dyr. Det är inga problem att extraustrusta den till ett pris på nästan 600 000 kronor. 

Värstingmodellen med fyrhjulsdrift och en acceleration på 3,6 sekunder upp till 100 km/h framstår faktiskt som mest prisvärd. De 430 000 kronorna för intstegsmodellen framstår mest som ett lockpris och EX30 är i själva verket en ganska dyr liten bil. Den som däremot söker en liten elbil med köregenskaper, fartresurser och komfort i toppklass får betala bra, men får valuta för pengarna. Men någon ekonomisk lågprismodell är EX30 trots allt inte. Däremot kan totalekonomin bli hyfsat bra om inte Volvo tvingas till prissänkningar. 

Helhet

Köregenskaper, prestanda och komfort är i toppklass med tanke på bilens ringa storlek. Bilens design känns vinnande, men Volvo har snålat in för mycket på material och reglage i jakten på låga tillverkningskostnader. Det känns för billigt för att vara en Volvo. Instegsmodellen har ett lockande pris, men versionerna med mer utrustning och längre räckvidd är ganska dyra med lite utrustning. En del ofärdiga bitar på förseriebilarna oroar lite, men förhoppningsvis löser Volvo allt till produktionsstarten. Volvo EX30 är ändå tveklöst den bästa kompakta elektriska SUV:en på marknaden och kan bli en stor hit för Volvo.
Transparens: Volvo Cars har bekostat Carups resa och uppehälle under presseventet i Barcelona.

Fakta: Volvo EX30 Single Motor

Pris från: 429 000 kronor
Räckvidd: 344 km
Drivlina: Elmotor bakhjulsdriven
Maxeffekt: 272 hästkrafter, Vridmoment: 345 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 51 kWh brutto, 49 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,67 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 130 kW
Bagageutrymme: 318 liter
Max dragvikt: 1 000 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Vikt: 1 840-1960 kg

Fakta: Volvo EX30 Single Motor Extended Range

Pris från: 489 000 kronor
Räckvidd: 475 km
Drivlina: Elmotor bakhjulsdriven
Maxeffekt: 272 hästkrafter, Vridmoment: 345 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Batteri: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,7 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 153 kW
Bagageutrymme: 318 liter
Max dragvikt: 1 400 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Vikt: 1 840-1960 kg


Fakta Volvo EX30 Twin Performance

Pris: från 559 000 kronor
Räckvidd: 450 km
Drivlina: Dubbla elmotorer
Effekt: 428 hästkrafter, Vridmoment: 543 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 3,6 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 69 kWh brutto, 64 kWh netto
Officiell förbrukning: 1,75 kWh/mil
Snabbladdningskapacitet: 153 kW
Bagageutrymme: 318 Liter
Max dragvikt: 1 600 kg
Längd: 4 233 mm
Bredd: 1 836 mm
Höjd: 1 555 mm
Markfrigång: 165 mm
Vikt: 1 840-1960 kg

Läs mer om Volvo EX30