Volvo smygvisar billigare el-SUV – så blir nya Volvo EX30

Miljonbilen Volvo EX90 är så dyr att inga vanliga svenskar har råd med den. Men redan nu smygvisar Volvo upp en teaserbild på nya billigare Volvo EX30. Bilen ska byggas i Kina och hjälpa Volvo att sälja 1,2 miljoner bilar år 2025. 

Volvo EX90 hade världspremiär under onsdagen. Bilen blev dyrare än vad många väntade sig och med lite extra utrustning slutar prislappen på över 1,3 miljoner kronor. Så dyr har en Volvo aldrig varit tidigare och modellen ligger utom räckhåll för de flesta. 

Men Volvo går nu på elektrisk offensiv och snart kommer en billigare elbil som riktar sig till en bredare publik med mer normala plånböcker. Redan igår smygvisades nya Volvo EX30 i slutet av Volvos direktsända lanseringsevent, efter att vd Jim Rowan sagt hej då.

Här ses den nya mindre SUV:en Volvo EX30 bredvid storebror EX90.

Volvo har lovat att släppa en ny elbil varje år och nästa år är det dags för Volvo EX30, en mindre elbil som lägger sig under XC40 i storlek.  Bilen blir mycket kompakt och får stora innerutrymmen trots att den bara är drygt fyra meter lång. 

Volvo EX30 delar teknik med nya Smart#1 och bygger på en ny plattform från Geely som heter SEA. EX30 uppges få en räckvidd på minst 44 mil och toppmoderna infotainment- och förarstödssystem. 

Enligt uppgifter har den nya bilen kodnamnet Volvo V216 i det interna utvecklingsarbetet. Det var tänkt att Volvos kommande modeller skulle bära personnamn, men Volvo har tänkt om och behållit sin gamla nomenklatur. 

Volvos avgående vd Håkan Samuelsson har tidigare berättat om bilen. Enligt Samuelsson kommer bilen att vara ”mer strömlinjeformad” men fortfarande ”hög”, eftersom ”folk verkligen gillar höga sittplatser”.

Den nya bilen kommer att dela plattform med nya elbilen Smart #1 och byggas i Kina på en Geelyplattform som kallas ”Sustainable Experience Architecture”, SEA. Nya vd:n Jim Rowan har bekräftat att bilen blir betydligt billigare än dagens C40 och XC40 Recharge. Volvo hoppas att bilen kan bidra till att öka lönsamheten i en tid med fallande marginaler. Den är också central i bolagets strategi för att nå 1,2 miljoner sålda bilar år 2025.

– Den nya SUV:en blir ett nytt segment för oss och den kommer att vara en viktig tillväxtfaktor. Bilen har en kostnadsnivå som gör att den blir ett bra tillskott till både tillväxt och lönsamhet, säger finanschefen Johan Ekdahl till SvD.

Volvo kommer att sälja bilen med en prenumerationsmodell och hoppas nå yngre köpare. Volvo EX90 är knappast en ungdomsbil, och idag har märket de äldsta köparna i hela bilbranschen. Det är extremt viktigt för Volvos överlevnad att nå yngre köpargrupper.