Volvo EX30: Räckvidd, batteri, pris, mått, fakta och bilder

Nu har Volvo Cars nya Kinatillverkade SUV Volvo EX30 haft världspremiär. Bilen blir Volvos billigaste och minsta elbil hittills. Den billigaste versionen kostar från 429 900 kronor. Den snabbaste gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder.
Här är allt du behöver veta om bilen: fakta, räckvidd, pris, utrymmen, mått, bilder och film och hur du beställer nya Volvo EX30.

Efter att ha visat Volvo EX90 som kostar över en miljon kronor i sitt billigaste utförande är det nu dags för en elbil från Volvo som riktar till en bredare publik med mer normala plånböcker. Volvo EX30 blir en betydligt billigare elbil och får ett startpris på 429 900 kronor. kronor.

Nya Volvo EX30 blir betydligt billigare än vad många trott med ett pris på 429 900 kronor. 
– Våra kunder får en helt elektrisk SUV i premiumklass som kostar ungefär lika mycket som en bensindriven motsvarighet uppger Volvo.

Räckvidden i den billigaste varianten med batteri på 51 kWh är på 34 mil, den dyraste varianten med största batteriet på 68 kWh kommer 48 mil. Priserna sträcker sig från 429 000 kronor till 527 000 kronor. Den dyraste fyrhjulsdrivna versionen har en räckvidd på 46 mil. 

Volvo EX30 är i grunden bakhjulsdriven och med en motor får bilen 272 hästkrafter. Med två motorer blir det 428 hästkrafter och den kvickaste Volvon någonsin med en acceleration på 3,6 sekunder upp till 100 km/h. Det stora batteriet kan laddas med 153 kW, medan det lilla laddas med upp till 134 kW. Det stora batteriet kan hemmastaddas med 22 kW, medan det lilla klarar 11 kW. 

Interiören är rejält avskalad och Teslalik. Handskfacket sitter i mitten och bilen domineras av en stående skärm på 12,3 tum där det mesta styrs. Den har två laddplatser för trådlös laddning av telefoner. Det finns en växelväljare till höger om ratten. 

Mått, vikt, dragvikt och bagageutrymme Volvo EX30

Längd: 4 233 mm.
Bredd: 1 837 mm (utan backspeglar).
Höjd: 1 555 mm.
Axelavstånd: 2 650 mm.
Markfrigång: 177 mm
Vikt: 1 830–1 963 kg.
Dragkapacitet: 1 600 kg för Twin Motor 69 kWh, 1 400 kg för Single Motor 69 kWh, 1 000 kg för Single Motor 51 kWh.
Bagageutrymme: 234–904 liter.
Frunk: 7 liter.

Batterier, räckvidd och motorer

Volvo EX30 får samma batteri som Smart 01, med som mest en kapacitet på 69 kWh. Med bakhjulsdriften blir räckvidden 48 mil, den fyrhjulsdrivna prestandaversionen får något kortare räckvidd. Det kommer också ett mindre LFP-batteri på 51 kWh som ger en räckvidd på cirka 35 mil. Något batteribyte i bilen är det inte tal om, det skulle äventyra Volvos höga säkerhet då batteriet är en helt integrerad del av bilens struktur och viktig för krocksäkerheten. 

Single Motor
Drivlina: elmotor, bakhjulsdrift.
Batteri: 51 kWh LFP (49 kWh netto).
Räckvidd (WLTP): 344 km.
Max laddeffekt (DC): 134 kW.
Max laddeffekt (AC): 11 kW.
Max effekt: 272 hk (200 kW).
Max vridmoment: 343 Nm.
0-100 km/h: 5,7 s.
Toppfart: 180 km/h.

Single Motor Extended Range
Drivlina: elmotor, bakhjulsdrift.
Batteri: 69 kWh (64 kWh netto), NMC.
Räckvidd (WLTP): 480 km.
Max laddeffekt (DC): 153 kW.
Max laddeffekt (AC): 22 kW.
Max effekt: 272 hk (200 kW).
Max vridmoment: 543 Nm.
0-100 km/h: 5,3 s.
Toppfart: 180 km/h.

Twin Motor Performance

Drivlina: Två elmotorer, Fyrhjulsdrift.
Batteri: 69 kWh (64 kWh netto), NMC.
Räckvidd (WLTP): 460 km.
Max laddeffekt (DC): 153 kW.
Max laddeffekt (AC): 22 kW.
Max effekt: 428 hk (200 kW).
Max vridmoment: 315 Nm.
0-100 km/h: 3,6 s.
Toppfart: 180 km/h.

Nya EX30 må vara vår minsta SUV någonsin, men det är en stor sak för våra kunder, och stort även för oss som företag, säger Jim Rowan, CEO. Vi säger att EX30:n är liten, men kraftfull, eftersom den levererar allt man kan tänkas vilja ha från en Volvo, bara i en mindre kostym. Precis som vilken Volvo som helst, är det en enastående produkt som är säker och gjord för människor och deras behov.

Bilen kommer med tre olika drivlinor, och två olika typer av batterier. Volvo erbjuder ett LFP-batteri för standardräckvidd, vars kemiska sammansättning består av litiumjärnfosfat. Det finns också en Single Motor Extended Range med ett NMC-batteri för utökad räckvidd. NMC-batteriet består av litium, nickel, magnesium och kobolt. Varianten med en single motor för utökad räckvidd med en räckvidd på 480 kilometer.

Den starkaste versionen med fyrhjulsdrift får 428 hästkrafter och gör 0-100 km/h på bara 3,6 sekunder, den kvickaste Volvon någonsin. 

Från och med nästa år kommer EX30 även finnas som Cross Country. Från och med idag kan Volvo EX30 beställas i Europa och på andra utvalda marknader. I USA kan kunder förbeställa bilen. Orderböckerna öppnas senare på andra marknader. Exakt tidpunkt kommer att kommuniceras.

Namnet EX30

Volvo använder namnet EX30 och det blir därmed den minsta modellen i programmet, och den lägger sig under C40 och XC40. Enligt uppgifter har den nya bilen kodnamnet Volvo V216 i det interna utvecklingsarbetet. Det var tänkt att Volvos kommande modeller skulle bära personnamn, men Volvo har tänkt om och behållit sin gamla nomenklatur. Nu har Volvo registrerat namnen EX30, EX40, EX60, EX90, ES40, ES60, ES90, EV40, EV60, EV90, EC40, EXC40, EXC60 och EXC90.

Design

Volvo EX30påminner mycket om nya Volvo EX90, med samma typ av infällda Tors Hammar-lampor och C-formade baklampor. Bilen är mer kompakt än EX90 ser ganska muskulös ut och får en tuff ”stance” genom stora överdimensionerade hjul. Den kommer även att släppas i en tuff Cross Country-version.

Interiör och utrymmen

Interiören är betydligt mer avskalad än vad vi vant oss vid hos Volvo. Bilen får precis som Tesla en central skärm, på 12,3 tum, i mitten där alla funktioner styrs. Volvo behåller dock ett litet instrumentkluster. Stolarna görs i Volvos nya patenterade material Nordico, med cellulosa från nordiska skogar. Handskfacket sitter i mitten.

Volvo har lagt fönsterhissarna i mittkonsolen och lånat en mindre lyckad lösning från Volkswagens ID-bilar, en omkopplare mellan fram- och bakfönster, vi hoppas de hinner tänka om. Utrymmena blir nästan lika stora som i XC40, då plattformen är mer utrymmeseffektiv då den är konstruerad för eldrift från första början. Det finns till exempel ingen kardantunnel. Volvo kommer med en ny unik högtalare på instrumentpanelen som kallas soundbar, och handskfacket sägs hamna i mitten, under skärmen.

Infotainment

Volvo EX30 kommer med ett nytt infotainment och allt sköts från pekskärmen på 12,3 tum som sitter i mitten. Även hastigheten visas där, då Volvo på samma vis som Tesla tagit bort instrumentklustret framför föraren. Det ska också finnas ett läge där det går att släcka ner oväsentliga delar, ungefär som Saabs gamla night panel. Volvo Cars använder Googles operativsystem och det ska finnas Google Maps, Spotify och flera andra appar i operativsystemet utan att bilen behöver kopplas upp mot Apple Carplay eller Android Auto.

Plattform

Volvo EX30 delar teknik med nya Smart#1 och bygger på en ny plattform från Geely som heter SEA. Den nya plattformen har utvecklats av Geely under ledning av svensken Kent Bovellan som tidigare lett utvecklingen av Saab 9-3 och Volvo C70. Plattformen kallas Sustainable Experience Architecture”, SEA och tycks vara mycket flexibel. Nya vd:n Jim Rowan har bekräftat att bilen blir betydligt billigare än dagens C40 och XC40 Recharge att bygga. Volvo hoppas att bilen kan bidra till att öka lönsamheten i en tid med fallande marginaler. Den är också central i bolagets strategi för att nå 1,2 miljoner sålda bilar år 2025.

Prestanda

Den bakhjulsdrivna versionen får sannolikt en motor på 272 hästkrafter, men det kommer också en fyrhjulsdriven variant med 428 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Bilen får en toppfart på högst 180 km/h.

Priser

Volvo vill i första hand erbjuda EX30 på abonnemang via Care by Volvo. På så vis hoppas Volvo nå en yngre målgrupp med så unga köpare som 18-19-åringar. Det är extremt viktigt för Volvos överlevnad att nå yngre köpargrupper. Priserna börjar på 429 900 kronor.

51 kWh-batteri
Single Motor Core 429 900 kr.
Single Motor Plus 464 900 kr.

69 kWh-batteri
Single Motor Extended Range Core 489 900 kr.
Single Motor Extended Range Plus 529 900 kr.
Single Motor Extended Range Ultra 567 900 kr.

69 kWh-batteri, fyrhjulsdrift
Twin Motor Performance Plus 559 900 kr.
Twin Motor Performance Ultra 597 900 kr.

Tillverkning

Volvo EX30 kommer att tillverkas helt och hållet i Kina, de som hoppas få en se en svensktillverkad elbil verkar få vänta. Produktionen börjar redan i år, och bilen kommer att levereras till kunder före Volvo EX90 som är försenad.
– Det är planen. EX30 kommer att tillverkas i Kina så det kommer att hålla dessa fabriker ganska upptagna. Vi ser en enorm tillväxtpotential i Kina, säger Jim Rowan.

Beställning och leverans

Beställningarna av Volvo EX30 börjar direkt idag den 7 juni på Volvo Cars hemsida. Där kan kunder konfigurera sin bil och beställa den online. Volvo är på väg att övergå till direktförsäljning på samma sätt som Tesla, det är ännu oklart om det går att pruta på EX30 hos Volvohandlarna, eller om det är fasta priser som gäller. Tillverkningen i Kina startar redan i år, och de första leveranserna väntas i början av 2024.

Miljö och koldioxid-utsläpp

Enligt Volvo är EX30 den mest koldioxideffektiva bilen Volvo tillvkerat hittills. Den släpper ut 25 procent mindre CO2 vid tillverkning än tidigare elbilar från Volvo. Även fast Volvo EX30 bara är två decimeter kortare än XC40 uppger Volvo att mest växthusgaser sparats in på att mindre metaller används i bilen.  Enligt Volvo Cars släpper bilen ut 18 ton koldioxid från det att råmaterialen börjar bearbetas till att bilen lämnar fabriken i Kina. Räknat upp till 20 000 mil är besparingen av koldioxid jämfört med dagens elbilar från Volvo 25 procent om bilen körs på elmixen EU27. Det totala utsläppet upp till 20 000 mil blir 30 ton koldioxid. 

Relaterat innehåll på Carup