Test Volvo C40 Recharge – så bra är Volvos första helt elektriska modell

Nu börjar Volvo Cars senaste färdiga elbil Volvo C40 hitta ut på vägarna. Under ytterligare ett år kommer den att vara Volvos enda renodlade elbil. Carup har testat Volvo C40 och går igenom räckvidd, pris, prestanda, körgenskaper, utrymmen – och vad andra tycker om bilen.

VOLVO C40 TEST. Volvo jobbar hårt för att bli ett elbilsföretag. Om bara två år ska varannan Volvo som säljs vara helt elektrisk. Den 9 november presenteras helt ny Volvo EX90 som blir en mycket viktig bil i elbilssatsningen.

Volvos första försök med en modern elbil är Volvo XC40 Recharge som släpptes för något år sedan. Den andra modellen och den första renodlade elbilen är Volvo C40 som Carup har testat. Det kommer dröja ytterligare något år innan EX90 är på vägen, så C40 är bilen som gäller för en som vill ha en renodlat elektrisk Volvomodell.

Utseendet måste sägas vara till Volvo C40 Recharges fördel.

I grunden bygger bilen på samma konstruktion som den bensindrivna XC40 som blev Årets bil 2018. C40 har sagts vara lite ålderstigen och ha kort räckvidd i jämförelse med Kia, Hyundai, Volkswagen och Tesla. I dag ska en toppmodern elbil stå på en skateboardplattform och det gör inte Volvo C40 som är byggd på en bensinplattform.

Design

Intrycket är att bilens yttre känns betydligt coolare än Volvo XC40 som jag börjat tröttna lite på vid det här laget. Volvo har trollat med designen och gjort C40 ganska annorlunda. Bilen har väldigt runda former för att vara en Volvo. Visst är utseendet en efterhandskonstruktion, men det har blivit ganska lyckat, en elegant liten bil.

Inne i bilen är det mesta sig likt från XC40, men Volvo har jobbat med nya små accenter för att sätta pricken över i:et. Hela inredningen är vegansk och stolarna har nya tyger och dörrsidorna är gjorda av återvunna pet-flaskor.

Materialet påminner om tovad ull och känns trevligt att ta på. Panelerna på dörrar och ovanför handskfacket har fått en topografisk profil lånad från Abisko. Det är bakbelyst när det är mörkt ute och skapar en mysig känsla.

På det hela taget är det en välkomnande och mysig kupé, även om den inte är toppmodern. Bilen känns betydligt lyxigare än en spartansk och karg Tesla där du måste köpa till stämningsbelysningen i en webbshop.

Volvons svagaste punkt är mjukvaran. Systemet och gränssnittet är ett lappverk och känns skrattretande gammalmodigt i jämförelse med Tesla.

Volvo och Google har inte ens lyckats fylla systemet med ikoner med standardfinesser. Det är ekande tomt och utbudet känns mycket påvert. Det är inte ens nära Tesla i modernitet och användarvänlighet, trots att Googles grejer ska vara top notch. Här måste Volvo och Google verkligen spotta upp sig i de kommande modellerna om de ska ha en chans i konkurrensen.

Utrymmen

Långa passagerare slår i taket i bak efter att taklinjen rundats av och utrymmet offrats på designens altare. Den som ofta har fullvuxna passagerare gör klokt i att välja bort C40, även om den är snyggare än XC40. Bagageutrymmet är nästan lika stort som på den reguljära XC40-modellen, men höga föremål får inte plats.

Köregenskaper

Körmässigt märks det ingen större skillnad mot Volvo XC40 Recharge, och det är ett gott betyg. Chassit sväljer de flesta ojämnheter utan att bilen känns gungig och ratten har precis lagom mycket styrkänsla för att ge föraren närvaro utan att det blir nervöst. Bra jobbat av Volvo med tanke på att bilen väger mastiga 2,2 ton.

Jag upplever de baktalade Rechargedäcken som bättre än sitt rykte, även när det är glashalt. Men visst är det ett oväntat drag från Volvo.

Inte ens Volvos hårt kritiserade allvädersdäck stör min framfart på vägarna. Den som vill åka sportigt och stötigt väljer med fördel en Tesla Model Y, men C40 har även i elektrisk version ett av marknadens bästa chassin. Bilen är bekväm samtidigt som vägkänslan är mycket närvarande. Kompromissen mellan komfort och sport är snudd på optimal för svenska vägar, men det är ju hemmaplan för Volvon. 

Volvos fina elektriska fyrhjulsdrift i kombination med ett bra antispinnssystem gör att bilen känns kontrollerad även när det är lite halt, även när bilen rullar på åretrunt-däck.

Prestanda

Effekten på 408 hästkrafter gör att det finns massor av effekt i alla lägen, även om antispinnsystemet filar ner topparna på vridmomentkurvan i halkan. 0-100 km/h på 4,7 sekunder gör att Hisingstraktorn är kvickare än Tesla Model Y:s Long Range-modell. 

Körkänslan i C40 är i toppklass och jag trivs väldigt bra bakom ratten. Volvos ingenjörer har verkligen trollat när de förvandlat C40 till elbil. C40 finns också med framhjulsdrift och de 218 hästkrafterna räcker gott för de flesta.

Räckvidd

Volvo C40 har batterier på 78 kWh och bilen har fått kritik för att vara gammalmodig och ha för kort räckvidd. Men i bitande svensk decemberkyla märker jag inte något större tillkortakommande mot Tesla Model Y eller Volkswagen ID.4. Versionen med enkelmotor ska klara 44 mil och den starkare fyrhjulsdrivna versionen med större batteri ska klara nästan 45 mil. Aningen lägre än vissa konkurrenter, men inget som har någon större praktisk betydelse. Att bilen laddar snabbt, 150 kW vid snabbladdning är viktigare.

Volvo har trollat med sin gamla konstruktion i stort som smått och C40 är tillräckligt bra på det mesta. Väljer du Single Motor-versionen får runt 550 000 kronor före klimatbonus får du mycket elbil för pengarna. 

Vad säger andra tester?

För att ge dig ett så oberoende omdöme som möjligt vill vi också berätta vad andra tycker om bilen. Brittiska Top Gear är övervägande positiva och ger Volvo C40 Recharge betyget 7 av 10. De menar att bilen är snygg och trevlig att sitta i men att priset är relativt högt. Bilen är väldigt snabb och har söta inredningsdetaljer. Men kraften kan egentligen bara utnyttjas på raksträckor.

Även Carwow ger bilen betyget 7 av 10 och hyllar såväl utseende som prestanda. På minussidan finns att bilen har väldigt dålig bakåtsikt och att coupékarossen hämmar det praktiska. Du kan också se vad Carwow tycker i videon nedan.

Fakta Volvo C40 Recharge

Pris: Från 584 900 kronor.
Batteri: 69 eller 78 kWh, brutto.
Fartresurser: 0-100 km/h på 4,7 sekunder eller 7,4 sekunder. Toppfart: 160 eller 180 km/h.
Räckvidd: 434 km eller 448 km mil enligt WLTP.
Laddning: 150 kW vid snabbladdning.
Längd/bredd/höjd: 443/203,5/158 cm.
Vikt: 2185 kg.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester