Tesla Model Y: Lång-test av elbil – så körde jag gratis i 1,5 år

Tesla Model Y kan bli Sveriges mest sålda bilmodell under 2023. Jag har gjort flera tester av Teslas populäraste modell, både i Long Range- och Performance-modell. Dessutom har jag köpt och kört med två olika Tesla Model Y-bilar i totalt 1,5 år. För många som inte haft en Tesla tidigare öppnas en helt ny värld – som kan verka lite skrämmande. Här är mitt omdöme efter 1,5 år med två olika Tesla Model Y – som knappt kostade något att äga och köra. Och några goda råd för dig som är ny i Teslavärlden.

TESLA MODEL Y. Prissänkningen på Tesla Model Y som gjordes den 13 januari har plötsligt förvandlat Tesla Model Y till en av Sveriges mest prisvärda elbilar, och modellen ligger nu under motsvarande konkurrentbilar i pris. Många som tidigare inte övervägt att köpa en Tesla har nu fått upp intresset för modellen.

Mycket talar för att Model Y blir Sveriges mest sålda bil under 2023, trots att priset börjar på nästan 550 000 kronor för den bakhjulsdrivna instegsmodellen. Under 1,5 år har jag ägt två olika Model Y-bilar, en Long Range och en Performance. Här delar jag med mig av mina erfarenheter om köpet, ägarskapet, infotainmentsystem, kvaliteten ,Teslas Service och hur modellen är att köra. 

Köp av Tesla Model Y

Att köpa en Tesla skiljer sig helt och hållet från upplevelsen hos traditionella bilmärken. Visst, Volvo och andra gör försök med e-handel, men du riskerar att få betala betydligt mer än hos bilhandlaren där du måste pruta på bilen. Hos Tesla beställer du själv bilen med några knapptryck på hemsidan. Visst, det finns support, men i princip finns ingen att hålla i handen. Priset går inte att pruta på. Blir det en prishöjning betalar du priset som gäller vid beställning, sänks priset brukar Tesla justera innestående ordrar.

Det finns väldigt få val att göra, det svåraste beslutet är vilken variant du ska köpa, det finns numera tre olika att välja på. När du har bestämt dig för färg, vit eller svart interiör, däck och eventuellt utökad autopilot är det bara att beställa och betala en reservationsavgift på 2500 kronor. Du är till skillnad från ett vanligt bilköp inte helt bunden av beställningen. Du har två ångerveckor och riskerar som mest reservationsavgiften på 2500 kronor. Du kan backa ur från leverans och köp ända tills du betalat bilen.  Vid köpet anges en uppskattad leveranstid som ibland stämmer bra, som i andra fall stämmer mindre bra. Ett tips är att undvika ovanliga färger och vit interiör om du vill ha snabb leverans.

En viktig sak att tänka på är att Teslas bilar numera levereras utan parkeringshjälp. Endast backkamera finns till din hjälp. Är du inte duktig på att parkera bör du överväga en annan bil. Kanske kommer parkeringshjälp med stöd av kameror i framtiden, men det är oklart. 

Vid leveransen står bilen ute – tillsammans med massor av andra exakt likadana bilar. Snabbt och smidigt, men det har hänt att köpare fått bilar med skador, så kolla noga på bilen innan du kör iväg.

Leverans av Tesla Model Y

När leveransen börjar närma sig brukar du få ett uppskattad datum i Teslas app, där du kan logga in med användarnamn och konto som du skapade när du beställde bilen, ibland stämmer datumet, ibland inte. När det är skarpt läge brukar det komma ett sms från Tesla om att det är dags att betala bilen och föreslagna leveransdatum. 

När det väl är dags för leverans av Tesla Model Y är det bara att bege sig ut till den leveransplats Tesla har valt, i regel den närmast din bostad. I mitt fall var det i Trosta, någon mil från Arlanda. Om du har hoppats att Tesla ska ha rullat ut röda mattan och att du ska få dra av ett täcke från bilen samtidigt som en bilsäljare applåderar, som hos vissa premiummärken, är det dags att tänka om. Här står bilarna i långa rader utomhus. Du legitimerar dig i en träbarack och får sedan nyckelkorten till din bil, det tar någon minut. Skulle något vara på tok med bilen kan du komma tillbaka och klaga. 

Ibland är bilen blank och rentvättad, ibland kan den vara täckt av snö eller regnvatten. Det kan vara bra att kolla in så att det inte finns några skador på bilen, så gott det nu går. Det är enklare att reklamera om du inte kört iväg med bilen. Men vid mina två leveranser har bilarna varit helt felfria. 

Infotainmentsystemet är extremt intuitivt och strulfritt.

Första sakerna som ägare

Det finns flera filmer som kan vara bra att kolla in innan du hämtar ut bilen, det är också bra att läsa instruktionsboken som endast finns digitalt, precis som vid alla bilköp. Nu ska bilen också ha hunnit dyka upp i appen, så att du kan hålla koll på den och med en inställning använda mobilen som bilnyckel, väldigt smidigt.

En lämplig första åtgärd är att ställa in bilen för att tillåta nyckellös körning, så slipper du nyckelkorten. En rejäl genomgång av infotainmentsystemet är också på plats, och förslagsvis uppgraderar du till premium connectivity för 99 kronor i månaden så får du en hel del extra funktioner i infotainmentsystem. I skärmen kan du också ställa in ratten, backspeglar och göra många andra inställningar. Allt känns väldigt intuitivt och lättfattligt för en normalt begåvad person. 

Autopiloten och styrhjälpen kommer inte att fungera under bilens första mil, för först ska systemet kalibreras. Som helhet är smidigheten, funktionaliteten och gränssnittet överlägset det i alla bilar jag ägt eller testat. Relativt färska köp av Volkswagen, Volvo, Audi och tester av en rad andra bilar har i samtliga fall inneburit väldigt mycket initialt krångel med appar och infotainmentsystem, det har jag sluppit helt med Tesla. Detta är en av bilens största styrkor. 

Lite underkylt regn räcker för att laddluckan inte ska gå att öppna. Har det snöat när den stått på laddning går den ofta inte att stänga. Konstruktionen är inte vintersäker.

Laddning av Tesla Model Y

Har du hemmaladdare är det bara att plugga in bilen och ladda och göra alla inställningar i appen, om du till exempel inte vill ladda fullt för att skona batteriet åt framtida ägare eller om du ska behålla bilen i många år. Ska du ladda på Supercharger behöver du bara plugga in laddaren om du lagt in ditt kreditkort på Teslakontot, smidigt att slippa brickor, extra appar och fipplande med kreditkort. Smidigare blir det nog inte, att tanka på macken är superkrångligt i jämförelse.

Den svaga punkten är laddluckan. Då jag mestadels har parkerat bilen utomhus har den eldrivna laddluckan frusit fast eller blivit omöjlig att både öppna och stänga vid ett flertal tillfällen. En hink med hett vatten och en trasa kan i de flesta fall lösa problemen. Luckan är av en skör konstruktion och ibland känns det som att den gått sönder, men ofta är det bara is och snö som åkt in i mekanismen. Den är dock inte konstruerad för svenska vinterförhållanden, och räkna med att den fryser och strular vid minusgrader och snöfall. En av bilens mest irriterande svagheter. Parkerar du alltid i varmgarage kommer det inte vara ett problem. 

En skön bil att köra, men när vägen är dålig är den stenhårda fjädringen tröttsam i längden. Det är tveklöst bilens svagaste punkt.

Körning och komfort Model Y

Jag har testat både Model Y Long Range och Model Y Performance när bilarna först kom till Sverige, och efter totalt 1,5 år som ägare till båda modellerna står sig de första intrycken ganska bra. Båda modellerna känns sportiga och roliga att köra, lite som en fast Porsche med knivskarp styrkänsla i jämförelse med mer sladdriga elbilar från de största märkena. 

På släta motorvägar fungerar chassit perfekt. Styrningen är fast och direkt på ett sätt som ger kontroll, även och det är lite svårt att slappna av som du kan göra i bilar med lite diffusare styrning, men då går det ju bra att klicka igång autopiloten. Det är små rattrörelser som gäller, och körningen skiljer sig lite från en mindre responsiv bil. Tur då att Tesla har förarassistans och autopilot som fungerar mycket bra, även om det lär dröja innan ”total självkörning” blir verklighet i Europa. Här gäller det att röra på ratten ofta, bilen vill vara säker på att du är med i matchen. 

Även på slingriga landsvägar är det en härlig bil att köra, så länge underlaget är slätt. Fjädringen är en smärre katastrof, och något som gör att jag tröttnade på bilen lite. På dåliga vägar skakar hela bilen och ojämnheter fortplantar sig rakt genom karossen. Bilen är mil efter Volkswagen, Audi och Volvo när det gäller fjädringskomfort. En grusväg med lite tjälskador är en ren pina i Tesla Model Y. Bilen har ungefär samma hjulupphängningar som Model 3, men istället har Tesla styvat upp fjädringen för att den ska klara den extra vikten, ingen bra lösning. Model Y Performance har andra fjädrar och stötdämpare som upplevs som bättre. Trots att bilen är hårdare fjädrad sväljer den ojämnheter bättre. Men både modellerna är tröttande att köra på dåliga vägar. En stor baksida med modellen. 

Acceleration

Tesla Model Y Long Range gör 0-100 km/h på fem sekunder, vilket är mer än tillräckligt för all körning i Sverige som faller utanför lek och bus. Model Y Performance är ännu snabbare, 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Skillnaden upplevs som ganska stor i verkligheten. Men båda bilarna är snabbare än vad som behövs, och antalet tillfällen när jag utnyttjat accelerationen är få. Passagerarna tenderar att tycka att det är väldigt obehagligt med så våldsamma fartresurser. Det verkar fungera bra som försäljningsargument för Tesla, men i praktiken är det något som sällan används efter de första veckorna. När det kommer till acceleration kunde jag lika gärna köpt instegsmodellen Model Y RWD som är fullt tillräcklig. 

Stolar och ljudnivå

Stolarna ser inte mycket ut för världen, men är förvånansvärt sköna i långa loppet. Ryggen mådde bättre än av hårda sportstolar från dyra premiumbilar. Plastklädseln är relativt behaglig, men efter ett tag började längt efter riktigt läder eller en gammal hederlig tygklädsel. Även om bilen har utmärkt luftkonditionering kan det bli kladdigt på sommaren. 

Ljudnivån är lite högre än hos konkurrenterna, men upplevs inte som störande hög i någon situation. 

Värme och vinteregenskaper

Tesla Model Y har en sällsynt effektiv värme och på några få minuter är bilen varm om du startar värmen med appen. Och till skillnad från andra bilmärken fallerar aldrig appen. Värmen är en stor uppsida med Tesla som vinterbil. Fyrhjulsdriften är för det mesta fantastisk, men en brist är att regenereringen inte går att stänga av. När det är extremt halt kan bilen bryta ut i sladd när du släpper gasen och bilen regenererar nedbromsningen till batteriet. Oftast hämtar bilen snabbt in sladden, men sker det i en kurva kan farliga situationer uppstå. 

Jag har redan nämnt den irriterande laddluckan som ofta fryser fast. Även dörrhandtagen kan frysa fast om snö smälter och sedan fryser eller om det kommer underkylt regn. För det mesta går de ända att öppna. Sitter det is på de rutorna som saknar ram kan dörrarna bli svåra eller omöjligt att stänga då bilen hissar ner fönstret en bit då dörren stängs. Har rutan frusit fast går dörren ibland inte att stänga. Tvångsstänger du dörren med fruset fönster kan rutan spricka.  Problemet löses med hett vatten, Teslans bästa vän på vintern. 

Laddningen på Supercharger är extremt smidig, och räckvidden har aldrig skapat ångest.

Räckvidd Tesla Model Y

Det är det jag har funderat minst på och det som varit det minsta problemet. De längre resor jag gjorde med bilarna var främst under det varma halvåret. Att kunna köra över 50 mil med bara ett kort laddstopp gör att resan inte tar längre tid med en fossilbil. Vintertid krymper räckvidden mindre än hos Volvo och Volkswagen, vilket också har visats i tester. Jag upplevde aldrig någon skillnad i praktisk räckvidd mellan Long Range och Performance. Jag kan inte uttala mig om den bakhjulsdrivna instegsmodellen, men Tesla Model Y Long Range och Performance orsakar minimalt med räckviddsångest. Tesla Model Y Long Range har en WLTP-räckvidd på 533 km, medan Tesla Model Y Performance ska komma 514 km enligt WLTP.

Här får Teslan åka bärgningsbil, efter 276 mil. Förardörren gick inte att stäng och fick bindas fast. Annars har två Model Y-bilar varit tämligen problemfria.

Service och kvalitet

Teslas kvalitetsrykte är något tveksamt, men bilarna överraskade positivt. Jag var beredd på mer strul. Under drygt nio månader med en Kinabyggd Model Y Long Range uppstod inga egentliga fel överhuvudtaget. Efter mindre än sex månader började ratten dra snett. Ett servicebesök bokades via appen, och jag tog för givet att det skulle gå på garantin, då jag inte utsatt bilen får någon åverkan. Hos de flesta traditionella bilmärken hade detta varit en enkel garantiåtgärd där verkstaden bett om ursäkt. 

Men Tesla ville att jag skulle betala för hjulinställningen, och påstod att jag kört på något. Efter servicebesöket drog bilen fortfarande snett, och trots att jag omgående, efter 30 minuter, reklamerade servicen via appen ville Tesla att jag skulle betala närmare 3000 kronor för ytterligare en hjulinställning. Efter mycket bråkande via sms fick jag servicecentret att ta kostnaden för reklamationen. Räkna inte med att du får samma service som hos gamla bilmärken, men å andra sidan är vanlig service helt frivillig. SMS-kommunikation som ibland sker på svenska och ibland på engelska bäddar för missförstånd. Servicecentret fungerar på många sätt sämre än traditionella verkstäder.

Min andra bil, Tesla Model Y Performance gick sönder en gång under åtta månaders ägarskap. En dag blev det plötsligt omöjligt att stänga förardörren. Efter omstarter i systemet fungerade dörren hjälpligt i någon dag, sedan gick den sönder helt och gick inte att stänga alls. Efter motstridiga besked från Teslas support bärgades bilen till servicecenter, bärgaren fick binda fast dörren. Sedan gick reparationen smidigt och togs på garanti. Enligt Tesla var det låskistan som var trasig, något de aldrig varit med om tidigare. Några mer problem fanns inte med bilen. 

Att kvaliteten skulle vara skräp måste vara myt och fake news, allt känns gediget och väl ihopsatt på de två bilar jag haft. Tesla har förenklat konstruktionen och tagit bort väldigt många delar och komponenter jämfört med legacy auto, och det är på gott och ont. Det skapar en behaglig minimalism, men när jag återvänder till en gammaldags bil är det skönt med vindrutetorkarspak, hastighetsmätare och små omtänksamma detaljer som mysbelysning i bilen.

Hej då, Model Y. Det två dyraste bilarna bruksbilarna jag någonsin köpt blev märkligt nog gratis att äga.

Ekonomi Tesla Model Y

Jag hade egentligen inte tänkt köpa så dyra bilar som Tesla Model Y, men det visade sig bli de billigaste bilarna jag ägt. Men då flera vänner och närstående på kort tid gick bort tänkte jag att jag lika gärna kan spendera lite extra på en bil, man kan ju liksom själv dö snabbt. Den första Model Y Long Range köptes under en galen period då bristen på elbilar var akut samtidigt som staten betalade ut 70 000 kronor i klimatbonus.

Efter nio månader kunde jag sälja bilen till en bilhandlare för betydligt mer pengar än jag hade lagt ut på den. Pengarna räckte märkligt nog till en helt ny Tesla Model Y Performance som jag hade reserverat på ren impuls strax efter det första köpet. Samtidigt gjorde Tesla två större prishöjningar. Lagom till att jag sålde Model Y hade elbilsmarknaden börjat bli mer normal, men slutpriset inklusive klimatbonus blev ändå ett mindre plus jämfört med inköpspriset. En kort tid efter försäljningen sänkte Tesla priserna kraftigt, så timingen var tursam. 

Att kunna köra på två nya bilar i ett och halvt år utan kostnad för värdeminskning är naturligtvis inte normalt, inflation och bilbrist skapade en tillfälligt en mycket märklig bilmarknad.  Förutom laddning, tvätt, spolarvätska och försäkring kostade inte bilarna någonting. När allt räknats in blev kostnaden några kronor per mil. 

Det märkliga är nu att bilarna prissänkta med upp till 150 000 kronor, men att den som köper en Tesla idag bör räkna med större värdeminskning, men vem vet kanske höjs priset snart igen? 

Efter prissänkningen kostar Tesla Model Y i olika varianter mindre än motsvarande modeller från legacy auto, och även mindre än bilar från många nya kinesiska bilmärken. Står du i begrepp att köpa en elbil är Tesla Model Y svårslagen efter prissänkningen. 

Tesla Model Y är överlägsen när det kommer till infotainmentsystem och appar, svårslagen i räckvidd och effektivitet, komforten är på dåliga vägar är inget att stryta med och bilen kan vara irriterande att leva med på vintern om du oftast parkerar utomhus. 

Men den som betalar 50 000 – 100 000 kronor mer för en Volvo, Volkswagen, Skoda eller något nytt kinesiskt märke riskerar idag att göra en väldigt dålig bilaffär. För det skulle förvåna oerhört om övriga bilmärken inte måste justera sina priser när det levererat sina stora orderstockar. 

Fakta Tesla Model Y Long Range AWD

Pris: 634 990 kr + 9 180 kr i leveransavgift.
Räckvidd: 533 km.
Acceleration: 0 – 100 km/h på 5 sekunder.
Toppfart: 217 km/h.
Kraftöverföring: Dual Motor Fyrhjulsdrift.
Dragvikt: 1600 kg bromsat släp. 750 kg obromsat släp.
Mått: 4 775 mm lång x 1 850 mm bred x 1 600 mm hög.
Tjänstevikt: 2003 kg.
Effektiv laddtid: Model Y Long Range kan ta emot 250 kW. Cirka 270 km kan laddas på 15 minuter vid Teslas V3 Superchargers.

Fakta Tesla Model Y Performance AWD

Pris: 729 900 kr + 9 180 kr i leveransavgift.
Räckvidd: 514 km.
Acceleration: 0 – 100 km/h på 3,7 sekunder.
Toppfart: 250 km/h.
Kraftöverföring: Dual Motor Fyrhjulsdrift.
Dragvikt: 1600 kg bromsat släp. 750 kg obromsat släp.
Mått: 4 775 mm lång x 1 850 mm bred x 1 600 mm hög.
Tjänstevikt: 2072 kg.
Effektiv laddtid: Model Y Long Performance kan ta emot 250 kW. Cirka 270 km kan laddas på 15 minuter vid Teslas V3 Superchargers.

Andra artiklar om Tesla:

Så här säger Mat Watson på Carwow om Tesla Model Y.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester