Första svenska testet: Tesla Model Y Performance – en superbil till rena fyndpriset

Skenet bedrar – de nya tysktillverkade Tesla Model Y Performance skiljer sig mer än vad man kan tro från ”vanliga” Y Long Range. 
Carup har gjort det första testet på svenska vägar av nya Tesla Model Y Performance som gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder. 
På flera sätt är bilen bättre än de kinesiska Teslorna – även om vårt exemplar hade en mystisk liten kvalitetsmiss i dörren. 


I Carups test av Tesla Model Y Performance  berättar vi om: 
• Största skillnaderna mot Model Y Long Range
• Så känns den sänkta fjädringen och de extrema lågprofildäcken
• Så snabb är Model Y Performance
• Tysk kvalitet kontra kinesisk kvalitet 
• Mystiska kvalitetsmissen 
• Därför är Performance ett fynd

Tesla Model Y har blivit en av Sverige absolut mest sålda elbilar sedan Sverigepremiären för nio månader sedan. Nästan 5000 bilar har rullat ut på svenska vägar. Den första versionen heter Model Y Long Range och tillverkas i Kina i Teslas Gigafactory i Shanghai. Många uppskattar bilen för dess goda räckvidd, generösa innerutrymmen, snabba prestanda och sportiga väghållning. På minussidan finns en lite stötig fjädring. Jag tillhör själv de som kör Model Y till vardags och de första nio månaderna har varit en mycket positiv upplevelse. I princip är det enda negativa är att bilen kan vara lite tröttsam på dåliga tjälskadade vägar. 

Tesla Model Y Performance har prestanda som en superbil, 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Chassit är sänkt jämfört med Long Range-modellen och bilen har extrema lågprofildäck. Ändå är den mer komfortabel. Foto: Maths Nilsson

Nu ökar Tesla takten ytterligare i Sverige och släpper de första tysktillverkade Model Y. Den tyska Teslan är till att börja med av Performance-modell, vilket innebär ännu snabbare prestanda än Long Range-modellen som tillverkas i Kina. I stället för 0-100 km/h på fem sekunder blankt klarar Y Performance sprinten på 3,7 sekunder. Det är en tiondel långsammare än Lamborghini Urus och Audi RS6 Avant och en halv sekund snabbare än Porsche 911 Carrera, för  att sätta siffran i relation. Toppfarten hos Performance-modellen är 250 km/h istället för 217 km/h. Men testbilen är fartspärrad till 140 km/h, för att inte inleda mig i frestelse att göra fartförsyndelser. 

Det första som slår mig när jag kollar in Model Y Performance live för första gången är hur låg bilen ser ut att vara och hur feta hjulen är jämfört med vanliga Model Y. Annars är skillnaderna utvändigt minimala. Jo, det finns förstås en liten kolfiberspoiler längst bak. För den som behöver köra på riktigt dåliga vägar kan markfrigången vara ett litet problem, men skillnaden ska vara endast tre centimeter, 14 centimeter kontra 17 centimeter. 

Det mesta är sig likt inne i bilen. Sätena ser ut att vara likadana som på Long Range, men erbjuder bättre sidostöd. Pedalerna är gjorda i aluminium.

När jag tar plats i kupén är allt sig likt från vanliga Y. Sätena ser ut att vara nästan identiska, men de erbjuder betydligt bättre sidostöd. Det kan vara bra vid sportig körning, men det är inte säkert att det är bekvämare på långresan. Teslas stolar ser obekväma ut, men är förvånansvärt komfortabla på långresa. Längst bak i bilen har det också hänt lite grejer, i kofferten finns numera en hatthylla. Det verkar vara något av en efterhandskonstruktion, då den inte går att fälla upp, bara vicka lite på. 

Det sänkta chassit och de extrema lågprofildäcken, Pirelli  P Zero med 35-profil får mig att tro att bilen ska vara ännu stötigare än vanliga Model Y. Men mina farhågor kommer på skam direkt. Bilen går tystare och med mindre slammer från hjulupphängningarna än vanliga Y. Den sväljer gropar mer distinkt och med mindre stötighet och vibrationer som fortplantar sig genom chassit. Ändå känns den ännu fastare i kurvor och vid hård acceleration. Performance-chassit är helt enkelt bättre än det vanliga chassit på alla sätt och vis. Kanske är det Teslas omtalade Gigapress som gjuter fram- och bakparti i ett stycke som gör att bilen uppfattas som mindre stötig trots ett fastare chassi. Det är egentligen en omöjlig ekvation att få ihop.

Performance-modellen rullar på Pirelli P Zero i 35-profil, ändå är den mer komfortabel, rena trolleriet.

Bilen upplevs dessutom som lite tystare än den Kina-tillverkade Y. Låt vara att jag jämför första modellen med tunnare rutor och utan hatthylla. Men Y Performance ger ifrån sig betydligt mindre vägljud, trots de feta 21-tumshjulen. Styrningen är ännu fastare än på vanliga Y, nästan som att köra i sportläget när den är ställd i standard. Men det är på ett skönt sätt, den känns inte orolig eller för direktstyrd. 

Det stora shownumret och köpargumentet är förstås accelerationen. 0-100 km/h på 3,7 sekunder känns väldigt mycket snabbare än 5 sekunder, även om skillnaden kan låta liten. Det är tillräckligt snabbt för att blodet ska pressas bakåt i skallen och för att en lätt yrselkänsla infinner sig när jag prövat några gånger. Ja, det är lite som ett tivoli för vuxna, men man tröttnar fort och kommer sällan att använda det. När jag ska köra vattenkammat och lägger i chillmodet känns Performance lika slö som en vanlig Y i chillmode. Har du köpt en Performance är det sportläget som gäller, där är bilen som härligast. Men jag hade gärna tagit ett läge till som låg mellan chill och sport. Varför inte kalla det Power, Tesla? 

0-100 km/h på 3,7 sekunder är onödigt snabbt, men det kostar knappt något extra. Ett galet fynd jämfört med vad Audi, BMW och Mercedes tar betalt för sina prestandamodeller.

Jag stannar bilen för att fotografera den och syna den lite mer i detalj. Karossen är snyggt monterad och lacken verkar nästan vara bättre än på de kinesiska bilarna. Made in Germany borde väl borga för kvalitet? Jag öppnar vänster bakdörr för att provsitta baksätet. En mötande bil närmar sig som gör att jag snabbt måste stänga dörren för att inte hindra bilen. Men vad nu? Jag får hela dörrpanelen i handen. Svårt att tro, men panelen är inte fastskruvad i dörren och skruvarna ligger i dörrfacket. På grund av tidsbrist har testbilen inte hunnit genomgå den vanliga leveranskontrollen, så det verkar vara ett olycksfall i arbetet. Troligen har någon tagit loss dörrpanelen vid något tillfälle av okänd anledning. Annars känns den tyska Teslan minst lika väl ihopskruvad som Model Y från Shanghai, som verkar vara den mest problemfria Teslan hittills. 

Jag fick dörrpanelen i handen när jag skulle stänga dörren på den tysktillverkade Model Y Performance. En miss som får skyllas på olyckliga omständigheter, för bilen känns gedigen och skrammelfri.

Pristillägget för att få superbilsacceleration är skrattretande litet. Mindre än 40 000 kronor och då får du dessutom betydligt fetare och snyggare hjul och röda bromsok som stannar bilen effektivare. BMW och Mercedes tar lika mycket extra som Teslan kostar för att du ska få liknande prestandauppgradering från deras M- och AMG-avdelningar. En BMW M5 Competition blir rejält frånkörd vid rödljuset av Teslan, trots att den har ett pristillägg på minst 700 000 kronor för att kapa 1,3 sekunder på accelerationen jämfört med en BMW 540. 

Kolfiberspoilern är standard, liksom större bromsar, fetare hjul och en på alla sätt bättre fjädring.

Model Y Performance är inget annat än ett galet bra klipp jämfört med den vanliga Y. Ja, det här måste vara årets fynd. Förutom att du kan få lite högre försäkringspremie och dyrare däckkostnad med Performance finns det ingen anledning att välja den slöare modellen Long Range och spara 40 000 kronor. Förutom superbilsacceleration får du en bekvämare och tystare Tesla med bättre fjädring. Du har nog aldrig fått mer valuta för 40 000 kronor i bilhistorien. 

Men den ultimata Model Y:n vore en bil med mer normala hjul  från Long Range och det fina chassit från Performance. Gärna med Performance-prestanda men med ett extra körläge mittemellan Chill och Sport. Den kan bli riktigt komfortabel och svårslagen. 

Fakta Tesla Model Y Performance jämfört med Long Range

Ökad toppfart från 217 km/h till 250 km/h
Ökad acceleration från 5,0s till 3,7s
21” Überturbinhjul
Prestandabromsar
Sänkt fjädring
Pedaler i aluminiumlegering
Kolfiberspoiler
Model Y Performance kostar från 779 080 kr,
Företagsleasing från 5 344 kronor + moms/mån och privatleasing från 8 305 kr/mån.

Leveranstiden uppskattas till augusti 2022 för nya beställningar.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester