Test: Skenet bedrar – Tesla Model 3 är en helt ny bil

Nya Tesla Model 3 har fått en lättare ”facelift” och ser nästan ut som den gamla modellen. Men skenet bedrar. Under skalet är mycket ändrat. Teslan är mer förbättrad än vad många andra bilmodeller är mellan riktiga modellbyten. Jag har testat bilen under en vecka och tycker att Model 3 är Teslas bästa modell hittills. 

Ibland är det mycket skrik för lite ull när biltillverkare byter modeller. Karossen görs om totalt, men chassi, motorer och det mesta är samma som tidigare. Men det gäller att ständigt förnya sig om vi bilköpare ska byta bil. Med nya Tesla Model 3 är det precis tvärtom. Utvändigt är bilen är snarlik den Model 3 som visades upp av Elon Musk den 31 mars 2016. 

Den enda som visar att bilen är ny är andra strålkastare i fronten och nya baklampor. Vi bilköpare har vant oss vid att den typen av små förändringar betyder att det i stort sett är samma bil. Men Tesla Model 3 känns som en helt annan bil än tidigare. Fjädringen har blivit komfortabel och ljudnivån är kraftigt sänkt. Dessutom har finishen i interiören höjts rejält, och bilen har äntligen fått lite belysning på insidan. Batteriet och elmotorn är samma som tidigare, men tack vare lite lägre luftmotstånd har räckvidden ökat en aning. 

Allt detta utan att Tesla behövt höja priset. Det har de lyckats med tack vare att vissa saker på bilen tagits bort eller kan göras billigare. Till exempel har blinkersspaken skrotats och växelväljaren sitter numera i pekskärmen. Sedan länge har Teslas bilar heller inga riktiga parkeringssensorer. Det är tyvärr besparingar som går ut över säkerhet och funktionalitet. Det är svårt att blinka i rondeller och i tvära kurvor. Att parkera på trånga platser fungerar inte alls bra med Teslas kamerabaserade parkeringshjälp. 

Men på det hela taget har Tesla Model 3 tagit ett rejält kliv framåt, det är en av marknadens absolut bästa elbilar, kanske den allra bästa. Men utsidan är inte så spektakulär, och priserna ligger farligt nära den mer åtrådda Model Y, så det är risk att Model 3 inte kommer att sälja så bra som den förtjänar. 

Design

Nya Tesla Model 3 ser ut ungefär som den gamla, och det är inget fel med det. Det är en sportig, snygg och extremt strömlinjeformad kaross. Men att den inte ser nyare ut är en liten besvikelse för mig. Samtidigt är det egentligen smartare att inte hålla på och byta design vart sjätte år bara för bytandes skull… Den interiöra designen har fått sig ett rejält lyft, fuskträt är utbytt mot snyggare tyg och dörrpanelerna med belysning är mer sobra än tidigare. Men den hade gärna fått vara lite mer Cybertruck om ni förstår vad jag menar. 

Interiör och förarmiljö

Tidigare kändes Model 3 bitvis inte alltför påkostad och bilen har fått en del klagomål på att interiören saknar ”premiumkänsla”. Den uppdaterade modellen har högre kvalitet både i materialval och hopsättning, riktig bra jobbat av Tesla. Nya Model 3 är betydligt trivsammare invändigt än den gamla, och det var på tiden som Tesla införde en invändig belysning under färd. Dessutom har stolarna numera ventilation, som kan ge skön svalka på sommaren. Stolarna ser annars inte ut att vara några komfortmonster, men är förvånansvärt vilsamma för ryggen under långresor.

Förarmiljön är minst sagt avskalad numera. Det finns inte ens blinkersspak eller växelreglage längre. Att knapparna flyttat till ratten är tyvärr en försämring jämfört med den gamla hederliga spaken. Men efter en vecka börjar jag vänja mig, men framförallt i rondeller fungerar det riktigt dåligt. Glöm att du ska blinka ut ur rondeller med Model 3. Växelreglaget i skärmen fungerar dock relativt bra, även om spaken gärna fått vara kvar. Skärmen är lättnavigerad och när du väl vant dig saknar du inte knapparna alltför mycket. Jämfört med bilar där du bombarderas med signaler och intryck är Teslas avskalade miljön stundtals befriande.

Utrymmen

Tesla Model 3 är inte någon jättestor bil, men utrymmena räcker ganska bra för en familj på fyra personer. Baksätet har ok benutrymme om du inte är alltför lång. Den minimalistiska förarmiljön gör att det känns luftigt och med gott om svängrum i framsätet. Bagageutrymmet på 594 liter är ganska väl tilltaget och det finns en stor frunk framtill där du kan lasta laddare, sladdar och annat löst. Även lite packning får rum. Men den som behöver en rymlig bil väljer med fördel Model Y till en ringa merkostnad.

Teknik och infotainment

Chassit och ljudisoleringen är kraftigt förbättrade, men den tekniska grunden i Model 3 är densamma som tidigare. Bilen håller väldigt bra fortfarande fast de flesta tekniska lösningarna togs fram för åtta år sedan, det säger något om hur långt före konkurrenterna är och har Tesla har varit. Motorerna och batteriet klarar fortfarande att leverera en klassledande räckvidd tack vare förbättrad aerodynamik. En del av den senaste tekniken med 800 voltsladdning och Vehicle to road som till exempel Kia har saknas dock.

Infotainmentsystemet är fortfarande i särklass och har ett gränssnitt som ingen biltillverkare lyckats matcha. Allt är pedagogiskt och intuitivt. Det verkar så lätt, men andra biltillverkare lyckas inte skapa samma lättskötta system. Full poäng för infotainmentsystemet, även om alla inte gillar att Tesla skrotat instrumentklustret framför föraren. Numera har även baksätespassagerarna en egen liten skärm.

Att Tesla snålat in på saker som parkeringssensorer och blinkersspak försämrar dock funktionen helt i onödan. 2,5 år efter att sensorerna drogs in har Tesla fortfarande inte fått till ett bra system med hjälp av kameran. 

Blinkers på ratten är ingen lyckad lösning, även om man till viss del vänjer sig. I rondeller fungerar det dock inte.

Köregenskaper

Nya Model 3 är lika underhållande att köra som den gamla, men bilen känns inte lite struttig på vägen som tidigare, utan är en fin kompromiss mellan aktiv körglädje och komfort. Styrningen är bättre än på Model Y, styrkänslan är närvarande, men känslan inte lika vass och du behöver inte sitta och passa bilen. Fyrhjulsdriften ger fin kontroll på halt väglag, det som kan vara lynnigt är om du släpper gasen hastigt i halka, då kan bakdelen släppa. Men i regel hämtas det hem av hjälpsystemen. Tidigare kunde Model 3 rista och skaka på gropiga vägar, men den förbättrade bilen går mycket bättre. 

Komfort

Jag är faktiskt chockad över hur tyst Model 3 har blivit. Jag var tvungen att provåka Volvo XC40 och Volkswagen ID.4 på motsvarande vägar, och Teslan är definitivt tystare. Den mindre Tesla Model 3 är nu tystare än storbror Y. Fjädringen på Model Y upplevde jag delvis som en katastrof på dåliga vägar, Model 3 är nu långt bättre än sin storebror även där. Tesla som har haft bland de sämre fjädringarna på marknaden har nu en av de allra bästa. 

Fartresurser

Toppfarten är numera begränsad till 201 km/h, så toppfarten är lägre än tidigare. Accelerationen på 4,4 sekunder upp till 100 km/h för Long Range-modellen är mer än tillräcklig, men snart kommer en Performance-modell som är ännu snabbare. 

Testet gjorde i -24 grader, inget problem för bilen, även om räckvidden var svår att bedöma. Värmen är bättre än på de flesta bilar med förbränningsmotorer. Teslas kupévärmare gör rutorna isfria snabbt trots den låga temperaturen.

Räckvidd

Jag testade Model 3 när det var som kallast i Sverige i januari med temperaturer på som lägst -25 grader i södra Uppland. Enligt oberoende tester ska bilen vara den som klarar extrem kyla bäst. Sommartid ska räckvidden vara upp till 678 km med 18-tumshjul, vilket är klassledande. Det uppnås främst genom att Model 3 är sällsynt energieffektiv med lågt luftmotstånd och lägre vikt än de flesta andra elbilar. 

Ekonomi 

Long Range-modellen kostar 609 171 kronor, vilket tidigare hade setts som prisvärt. Nu skiljer det bara 5000 kronor upp till Model Y som sannolikt får ett högre andrahandsvärde. Teslas återkommande prissänkningar gör också att man som köpare inte kan vara säker på att göra ett bra köp, om någon månad kan priset ha sänkts. Ägarkostnaderna är dock väldigt låga, med frivillig service och låga drivmedelskostnader. De nyare årgångarna av Model 3 har visat sig vara pålitliga. 

Helhet 

När den uppdaterade Model 3 visade skrev jag att jag var besviken och hade väntat mig större nyheter. En testkörning under en vecka visar att bilen är långt mycket bättre än vad de visuella förändringarna antyder. Tack vare många förändringar är nya Model 3 är väldigt mycket bättre än tidigare. Jag tycker att den nu är en bättre bil än Model Y. Men risken är att den inte säljer så mycket som den förtjänar, dels för att utseendet inte gör att den känns särskilt ny, dels för att bilen känns felaktigt prissatt förhållande till Tesla Model Y, endast 5000 kronors skillnad? En prissänkt Model 3 hade varit ett kanonköp. Och om Tesla förbättrar Model Y lika mycket som Model 3 blir det svettigt för konkurrenterna. 

Fakta Tesla Model 3 Long Range 2024

Pris: 609 170 kronor.
Motor: Dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 4,4 sekunder.
Toppfart: 201 km/h
Räckvidd: 678 km enligt WLTP
Vikt: 1 828 kg.
Mått (längd/bredd/höjd): 4720/1933/1441 mm