Många elbilar har goda vinteregenskaper tack vare låg tyngdpunkt och avancerade antispinnsystem. Men hur går det i två decimeter djupsnö? Här sätts sju nya elbilar på rejäla prov.
Går det att ta sig fram i snö med en tvåhjulsdriven elbil? Eller krävs den en fyrhjulsdriven SUV? Norska elbilsföreningen testade sju olika elbilar i 15-20 centimeter lössnö. Ett test som kan vara användbart för den som till exempel kör på oplogade vägar till stugan eller bor i ett hus med egen väg.
Bilarna som testades var Volkswagen ID.7, Peugeot e-308, Hyundai Kona, BMW i5 M60, Tesla Model 3 Long Range, Nio EL6 och Xpeng G9. Det visar sig att de tvåhjulsdrivna bilarna snabbt får problem och kör fast i snön. Men elbilarna med fyrhjulsdrift imponerar stort – och det spelar ingen roll om det är SUV:ar eller sedaner – de tuggar sig fram ändå.
– BMW i5 överraskade mig mycket, superimponerande. Tesla gick helt otroligt bra, säger testföraren Rune Nesheim.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter