70 elbilar i test: Drar 47% mer el än utlovat

Det pratas ofta om elbilens räckvidd – men minst lika intressant är bilens faktiska elförbrukning. Tyska ADAC har testat 70 elbilar för att se vilken av de som är mest effektiv. Se hela listan över hur bilarna klarar sig i förhållande till WLTP-uppskattningen. Storsäljaren VW ID.4 GTX drog 47 procent mer än angivet. 25 elbilar drog 20 procent eller mer än WLTP-siffrorna.

Att en stor dyr elbil med ett stort batteri har en lång räckvidd är inte något konstigt, men egentligen är elförbrukningen mer intressant. Tyska konsumentorganisationen ADAC har genom åren testat både räckvidden och förbrukningen på marknadens populäraste elbilar. Nu delar de även med sig av den senaste omgången testresultat i ett uppdaterat test. Det handlar om 70 elbilar som testats i ett så kallat Ecotest för att se deras sanna elförbrukning. Här finns information om hur testet genomförs.

Den mest ekonomiska elbilen till salu just nu är den aerodynamiskt formgivna Hyundai Ioniq 6 som har en Ecotest-förbrukning på låga 15.5 kWh/100 km. Intressant nog ligger en annan Hyundai på andra plats, nämligen den lilla SUV:en Kona Electric. Trots att bilen har ett par år på nacken så får den en Ecotest-förbrukning på 16.7 kWh/100 km. På tredjeplatsen finns Tesla Model 3 med en förbrukning på 16.8 kWh/100 km. 

Intressant nog var Porsche Taycan 4S Performance Plus den enda bilen som drog mindre än uppgivet, i Ecotestet drog bilen 23.6 kWh/100 km fast förbrukningen enligt Porsche själva är 26,2. Volkswagen ID.4 GTX hade istället ett väldigt dåligt resultat i Ecotestet, bilen drog nämligen 47 % mer än vad VW själva påstår. Förbrukningen landade på 26.9 men enligt WLTP skulle den vara 18.3, alltså ett rätt sensationellt resultat. En annan intressant poängtering är att Dacia Spring Electric hamnar på listans sjundeplats, Spring Electric är Europas just nu billigaste elbil med ett startpris på 240 000 kronor.

Några bilar som finns på listans botten är bland annat den stora familjebussen Citroën ë-Spacetourer. Bilen förbrukar 29.7 kWh/100 kilometer vilket nästan är lika mycket som Mercedes EQV med uppmätta 30.9 kWh/100 km. Listans tredje sämsta bil är Volvo XC40 Recharge Twin Motor, bilen har en Ecotest-förbrukning på 28.8 kWh/100 km. Det ska dock noteras att det är den gamla versionen av XC40 som har testats. 

Som konstaterat innan har Hyundai Ioniq 6 med ett 77.4 kWh batteri en förbrukning på 15.5 kWh/100 kilometer. Den mer boxiga Ioniq 5 med tvåhjulsdrift med samma batteri klarade 18.2 kWh i förbrukning och Genesis GV70 med fyrhjulsdrift och identisk energilagring hade en testförbrukning på 22.8 kWh. Man förstår alltså hur mycket bilens form påverkar elförbrukningen. 

När det kommer till strömförbrukning är det inte bara avgörande hur effektivt elmotorn använder energin. Vid laddning uppstår även laddningsförluster under omvandlingen av växelström från nätet till likström för lagring i batteriet. Se hela listan över elbilarna nedan.

Elbilarna som är snålast på energi

Adacs förbrukning i 100 km/h, kWh/100kmWLTP-förbrukning i 100 km/h, kWh/100kmAvvikelse
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD15,514,38,39%
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (Modell nach Facelift)16,714,713,61%
Tesla Model 316,814,416,67%
Fiat 500e Cabrio Icon17,414,718,37%
Mini Cooper SE17,614,8 – 16,8
Renault Twingo Electric Intens17,61610,00%
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration17,916,210,49%
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD17,913,928,78%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD18,2177,06%
Kia EV6 (58 kWh)18,216,69,64%
Polestar 2 Long Range Single Motor18,517,18,19%
Kia EV6 (77,4 kWh)18,616,512,73%
Peugeot e-208 GT18,717,66,25%
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit18,815,719,75%
Opel Corsa-e Elegance18,815,620,51%
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)1917,77,34%
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp19,216,119,25%
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim.19,218,72,67%
Citroen e-C4 Shine19,315,326,14%
VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,119,88%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD19,417,98,38%
BMW i4 eDrive4019,516,121,12%
Skoda Enyaq Coupé RS iV19,517,213,37%
BYD Atto 3 EV Design19,715,626,28%
MG5 Electric Maximum Range Luxury19,717,910,06%
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro +2016,521,21%
Subaru Solterra Platinum Plus2017,911,73%
Mercedes-Benz EQE 350+2016,521,21%
Peugeot e-2008 GT20,217,813,48%
Opel Mokka-e Ultimate20,317,416,67%
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line20,417,516,57%
BMW iX xDrive 5020,4202,00%
Nio ET7 (100 kWh)20,4197,37%
DS 3 Crossback E-Tense So Chic20,517,616,48%
Honda e Advance20,517,815,17%
VW ID.5 Pro Performance20,716,326,99%
MG ZS EV Luxury20,718,611,29%
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto2117,917,32%
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic21,118,215,93%
BMW iX3 Impressive21,218,912,17%
Cupra Born e-Boost (58 kWh)21,215,536,77%
Tesla Model Y Maximum Range AWD21,216,925,44%
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack21,317,621,02%
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art21,516,827,98%
Mercedes EQA 250 Electric Art21,617,920,67%
Ford Mustang Mach-E Extended Range21,716,531,52%
Skoda Enyaq iV 8021,916,731,14%
BMW i7 xDrive 602218,518,92%
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,67,28%
Polestar 2 Long Range Dual Motor22,319,315,54%
MG Marvel R Electric Performance22,820,99,09%
Genesis GV70 Electrified Sport AWD22,819,218,75%
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max22,817,728,81%
Porsche Taycan Sport Turismo GTS23,220,911,00%
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic23,31829,44%
VW ID. Buzz Pro23,320,613,11%
Porsche Taycan 4S Performance Plus23,626,2−9,92%
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD23,618,726,20%
Opel Combo-e Life Ultimate23,719,322,80%
Genesis GV60 Sport Plus AWD23,919,125,13%
Nio EL7 (100 kWh)23,921,610,65%
Audi e-tron Sportback 55 quattro24,423,72,95%
Aiways U5 Premium24,71745,29%
Audi e-tron 55 quattro25,82312,17%
Audi e-tron GT quattro26,320,528,29%
VW ID.4 GTX 4Motion26,918,346,99%
Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,62225,45%
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD28,823,821,01%
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine29,726,611,65%
Mercedes EQV 300 lang30,928,19,96%
Källa: ADAC

Så stor var avvikelsen mellan förbrukning på motorväg och WLTP-siffran

VW ID.4 GTX 4Motion46,99%
Aiways U5 Premium45,29%
Cupra Born e-Boost (58 kWh)36,77%
Ford Mustang Mach-E Extended Range31,52%
Skoda Enyaq iV 8031,14%
Mercedes EQS 580 Electric Art 4Matic29,44%
VW ID.4 Pro Performance (77 kWh) Max28,81%
Dacia Spring Electric Comfort Plus 2WD28,78%
Audi e-tron GT quattro28,29%
Mercedes-Benz EQS 450+ Electric Art27,98%
VW ID.5 Pro Performance26,99%
BYD Atto 3 EV Design26,28%
Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD26,20%
Citroen e-C4 Shine26,14%
Jaguar i-Pace EV400 S AWD25,45%
Tesla Model Y Maximum Range AWD25,44%
Genesis GV60 Sport Plus AWD25,13%
Opel Combo-e Life Ultimate22,80%
Ora Funky Cat (63 kWh) 400 Pro +21,21%
Mercedes-Benz EQE 350+21,21%
BMW i4 eDrive4021,12%
Nissan Ariya (63 kWh) Evolve Pack21,02%
Volvo XC40 Recharge Pure Electric Twin Pro AWD21,01%
Mercedes EQA 250 Electric Art20,67%
Opel Corsa-e Elegance20,51%
VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,88%
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit19,75%
Renault Mégane E-TECH Electric EV60 220hp19,25%
BMW i7 xDrive 6018,92%
Genesis GV70 Electrified Sport AWD18,75%
Fiat 500e Cabrio Icon18,37%
Mazda MX-30 e-SKYACTIV Makoto17,32%
Tesla Model 316,67%
Opel Mokka-e Ultimate16,67%
Audi Q4 Sportback 40 e-tron S line16,57%
DS 3 Crossback E-Tense So Chic16,48%
Mercedes EBQ 350 Electric Art 4Matic15,93%
Polestar 2 Long Range Dual Motor15,54%
Honda e Advance15,17%
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend (Modell nach Facelift)13,61%
Peugeot e-2008 GT13,48%
Skoda Enyaq Coupé RS iV13,37%
VW ID. Buzz Pro13,11%
Kia EV6 (77,4 kWh)12,73%
Audi e-tron 55 quattro12,17%
BMW iX3 Impressive12,17%
Subaru Solterra Platinum Plus11,73%
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine11,65%
MG ZS EV Luxury11,29%
Porsche Taycan Sport Turismo GTS11,00%
Nio EL7 (100 kWh)10,65%
KIA Niro EV (64,8 kWh) Inspiration10,49%
MG5 Electric Maximum Range Luxury10,06%
Renault Twingo Electric Intens10,00%
Mercedes EQV 300 lang9,96%
Kia EV6 (58 kWh)9,64%
MG Marvel R Electric Performance9,09%
Hyundai Ioniq 6 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 2WD8,39%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) UNIQ-Paket 4WD8,38%
Polestar 2 Long Range Single Motor8,19%
Nio ET7 (100 kWh)7,37%
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)7,34%
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)7,28%
Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh) Techniq-Paket 2WD7,06%
Peugeot e-208 GT6,25%
Audi e-tron Sportback 55 quattro2,95%
Volvo C40 Rech. Pure Electr. Single Motor Ultim.2,67%
BMW iX xDrive 502,00%
Porsche Taycan 4S Performance Plus−9,92%
Källa: ADAC

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester