Han är en av nyckelpersonerna i IF Metalls strejk mot Tesla. IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic har tidigare köpt en fabriksny Tesla Model S och i mars 2023 köpte hans fru en Tesla Model Y.
– Klart att jag har kört den. Men det skulle vara olämpligt om jag körde runt i den i offentligheten just nu, säger Darko Davidovic till Carup.
IF Metalls strejk mot Tesla är inne på sin femte vecka och konflikten är mer infekterad än tidigare. Igår stämde Tesla både svenska staten genom Transportstyrelsen och Postnord. Samma dag fick Tesla rätt att få ut sina registreringsskyltar som Postnord stoppat via Sekos blockad.
En av nyckelpersonerna i konflikten är IF Metalls förbundsjurist Darko Davidovic. Hans jobb är bland annat att pröva vilka strejkåtgärder som är legala. Han har vid flera tillfällen uttalat sig offentligt och fördömt Tesla. Nu kan Carup avslöja att IF Metalls förbundsjurist själv köpt en ny Tesla tidigare och att den enda privata bilen som finns i familjen är en Tesla Model Y som ägs av hans hustru.
Enligt Darko Davidovic hade IF Metall ingen konflikt med Tesla när han köpte en fabriksny Tesla Model S för drygt fyra år sedan. Han uppger också att han då inte kände till att Tesla saknade kollektivavtal.
– Då, 2019, hade vi ingen konflikt med Tesla. I sak är det likadant idag. Vi har inget emot att folk köper Teslas bilar. Det som är problemet är Teslas verkstäder, som saknar kollektivavtal. Men skulle jag köpa nu under konflikten skulle det vara märkligt. Jag skulle definitivt inte köpa nu, säger Darko Davidovic.
Förbundsjuristen sålde sin Tesla Model S i slutet av 2020 eftersom han inte var nöjd bilen. I offentliga Facebook-inlägg har han klagat på hur Teslas verkstäder fungerar och skrivit att det är ”den sämsta service och återkoppling” han varit med om. Men han har också hyllat Teslas laddningsnätverk.
– Dörren frös fast och rutorna gick inte upp, efter en vinter konstaterade jag att den inte fungerade så bra för mig.
Darko Davidovic uppger att han fick veta att Tesla saknade kollektivavtal först i slutet av förra året, trots att IF Metall säger att de försökt få till ett avtal under fem år.
– Nej, under den tiden så var det här en lokal förhandling med Stockholmsavdelningen. Jag fick veta det först i slutet av förra året att de saknade kollektivavtal, då hade det inte brutit ihop och blivit en konflikt. Då blev jag varse om det.
Enligt Transportstyrelsen äger förbundsjuristen ingen egen bil privat idag. I familjen finns idag en Tesla Model Y som köptes av hans hustru i slutet av mars i år.
– Jag kör den inte idag, det skulle uppfattas märkligt under de här omständigheterna. Jag försökte få henne att köpa en BMW istället, men hon har en stark egen vilja.
Brukar du köra Teslan?
– Det är klart att jag har kört den. Men det är naturligtvis så att jag inte är ute i offentligheten i nuvarande omständigheter, det vore olämpligt att åka runt i en Tesla just nu.
Är det inte känsligt att ha en Tesla i familjen när du jobbar som avtalsjurist för IF Metall som fördömer Teslas agerande?
– Effekten skulle i så fall vara att jag måste säga till min fru att att hon måste sälja bilen. Vi rekommenderar ingen att sälja sin Tesla, vi fördömer inte att folk köper bilarna. Det vi vill är att de ska teckna kollektivavtal för sina verkstäder, säger Darko Davidovic.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter