Volvos kommande elbilar får växellåda, kan Carup avslöja. Nyligen fick Volvo patent på en extra kompakt tvåväxlad låda till en elmotor. Volvo får därmed en liknande teknologi som Porsche Taycan.
I höst presenteras Volvo Cars nya elbil som efterträder XC90. Vi vet redan ganska mycket om den kommande bilmodellen. Den ska sannolikt heta Volvo Embla och den kommer att byggas i Volvos fabrik i Charleston i USA. Bilen delar teknik med den kommande Polestar 3 och Lotus nya elbil Eletre.
Bland annat får bilen 800-voltssystem som ger extra snabb laddning. Designen kommer att påminna en hel del om konceptbilen Volvo Concept Recharge. Volvo använder svenska naturmaterial i inredningen, bland annat lin.
Nu kan Carup avslöja att bilen av allt att döma för två växlar, något som är ovanligt på elbilar. I dagarna fick Volvo patent på en tvåväxlad låda till elmotorer. Hittills har motsvarande lösning endast funnits i prestandabilarna Porsche Taycan och Audi e-tron GT, två prestandafokuserade elbilar.
Det finns flera fördelar med att ha en växellåda för elmotorn, enligt Volvo kan det minska totalkostnaden för drivlinan och ge bilen högre flexibilitet. En mindre elmotor som ger både högt vridmoment och hög toppfart kan användas. Enligt Volvos patentansökan ska växling hos den nya växellådan kunna ske med power shift, med mycket små vridmomentavbrott och nästan omärkligt för föraren. Den nya växellådan ska dessutom vara mer kompakt än tidigare lösningar, vilket bekräftas av Volvos ritningar. Volvo nämner ingenting om räckvidden, men det har tidigare talats om att en växellåda kan ge elbilar fem procent längre räckvidd.
Bilen kommer inte att ha någon växelspak som hos traditionell bilar. Istället blir det elektronik som styr när bilen ska byta växel. Sannolikt kommer växellådan att användas på den bakre drivenheten som används den mesta tiden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter