TEST Porsche Taycan Cross Turismo är superkombin som klarar allt

Nya elbilen Porsche Taycan Cross Turismo kan vara den perfekta kompromissen för svenska förhållnaden.
Den tuffa kombin har ett sanslöst bett på grusvägar – men trivs lika bra på motorvägen.

TEST Porsche Taycan Cross Turismo. Vanliga Taycan är på många sätt en fantastisk bil, en fyradörrars elektrisk sportbil med vägegenskaper i sann Porscheklass. Men bilen har sina begränsningar och är inte helt anpassad till den svenska vardagen. Den är låg både invändigt och utvändigt och lite ömtålig. Alla vill inte köra den på vildmarksutlykter, på grusvägen till sommarstugan eller till soptippen. Den låga bilen är dessutom lite jobbig att åla sig ur på Ica Maxi.

Taycan Cross Turismo är en perfekt kompromiss mellan sport och komfort på vägen. Foto: Anna-Karin Rundén

Nu kommer Porsche med lösningen: Taycan Cross Turismo är en elektrisk sportkombi rustad för tuffa tag. Med fem centimeter högre inre höjd känns bilen luftigare och har fått större benutrymme. Du reser i en högre komfortklass, framförallt i baksätet. Två vuxna har lika stort benutrymme i baksätet som i en stor suv, även om de sitter lägre. Mittplatsen är tyvärr inte mycket att skryta över, och bör inte användas på långresa.

Cross Turismo har dessutom ett riktigt rejält bagageutrymme som rymmer matkassar, golfbaggar, hundburar, barnvagnar eller vad du nu vill lasta. Fäller du sätet rymmer bilen 1200 liter och du sväljer det mesta.

Med nerfällt baksäte är bilen väldigt praktisk, men redan med baksätet uppe ryms semesterbagaget. Foto: Maths Nilsson

Körmässigt så har Porsches nykomling fått 20 mm högre markfrigång än vanliga Taycan, och med offroadpaketet så blir bilen 30 mm högre. Det gör att du utan större problem klarar utflykter i dålig terräng och på skogsvägar. Med offroadpaketet blir bilens yttre mer tåligt mot grussprut och kvistar. Det finns också ett speciellt ”gravel mode” på ESP:n, perfekt för en Cross Turismo.

Den perfekta elbilen har knappast lanserats ännu, men när det gäller komfort och köregenskaper ligger Porsche Taycan 4S Cross Turismo nära. Bilen har skön vägkänsla och tighta vägegenskaper när den pressas på kurviga vägar. Ändå känns chassit skönt komfortabelt och blir aldrig stötigt. Det kan Taycan tacka luftfjädringen för. Styrningen ger full kontroll över bilen i alla lägen, utan att det blir för nervöst och direktstyrt. I ”Gravel Mode” på grusväg är Cross Turismo rena rallybilen. Bettet på grus är sanslöst, minimalt med hjulspinn och bilen går som ett stryjärn i kurvorna på grus. Jag önskar jag skulle få köra bilen på is och halka.

Cross Turismo passar fint på grusvägar när du vill fly civilisationen. Bilen har ett särskilt ”gravel mode”. Foto: Anna-Karin Rundén

Ute på motorvägen beter sig bilen precis lika bra som den vanliga Taycan. Grus- och skogschassit kommer inte med några särskilda nackdelar. Den är tyst och stabil ändå upp i mycket höga farter. Perfekt för långresan, det är bara synd att laddstoppen tenderar att komma efter 2-3 timmar.

Mellanmodellen Taycan 4S Cross Turismo har 590 hästkrafter och 650 Nm i vridmoment. Det är fullt tillräckligt med kraft utan att bilen blir alltför explosiv. Mer effekt behövs egentligen bara om du ska köra på bana eller leka rallyförare på en avlyst grusväg.

Förarmiljön lider ingen brist på digitala skärmar.

Inredningen är sportig och knyter an till Porsches traditioner, här är det mesta är digitalt. Till och med passageraren har fått en egen touchskärm, ett tillval som kostar 10 700 kronor. All elektronik fungerar fint förutom att bilen har svårt att läsa hastighetsskyltar. Det svarta gränssnittet är elegant, men hör inte till de mest lättjobbade och intuitiva jag testat.

Den som storhandlar med sin Taycan Cross Turismo bör ta som vana att förankra matkassarna. Det kraftiga vridmomentet gör att matkassarna gärna glider i hög fart fram och tillbaka över durken, något som ägg och vinflaskor inte alls mår bra av.

Högre markfrigång och ruggade skyddsdetaljer gör att du inte behöver vara rädd för dåliga vägar. Foto: Anna-Karin Rundén

Porsche har precis förbättrat räckvidden för dig som beställer bilen till årsmodell 2022, upp till 456 km blandad körning enligt WLTP. Det är välbehövligt för bilen har ganska god aptit på elektricitet. Du får köra väldigt försiktigt om du ska komma över 40 mil på en laddning. Tur då att bilen har 800-voltssystem och snabbladdar upp till 80 procent på en kaffekvart.

Summa summarum är Taycan Cross Turismo på flera sätt en av marknadens bästa elbilar för den som inte behöver bekymra sig om budgeten. Valet mellan vanliga Taycan 4S och Cross Turismo 4S känns lätt, trots ett påslag på 90 000 kronor. Om jag fick plocka ihop min perfekta elbil skulle jag ta karossen, komforten och väghållningen från Porsche Taycan Cross Turismo. Accelerationen och räckvidden från Tesla Model S Plaid. För visst börjar svulstiga suvar redan kännas lite passé och 2010-tal?

Taycan Cross Turismo trivs på både asfalt och grus.Bilen kan köras länge utan att du blir trött – men efter tre timmar behöver den laddas. Foto: Maths Nilsson

Fakta Porsche Taycan Cross Turismo 4S

Pris: Från 1 270 000 kronor
Mått: Längd/Bredd/Höjd: 4974 mm, 2904 mm, 1409 mm.
Effekt: 490 hk, 571 hk med overboost.
Toppfart: 240 km/h.
Acceleration 0-100 km/h: 4,1 sekunder.
Batteri: 93,4 kWh, 800-voltsladdning.
Räckvidd: Upp till 456 km vid blandad körning (WLTP).

Bakpartiet är ganska sluttande och bilen påminner lite om BMW:s klassiska clownsko Z3 Coupé. Foto: Maths Nilsson
Frunken är inte överdrivet stor, men räcker gott till en låda vin. Foto: Maths Nilsson
Taycan har dubbla laddluckor med inbyggd belysning. Öppnas automatiskt.
Räckvidden ligger oftast under 40 mil på 2021 års modell som vi testar. Årsmodell 2022 har fått förlängd räckvidd.

Skriven av

Website | + posts

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup.