Volvos vd Jim Rowan spår tuffare konkurrens på bilmarknaden 2025. När biltillverkare tappar stort i Kina försöker de ta igen det på annat håll.
– Därför kommer vi att börja se hyperkonkurrens utspela sig globalt nu, säger Jim Rowan till Autonews
Volvo Cars kan blicka tillbaka på ett starkt 2025. Även om de tvingats skriva ner sin försäljningsprognos ser det ut att bli ett nytt försäljningsrekord. Ökningen ligger just nu på nio procent för helåret.
Men vd Jim Rowan väntar sig hård konkurrens på bilmarknaden. Många biltillverkare har tappat stort i Kina, något de kommer försöka ta igen i resten av världen, spår Rowan.
– Om du är ett företag som tappar marknadsandelar i Kina, kommer du att försöka få den marknadsandelen någon annanstans. Därför kommer vi att börja se hyperkonkurrens utspela sig globalt nu, säger Volvos vd Jim Rowan i en intervju med Autonews.
Volvo har själva tappat åtta procent av sin försäljning i Kina i år. Men konkurrenter som Audi, BMW och Mercedes har tappat betydligt mer. De har vinstvarnat och måste nu sannolikt försöka öka på annat håll för att ta igen tappet.
En stor del av Volvos framgång i övriga världen är tack vare nya elbilen Volvo EX30. Den möter nu hård konkurrens från nya modeller som Kia EV3. Dessutom håller tillverkningen på att flyttas till Gent i Belgien för att undvika tullar. Då blir bilen dyrare att tillverka.
– Konklusionen är att kostnaden för den bilen kommer att öka, säger Jim Rowan.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.