Volvos vd sågar självkörande bilar: ”Långt, långt kvar”

Nu sågar Volvo Cars vd Jim Rowan självkörande bilar. Enligt Volvochefen kommer de inte fungera på många år, åtminstone inte i städer. 
– Fem olika nivåer av autonomi är nonsens enligt min mening. Du har två nivåer av autonomi. En är dina händer på ratten, en är dina händer från ratten, säger Rowan till CarExpert

Volvo Cars högsta chef Jim Rowan har besökt Australien och gjort flera frispråkiga intervjuer. Han har redan berättat hur Volvo ska minska vikten på sina bilar. För CarExpert lägger han ut texten om självkörande bilar. Och ska vi tro Jim Rowan kommer inte självkörande bilar att finnas på länge, trots att Volvo satsar tungt i tekniken. 

Till att börja med dömer han klassificeringen av autonoma bilar, som idag görs i fem nivåer. Varje grad visar större  Nivå fem är total autonomi där bilen kör helt själv utan att det behövs en förare.
– Den här stora metoden att det finns fem olika nivåer av autonomi, är nonsens enligt min mening. Du har två nivåer av autonomi. En är dina händer på ratten, en är dina händer från ratten, okej? 

Volvo EX90 har Lidar på taket som kartlägger omgivningen, men enligt Jim Rowan kommer det dröja innan den kan användas för självkörning utanför angivna körfält på vissa vägsträckor.

Jim Rowan menar att tekniken för full autonom körning redan finns för vissa vägtyper, men att myndigheterna kommer sätta stopp under en väldigt lång tid. 
– Tillåter regleringarna det? Nej. Så jag tror att reglering kommer att vara barriären mot ett fullständigt antagande av full autonom körning mer än vad tekniken kommer att göra, säger han.

Enligt Jim Rowan blir de första vägsträckorna med autonom körning att vara angivna körfält på vissa motorvägar, till exempel från från flygplatsen in till centrum. 
– Men att köra i en stad där det finns skolor och vägarbeten, där det är mycket förändring varje dag? Jag tror att det är långt, långt kvar.

Tesla och Elon Musk har fått hård kritik för att de under lång tid lovat ut självkörande bilar som ska användas som robottaxi. Men dagarna när det fick aktieägarna att gå i spinn är över, enligt Jim Rowan. 
– Jag tror att folk har börjat inse att full autonom körning ligger åratal bort och det är därför det inte längre driver aktievärdet, eftersom marknaderna har insett det också, och investerarna har insett det. Så du får ingen multipel på din aktie längre om du säger ’Jag har full självkörning.’ 

Volvo Cars fortsätter ända att investera tungt i teknik för förarstöd och självkörning som Lidar i nya Volvo EX90, vilket kan tyckas motsägelsefullt. Men enligt Jim Rowan kommer de bilföretag som satsat på rätt teknik ändå bli vinnare på börsen. 
– Det kommer att vara differentiering på tekniken, säkerligen. Faktiskt är det min fasta övertygelse att bilföretagen som får det här rätt under de kommande två eller tre åren bör vara några av de största teknikföretagen på planeten under det kommande decenniet.