Nu har den allra sista dieselmotorn för Volvo tillverkats av Aurobay i Skövde. Efter 1,5 miljoner VEA-dieslar går en epok i graven. Men fabriken går på högvarv – efterfrågan på bensinmotorer ökar.
– Det är blandade känslor, men jag är otroligt tacksam och stolt för den här resan, säger Jenny Zell, ledare för dieselmonteringen, till P4 Skaraborg.
Under fredagen tillverkades en sista historisk motor hos Aurobay, Geelys motorfabrik Skövde. Den allra sista dieselmotorn för Volvo Cars gjöts och monterades ihop i fabriken. Efter 1,5 miljoner VEA-motorer sedan 2013 lägger Volvo ner diesel helt. Den sista motorn kommer att monteras i en Volvo XC90 i Göteborg. Sedan blir dieselbilen ett museiföremål i Göteborg.
Volvo började med diesel 1979 med Volvo 244 GL D6 som hade en rak dieselsexa på 82 hästkrafter från Volkswagen. Volvo 850 TDI hade en femcylindrig diesel från Audi. Den första egenutvecklade dieselmotorn i Volvo kom först 2001 i Volvo V70, en femcylindrig commonrail-diesel. År 2013 kom de nya fyrcylindriga VEA-motorerna som lever kvar än idag. Den starkaste D5-motorn med dubbelturbo och Power Pulse har 235 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Newtonmeter. Nu satsar företaget enbart på hybrider och bensinmotorer.
Hos motortillverkaren Aurobay går efterfrågan upp, trots att Volvo vill fasa ut sina bilar med förbränningsmotorer helt till år 2030. Fler kunder efterfrågar hybrider, och Volvo har lagt flera stora beställningar på bensin- och hybridmotorer i sin gamla motorfabrik som numera ägs av Geelybolaget Aurobay.
– Vi har två huvudlinjer, som går minst tre skrift, ett helgskift är på gång, så det är hög efterfrågan på dem. Nedläggningen av diesel har ökat den totala efterfrågan i fabriken, säger platschefen Bjarne Hammar till P4 Skaraborg.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter