Epok i graven: Volvo slutar med bensin och diesel i Sverige

En epok på 96 år går mot sitt slut. Volvo Cars lägger ner sina bilmodeller som drivs av enbart bensin och diesel i Sverige. Det betyder också att de populära Cross Country-modellerna gått i graven. Nu är det elbilar och laddhybrider som gäller om du ska köpa en Volvo – med ett enda undantag.

Sedan nu i sommar går det inte längre att beställa Volvos modeller med bensin- eller dieseldrift. Populära modeller som V60, V90, XC60 och XC90 med bensin- eller dieselmotorer går inte längre att köpa i Sverige, det gäller även bilar med mildhybridteknik. Den som försöker bygga bilen på Volvos hemsida möts av detta meddelande. 
– Detta motoralternativ har utgått. På resan mot att bli ett renodlat elbilsföretag till 2030, finns denna bilmodell numera endast tillgänglig med laddbara motoralternativ.

Endast en enda modell finns fortfarande kvar att beställa enbart med bensinmotor, det handlar om instegsmodellen av Volvo XC40 med en trecylindrig bensinare på 1,5 liter och 163 hästkrafter. Det innebär att en epok på 96 år, som sträcker sig från Volvos grundande 1927 fram till idag, är på väg att gå i graven. Över 5000 av 22 000 nyregistrerade Volvobilar i år har haft bensin- och dieseldrift, mestadels med mildhybrid.
LÄS MER: Volvo lägger ner älskade modellen i Sverige

Hälsningen som möter den som vill köpa en Volvo med förbränningsmotor.
Volvo B18 är en legendarisk motor.
Volvo B21 ET.

Den första Volvmodellen ÖV4 hade för 96 år sedan en fyrcylindrig sidventilmotor på 1955 cm3 och en effekt på 28 hästkrafter. Genom decennierna har Volvo utvecklat legendariska motorfamiljer som B16, B18, B20, B21, B23 och de femcylindriga B52- och D5-motorerna. På senare år är det de fyrcylindriga VEA-motorerna som gällt i Volvos större modeller. 

Volvos första personbilsdiesel kom 1979 och var en sexcylindrig maskin som köptes in från Volkswagen. Även de första femcylindriga dieslarna i Volvo 850 kom från Audi/Volkswagen. Under 2001 presenterades Volvos första egenutvecklade personbilsdiesel, en commonrail-motor med fem cylindrar och på 2,4 liter och 163 hästkrafter. 
LÄS MER: Volvo lägger ner älskade modellen i Sverige

Volvos första egna diesel kom 2001.
Den kraftfulla femcylindriga D5-motorn var mycket populär.

År 2013 presenterades Volvos nya motorfamilj VEA som ligger till grund för dagens bensin- och dieselmotorer. Dieselmotorer som D4 och D5 har varit mycket omtyckta och populära till exempel bland de som drar tunga släpvagnar, men går nu inte längre att köpa överhuvudtaget i Sverige. De mycket populära Cross Country-modellerna har hittills inte funnits med laddbara drivlinor, och de går nu i graven på den svenska marknaden. ”Denna modell har utgått”, får kunderna som besked.

Volvo har som mål att varannan såld bil 2025 ska vara helt elektrisk, och 2030 ska märket inte sälja några förbränningsmotorer överhuvudtaget. Hittills i år är ungefär var tionde såld Volvo en elbil. 

– Volvo Cars har som mål att 50 procent av företagets globala försäljning 2025 ska utgöras av elbilar. Senast 2030 ska alla bilar som företaget säljer vara helt elektriska. Volvo Car Sverige kommer i linje med detta att från och med modellår 2025 helt fokusera på laddbara bilar, det vill säga elbilar och laddhybrider. Det enda undantaget kommer att vara XC40 som även kommer att erbjudas som mildhybrid. Effekten av detta ser vi redan nu, då flera modeller/varianter av innevarande modellår(2024 är slutsålda. En ytterligare effekt är att Cross Country-varianterna av V60 och V90 utgår på den svenska marknaden, då de inte finns som laddhybrider. Cross Country kommer att leva vidare – EX30 Cross Country visades i Milano 7 juni, säger Magnus Holst hos Volvo Cars till Carup.
LÄS MER: Volvo lägger ner älskade modellen i Sverige

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester