Efter den hårda kritiken från Carup och flera andra medier – nu ändrar sig Volvo om Recharge-däcken. Från och med årsmodell 2025 tas däcken bort som standard, avslöjar Vi Bilägare. Nu kommer Volvos bilar åter med traditionella sommardäck.
Volvo införde för drygt ett år sedan året-runt-däcket Recharge som standard på de flesta av sina modeller. Rekommendationen var till en början att alla som inte körde mycket på snö och is skulle kunna ha däcket i alla väder.
Men ganska snart fick Volvo hård kritik för att däcken hade katastrofala egenskaper när det blev riktigt halt. Enligt ett test som Vi Bilägare gjorde var bromssträckan 114 procent längre på is, 60 meter för Recharge-däcket mot 28 meter för ett dubbfritt vinterdäck vid bromsning på is vid 50 km/h. Även på sommaren är däcken betydligt sämre med 10 procent längre bromssträcka.
Volvo ändrade i tysthet sina rekommendationer till att den som överhuvudtaget körde på snö och is borde ha vinterdäck. Carup har skrivit flera kritiska artiklar och krävt att Volvo borde stoppa däcken, då de kan vara livsfarliga i en nödsituation. Nu backar Volvo. Från 2025 blir vanliga sommardäck standard på bilarna. Den som vill ha Recharge-däck måste göra ett tillval. Normala vinterdäck kommer att säljas som tillbehör. Redan nu är däcken borttagna ur Volvos konfigurator, för till exempel Volvo EX90.
– Vi har under de år vi erbjudit dessa däck som standard kontinuerligt utvärderat den feedback vi fått från våra kunder och har sett att vi inte nått fram med våra rekommendationer kring däcken, säger Volvo Cars svenske PR-chef Magnus Holst till Vi Bilägare.
Många bilköpare har trott att däcken varit säkra för helårsbruk, och återförsäljarna har i de flesta fall inte rekommenderat vinterdäck. Volvo Cars står fast vid att Rechargeäcken är säkra vid de flesta vägförhållanden.
– Vi står fortfarande bakom vår tidigare kommunicerade bedömning av de året runt-däck vi har i vårt erbjudande – att de är ett utmärkt alternativ som presterar väl i ett brett spektrum av vägförhållanden. Vinterdäck kommer fortsätta att erbjudas som tillbehör eftersom de alltid är det säkraste alternativet för isiga eller snöiga förhållanden, säger Magnus Holst.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter