Nu är den kalla årstiden är – och den som kör elbil får räkna med att laddningen inte räcker lika långt. Norska NAF och Motor har gjort världens största räckviddstester – och kört 60 bilar tills de stannade med tomt batteri. Här är siffrorna som avslöjar hur långt olika elbilar går på vintern.
Elbilar får betydligt kortar räckvidd i kyla. Orsaken är dels att det går åt energi för att värma bilen, dels att kylan förändrar kemin i batteriet och gör att energin förbrukas snabbare. Vinterdäck med högre friktion gör också sitt till. Varje år gör tidningen Motor.no och NAF, Norges Automobil-förbund, världens största räckviddstest för elbilar i både kallt och varmt klimat. De senaste två åren har omkring 60 elbilar satts på hårda prov på deras testslinga i Norge.
I testet som gjordes i början av 2023 kördes 29 elbilar i vinterförhållanden i Norge. Temperaturen låg mestadels mellan fem och tio minusgrader, men på en del av teststräckan var det så kallt som minus 19 grader. Bilarna kördes tills batteriet var så urladdat att de stannade. Den nya uppdaterade modellen av Tesla Model S slog nytt rekord i testet och kom hela 53 mil, trots att batteriet bara kunde laddas till 98 procent. Det är en avvikelse på 16 procent mot WLTP-testet som görs i sommarvärme i ett laboratorium.
Största avvikelsen hade Toyota bZ4x med bakhjulsdrift. Den kom 32,3 mil jämfört med WLTP-räckvidden på 50,3 mil. Efter det har Toyota ändrat mjukvaran i bilen och uppger att bilens räckvidd ska ha förbättrats. Nya tester i vinter lär utröna den saken.
I testet som gjordes i början av 2022 var det Tesla Model 3 Long Range som hade den längsta räckvidden: 521 km. Mercedes lyxmodell EQS kom nästan lika långt: 513 km, men bilen är dubbelt så dyr som Teslan. BYD Tang och Tesla Model Y LR hade den lägsta avvikelsen, endast 11 procent. Sämre gick det för Skoda Enyaq iV80 i 2022 års test, den hade 32 procent lägre räckvidd jämfört med WLTP, det årets sämsta resultat. En gåtfull siffra, då den fyrhjulsdrivna varianten med kortare räckvidd kom fem mil längre. Testet utfördes i temperaturer som varierade mellan 0° och -10°C.
Många av dagens elbilar har stora och breda däck, men det har visat sig vara en faktor som kortar räckvidden. Vissa bilägare betalar extra för att få större hjul som kanske ger bilen en tuffare utseende, men på köpet följer en kortare räckvidd. Den som vill ha optimal räckvidd bör därför välja smalare hjul i mindre dimension, med högre däckprofil.
Så lång verklig räckvidd har elbilar på vintern 2023 års siffror
Bilmodell | Officiell WLTP-räckvidd, km | Uppnådd räckvidd, km | Differens |
Tesla Model S | 634 | 530 | −16,40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% |
Nio ET7 | 580 | 434 | −25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% |
Hongqi E-HS9 prototyp 120 kWh | 515 | 389 | −24,47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% |
Tesla Model Y | 455 | 337 | −25,93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% |
MG ZS Long Range | 440 | 352 | -20,00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% |
Renault Mégane | 428 | 318 | −25,70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% |
Byd Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 310 | −24,02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% |
Maxus Euniq 6 | 354 | 317 | −10,45% |
Så lång verklig räckvidd har elbilar på vintern 2022 års siffror
Modell (temp. varierade från 0° till -10°) | Officiell WLTP-räckvidd | Uppnådd räckvidd | Differens |
Tesla Model 3 LR Dual Motor | 614 km | 521 km | -15,15 % |
Mercedes-Benz EQS 580 4matic | 645 km | 513 km | -20,47 % |
BMW iX xDrive50 | 591 km | 503 km | -14,89 % |
Tesla Model Y LR Dual Motor | 507 km | 451 km | -11,05 % |
Volkswagen ID.3 PRO S | 539 km | 435 km | -19,29 % |
Kia EV6 2WD | 528 km | 429 km | -18,75 % |
NIO ES8 LR 7 säten | 488 km | 425 km | -12,91 % |
Kia EV6 4WD | 484 km | 423 km | -12,60 % |
Volkswagen ID.4 Pro | 485 km | 414 km | -14,64 % |
Hyundai Ioniq 5 2WD | 481 km | 408 km | -15,18 % |
BMW i4 M50 | 497 km | 406 km | -18,31 % |
Skoda Enyaq iV80X | 477 km | 403 km | -15,51 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 456 km | 402 km | -11,84 % |
Polestar 2 LR Single Motor (äldre modell) | 517 km | 400 km | -22,63 % |
Audi e-tron GT | 463 km | 392 km | -15,33 % |
Xpeng P7 | 470 km | 383 km | -18,51 % |
Audi e-tron Q4 40 | 485 km | 380 km | -21,65 % |
Hyundai Ioniq 5 4WD (19-tum) | 460 km | 369 km | -19,78 % |
BYD Tang | 400 km | 356 km | -11,00 % |
Volkswagen ID.4 GTX | 466 km | 353 km | -24,20 % |
Audi e-tron Q4 50 quattro | 459 km | 349 km | -23,97 % |
Skoda Enyaq iV80 | 509 km | 347 km | -31,83 % |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 346 km | -22,87 % |
Polestar 2 LR Dual Motor | 476 km | 340 km | -28,57 % |
Cupra Born | 395 km | 339 km | -14,18 % |
Volvo C40 Recharge (äldre modell) | 437 km | 333 km | -23,80 % |
Mercedes-Benz EQA 250 | 401 km | 331 km | -17,46 % |
BMW iX xDrive40 | 402 km | 316 km | -21,39 % |
Mercedes-Benz EQB 350 4matic | 407 km | 315 km | -22,60 % |
Opel Mokka-e | 338 km | 263 km | -22,19 % |
Peugeot e-2008 | 320 km | 228 km | -28,75 % |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter