TEST Så bra är elbilen som går 63 mil – betyg på Mercedes EQE

Mercedes-Benz EQE är en ny elbil med räckvidd ända upp till 63 mil. Elbilen kostar från 794 000 kronor i Sverige. I de första testerna har bilen fått goda betyg, även om allt är inte positivt. 
– Man sitter djupt och skålat med rejäla sidostöd och även långa förare och passagerare kommer att bli nöjda här. Baksätet har bra sitthöjd – troligen bäst i klassen, skriver Svenska Dagbladet i sitt test. 

TEST MERCEDES EQE Mercedes är en av de biltillverkare som satsar hårdast på att få ut elektriska modeller. Redan nu finns mer än fem olika elbilar modeller att välja mellan. En av de allra senaste modellerna är den nya sedanen Mercedes EQE. Den första versionen är EQE 350 med en effekt på 292 hk och en räckvidd på upp till 63 mil.

EQE är en väldigt strömlinjeformad bil med svepande linjer och en sedanbaklucka.  Jämfört med Mercedes-Benz modeller med förbränningsmotor har EQE ungefär samma yttermått som CLS, 494 cm lång och 196 cm bred. Innerutrymmena är större än E-Klass eftersom eldrivlinan gör att bilen är hela åtta centimeter längre i kupén. Motorn på 292 hk  och 530 Nm sitter på bakaxeln, modeller med fyrhjulsdrift har även ha en motor på framaxeln. Batteriet är på 90 kWh och har ett koboltinnehåll på under 10%.

Räckvidden enligt WLTP är 63 mil och bilen kan laddas med upp till 170 kW. Det ger en laddtid vid snabbladdningsstation med rätt kapacitet på 32 minuter från 10 till 80 procents laddning. Mercedes lämnar en batterigaranti på 10 år eller 25 000 mil. Liksom EQS kan EQE beställas med styrbar bakaxel som kan svänga med eller mot upp till 10°.

Priset för den bakhjulsdrivna versionen 350+ med upp till 63 mils räckvidd börjar på 794 000 kronor. Den som väljer AMG-utförandet med 476 hästkrafter får betala från 1 175 000 kronor. I Sverige lanseras EQE som SE Edition med en ganska välmatad utrustningslista. 

De första testerna för bilen börjar nu komma och recensionerna och betygen för Mercedes EQE är till stor del positiva, även om det finns mindre anmärkningar mot Mercedes elbil. Svenska Dagbladet har testkört bilen utanför Frankfurt, och finner att bilen är mycket bekväm. 

– Bilen svävar på bekväm luftfjädring med adaptiva dämpare – den är följsam men har inte S-klassens fulländade fluffighet. Den ergonomiska silhuetten åtföljs inne i bilen. Man sitter djupt och skålat med rejäla sidostöd och även långa förare och passagerare kommer att bli nöjda här, skriver testföraren Julia Brzezinska.

Svenska Dagbladet ger bilen betyg 5 av 6 möjliga och är särskilt imponerade av motorn och den höga säkerheten. 

– EQE 350+ har lagom effekt. Önskar man mer finns prestandaversionen AMG EQE 43 4Matic som kommer 53 mil. Snart lanseras 500 4Matic och den kraftfullare AMG-versionen 53 4Matic+. Det ryktas även om en billigare instegsversion, EQE 300. Det är oklart om dessa kommer att säljas i Sverige.

Även Teknikens Värld har provkört Mercedes EQE, och även om tidningen lyckades köra vilse eftersom de blev förvillade av alla budskap från de stora skärmarna och det avancerade infotainmentsystemet MBUX. Trots det är de till stor del positiva till Mercedes EQE och finner att bilen är bekväm både i framsätena och i det rejält tilltagna baksätet. 

– Ljudnivån är låg, varken vind eller väg hörs särskilt mycket ens i högre fart. Provbilens luftfjädring sväljer effektivt vägens ojämnheter. Men lika fluffig som EQS känns den inte. Om lyxlimpans luftfjädring känns som att sitta på en pilatesboll med pyspunka är EQE lite stramare satt, lite mer sammanbiten och bestämd. Det ger den faktiskt lite mer förtroende på vägen, den upplevs som stabil och belevad. Inte så att den är ”sportig”, körupplevelsens skarpaste kanter har omsorgsfullt filats ned. Men inte lika mycket som i EQS, skriver Daniel Östlund som har testkört Mercedes EQE. 

Vid ett par tillfällen noterar Teknikens Värld att bilen tappar greppet. Dels är det vid vid ett rödljus då bilen omväxlande stryper och släpper på kraften när den förlorar fästet, dels får EQE sladd när testföraren kör upp på motorvägen i regn. 

– Så ska en bil naturligtvis inte bete sig och om det beror på bristande antispinnkontroll, fyrhjulsstyrningen eller däcken, eller en kombination av alla tre, ska jag låta vara osagt, uppger Östlund. 

Brittiska Top Gear ger Mercedes-Benz EQE betyget 7 av 10 i sitt test. De är framförallt imponerade den utmärkta åkkomforten och bilens förfining. De noterar att den har en ”Tesla-krossande byggkvalitet”. På minuskontot finns att höjden är dålig och sikten i baksätet kunde vara bättre. Tekniken kan bli överväldigande med alla skärmar och finesser. 

– Det här är en tyst, oerhört bekväm och snabb bil. Vid första intrycket är den bättre än en EQS att köra också. Åtminstone i Tyskland och på luftfjädring. 

Det mest negativa med bilen är att den är alltför späckad med tekniska jippon som inte nödvändigtvis gör att färden blir avkopplande. 

– Det råder ingen tvekan om att den är mycket bättre än en Tesla Model S, men Mercedes ansträngningar att överträffa alla rivaler inom teknik kan göra den här elbilen lite för radikal för vissa. Det skulle du aldrig ha trott om en E-klass, uppger Top Gear. 

Även i hemlandet Tyskland har bilen fått fina betyg i de inledande testerna. Autobild rosar bilen för att den är tyst och komfortabel hemma på autobahn. 

– När du kör kommer du efter bara några meter att bli förvånad över hur extremt tyst EQE är. Det finns inga motorljud som annars döljer andra bullerkällor. Och ändå tränger bara ett fint rullljud in. Inställningen av Airmatic luftfjädring är fluffig och låter Benz glida fram försiktigt, skriver Autobild.  

Tidningen anser att den mindre EQE har allt som den något större och mycket dyrare EQS erbjuder. 
– Visst, många av dess funktioner kostar extra. Men i princip kan den erbjuda nästan allt som också finns i de stora EQS. 

Carwows Matt Watson har också testat bilen, på autobahn förstås, något du kan se i filmen här ovan. Han finner att bilen triggar den tyska polisen när han testar toppversionen Mercedes EQE 500, men betyget landar på 8 av 10 möjliga.

FAKTA MERCEDES EQE 350+

Pris: Från 794 000 kronor.
Motor: Elmotor på 292 hk. Bakhjulsdrift.
Batteri: 100 kWh brutto, 90 kWh netto.
Hjul: 235/50 R19.
Mått (cm): Längd 495, bredd 196, höjd 151.
Vikt: 2 355 kg, maxlast 525, max släpvagnsvikt 750.
Acceleration: 0-100 km/h 6,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h. 
Räckvidd (WLTP): 56,7–65,4 mil.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester