TEST Nissan Ariya – så bra är nya elbilen – betyg

Nissan har nu lanserat den efterlängtade elbilen Nissan Ariya. Med en räckvidd på 530 km och en loungeliknande interiör är den ett stort steg framåt jämfört med märkets tidigare elbilar. 
I de första testerna får bilen höga betyg, men minus i kanten för långsam laddning. 

Det är mer premiumkänsla än något vi tidigare har sett från märket, och de backar upp detta med fantastisk ingenjörskonst och teknik under det eleganta skalet. Prestanda och förfining är imponerande, skriver Auto Express. 

Nissan släpper nu sin första helt nya elbil på 12 år. Märket var tidigt i startgroparna med sin Leaf, som lanserades för Tesla Model S, men sedan tappade Nissan bort försprånget. Nu kommer Nissan Ariya och ska ta igen den tappade terrängen. Efter sommaren startar leveranserna i Sverige.

Bilen finns med flera olika drivlinor och batterier och med en räckvidd på upp till 53 mil. Ariya är en rymlig crossover med en trevlig loungeliknande interiör. Enligt Nissan ska det vara optimal ergonomi och komfort. 
– Vi skapade Ariya för kunder som vill ha en förfinad elbil som passar perfekt för deras livsstil, säger Leon Dorssers, Senior Vice President Nissan AMIEO. 

Ariya finns i tre versioner (Ariya 2WD 63 kWh, Ariya 2WD 87 kWh, Ariya e-4ORCE AWD 87 kWh), och med en räckvidd på upp till 530 km för versionen med störta batteriet och framhjulsdrift.  Som mest ska bilen kunna ladda 35 mil på 30 minuter vid snabbladdning. Den europeiska versionen har en mer respons styrning och fastare dämpning. 

Kupévolymen är extra stor i förhållande till bilens storlek tack vare att hela kupéns längd kan utnyttjas och att bilen har ett platt golv. Även mittkonsolen kan ställas in elektriskt efter förarens önskemål, liksom sätena och ratt. 

Ariyas stora bildskärm är uppdelad i två 12,3-tums displayer med batteriladdning, räckvidd och navigationssystem. Ariya är också utrustad med en Head up Display. Det finns fortfarande en del reglage utanför skärmarna som volymkontroll och rattknappar. 

Nissan Ariya har den senaste säkerhets- och förarassistanstekniken, däribland ProPILOT med Navi link, den mest innovativa versionen av Nissans avancerade förarassistanssystem i Europa. Med Nissan Safety Shield 360 kan bilen förses med Intelligent Around View Monitor, Intelligent frontkollisionsvarning, Emergency Lane Keeping, intelligent autobroms och automatisk nödbroms bak.

De första testerna är övervägande positiva och de stora utrymmena och komforten lyfts fram som modellens starkaste sidor. En av de som testat bilen är Teknikens Värld som finner att bilen ger ett bra första intryck och kommer gå hem i stugorna. 

– Stolarna är sköna och breda men klämmer inte åt speciellt mycket. Det platta golvet i bilen gör att det känns rymligt för både ben och fötter och en smart detalj är att ventilationens komponenter sitter gömda mot golvet under instrumentpanelen för att spara plats. På den jättebreda mittkonsolen mellan framstolarna finns också en del touchreglage, men den domineras framför allt av den minimala men snygga växelväljaren.

Körningen gör inte heller tidningen besviken, Ariya är ett stort fall framåt jämfört med en åldrade kompaktbilen Leaf. En liten anmärkning är att motorerna viner vid hård acceleration och att bilen är så snabb att testföraren glider fram och tillbaka i stolen. Men på det hela taget är gången trygg och stabil. 
– Nissan Ariya är inte på något sätt en revolutionerande bil, men den har många kvaliteter som kan göra den attraktiv på marknaden, främst det generösa utrymmet och den tilltalande designen. Den som inte känner behov av fyrhjulsdrift gör smart i att skippa det. Dels blir det billigare och dels ger det bättre räckvidd, skriver Teknikens Värld.

Brittiska Auto Express har också testat Nissan Ariya och strör lovord över bilen. Betyget blir fem av fem möjliga Enligt tidningen är bilen ett tilltalande val som bevisar att Nissans elektrifiering verkligen tar fart.
Medan Volkswagen ID.4 känns som att den har rusat igenom till marknaden på vissa ställen, är Ariya mer övertygande, skriver AutoExpress. 

Bilen bygger på samma plattform som Renault Megane E-Tech, men är betydligt större.  Ariya är 4 595 mm lång och med en hjulbas på 2 775 mm. Bilen kombinerar det bästa av flera världar om man ska tro AutoExpress.

– Det är denna blandning av starka prestanda inom alla områden där en ny bil – och en helt ny elbil – måste få höga poäng som gör Ariya till ett så tilltalande val. Revolutionerande nya elbilar är få och det är långt mellan dem dessa dagar, men som en framgångsrik vidareutveckling är Nissans nya modell övertygande för det japanska märket.

Top Gear lyfter särskilt fram att kupén är härlig, att bilen är välutrustad och ganska skön att köra. På minussidan tycker de att räckvidden kunde varit ännu bättre i versionen med det minsta batteriet. Det totala betyget blir 7 av 10. Bilen är inte revolutionerande eller särskilt billig.

–  Sannolikt kommer det att finnas människor som har väntat på Ariya eftersom de litar på Nissan som elbilstillverkare och vill ha en del av Leafs obestridliga tillförlitlighet.

Vi är nu vid den punkt där det finns gott om val i elektriska crossovers, och det blir ett design- och stylingspel. Om du gillar utseendet på Nissan, och särskilt dess interiör, gå för den direkt.

Mat Watson på Carwow lyfter fram att bilen både är snygg och välutrustad, men att bagageutrymmet är lite trångt. Det totala betyget blir 8 av 10. De gillar stilen på bilen starkt, både inifrån och ut. 

FAKTA NISSAN ARIYA E-4ORCE 87 KWH

Pris: Från 543 200 kronor.
Motor: Effekt 275 hk Vridmoment 560 Nm. Dubbla elmotorer (fram och bak), fyrhjulsdrift.
Batteri: litiumjon, 87 kWh. Max laddeffekt AC/DC 22/130 kW.
Hjul: 255/45 R19.
Acceleration: 0-100 km/h 5,9 sekunder 
Toppfart: 200 km/h. 
Räckvidd: 46 mil.  (E-4ORCE 87 KWH)