Test Skoda Enyaq Coupé RS iV: Härlig elbil med sköna linjer

Skoda Enyaq har blivit en av Europas mest sålda elbilar under 2022. Kusinen från Tjeckien har kört förbi tyska VW ID.4 och Audi Q4 e-tron på topplistan i Europa. Det är på goda grunder, för Skoda Enyaq är på många sätt en utmärkt elbil. Nu kommer den sportigare versionen Skoda Enyaq Coupé RS iV – Här är Carups test. 

TEST SKODA ENYAQ COUPÉ Redan vid första testkörningen för 1,5 år sedan föll vi för Skoda Enyaq och hyllade modellen som en av de bästa elbilarna. Beroende på tycke och smak är den minst lika bra som kusinerna VW ID.4 och Audi Q4 e-tron som bygger på samma teknik, men Skoda tillverkas i tjeckiska Mladá Boleslav istället för tyska Zwickau. 

Nu kommer Skoda Enyaq i en sportigare kupéversion med mer strömlinjeformad kaross och längre räckvidd. Vissa kallar biltypen kupé-SUV för onödig, men bilen får skönare linjer och lastutrymmet påverkas knappt. Det är bara stora klossiga saker som ska läggas längst bak som kan vålla problem. 

Skoda Enyaq Coupé är tyst, trevlig och komfortabel, men aningen oinspirerande att köra.

Skoda Enyaq finns med alla drivlinealternativ, vi testade den sportigaste versionen ENYAQ COUPÉ RS iV med fyrhjulsdrift och 299 hästkrafter. Enyaq Coupé har fått sköna linje och har ett CW-värde på endast 0,234. Det har ökat räckvidden till 497 km hos RS-versionen. 

Bilar och i synnerhet elbilar har blivit ganska kostsamma på sistone och Enyaq Coupé är inget undantag. Grundpriset ligger på 691 700 kronor. Men de som redan sålt sin Enyaq har kunnat köra gratis och fått mer betalt på andrahandsmarknaden än vad bilen kostade som ny.

Räckvidden är nästan 50 mil.

Baksätesutrymmet har knappt påverkats av den mer sluttande taklinjen. Kupéversionen har gott om plats för fem personer med ett generöst baksäte. Bagageutrymme upplevs som lite mindre än hos Volkswagen ID.5, men det är nog mest en synvilla. Volymen är 570 liter, endast 15 liter mindre än vanliga Enyaq.

Skoda Enyaq Coupé RS iV är en snygg och sportig bil och vi får många gillande blickar i trafiken och när vi parkerar. Bilen har Skodas Crystal Face-grill som lyser i mörker med 131 dioder.  

Skoda Enyaqs kaross har dålig passning och linjering, åtminstone på vår testbil.

Bilen kommer med ett batteri på 82 kWh och en toppeffekt på 299 hästkrafter. Den är inte lika brutalt snabb som Tesla Model Y eller Kia EV6 GT, men 0-100 km/h på 6,5 sekunder är mer än tillräckligt snabbt för de flesta. Toppfarten på 180 km/h är endast begränsande när du ska köra på autobahn. Bilen får dra släpvagnar på 1200 kg. 

På papperet låter det ju bra i alla fall! Vi blir inte besvikna på Enyaq denna gång heller. Bilen påminner mer om en traditionell förbränningsbil både på utsidan och insidan jämfört med Audi och Volkswagen. Det verkar uppskattas av många bilköpare, eftersom Skoda säljer bättre än i Europa än internkonkurrenterna. 

Enyaq Coupé RS IV har sportstolar.

Enyaq påminner i allt väsentligt om Volkswagen ID.4 att köra, men chassit känns aningen bättre ihopskruvat, samtidigt som styrningen ger en aningen mer diffus känsla. Den är också tystare och upplevs nästan som en premiumbil i nivå med Audi. 

Många ägare har rapporterat om mjukvaruproblem i infotainmentsystemet, men det är något Skoda börjar komma tillrätta med. Gränssnittet är dock inte det mest lättskötta. Som tur är har Skoda behållit belysta knappar för de vanligaste funktionerna. Ett irriterande fel är att bilens skyltigenkänningssystem ofta visar för hög hastighet. Lita inte på vad bilen säger, då får du böter!

Infotainmentsystemet är inte helt lättskött, men du slipper den obelysta touchlisten från ID.4.

Materialvalen och finishen är trevlig i den ombonade kabinen, men jag har lite svårt för kolfiberimitationerna och gillade tyget som satt på instrumentpanelen i instegsversionen bättre.

Skoda ska ju vara billighetsmärket, men det känns precis tvärtom. Volkswagen känns som en billig budgetbil i förhållande till den fina premiumkänsla Enyaq bjuder på. Karossen är dock slarvigt ihopsatt och det är stor nivåskillnad mellan dörrar och andra detaljer, här måste Skoda strama upp kvalitetskontrollen.  

Ute på vägen är upplevelsen snarlik jämfört med ID.4. Enyaq går lite tystare subjektivt sett. Det låter mycket med 299 hk, men elbilarna har orsakat en snabb hästkraftsinflation och Enyaq upplevs inte som blixtsnabb. 

Hur ofta lastar du egentligen över fönsterlinjen? Förlusten av bagageutrymme är endast 15 liter.

Ska jag då välja kupéversionen eller vanliga Enyaq? Om du inte kör stora klossiga paket och lastar ända upp till taklinjen kan du lika gärna köra den snygga kupén. Har du hund bör du nog välja vanliga Enyaq. 

Brittiska Autoexpress ger Skoda Enyaq Coupé betyget 4,5 av 5, det tycker inte det något mindre bagageutrymmet ska låta dig avskräcks om du gillar designen. Men det är risk för lång väntetid.

– Enyaq Coupé samlar framgångsrikt in de egenskaper som gör den vanliga modellen så tilltalande – komfort, förfining, räckvidd och till och med praktisk – i ett mer visuellt slående paket. Om Coupéen slår an ett ackord hos dig, borde det förväntade priset och lite mindre bagaget inte avskräcka dig. Det är ett bra tillägg till Enyaqs modellprogram, och en som sannolikt bara kommer att lägga till den redan betydande väntelistan.

Top Gear har lite svårare att förstå varför det finns snygga coupéversioner av bilar. Borde inte alla bilar vara stora, klossiga och så praktiska det bara går kanske? Det tycker även att bilen är otillfredsställande tråkig att köra. 

– Det finns ingen riktig aning om varför coupéversionen av Enyaq är här, den bara existerar. Företaget har gjort en halvhjärtad ansträngning för att försöka knyta ihop bilen till en rad sportkupéer som går tillbaka till 1930-talet, men låt oss inte låtsas som att det faktiskt är en riktig coupé?

Fakta Skoda Enyaq Coupé RS iV

Pris: från 691 700 kronor
Drivlina: dubbla elmotorer.
Maxeffekt: 299 hästkrafter
Max vridmoment: 460 Nm
Acceleration 0-100 km/h: 6,5 sekunder
Topphastighet: 180 km/h
Batterikapacitet: 77 kWh (netto)
Snabbladdningskapacitet: 135 kW
Räckvidd på el: 497 km
Max släpvagnsvikt: 1 200 kg

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester