En av Saabs första V4-bilar från 1968 har stått orörd i 15 år. Bilen är nära att hamna på skroten – men en räddningsoperation inleds. Trots det långa stilleståndet kan Saab 96:an få tillbaka sin glans och V4-motorn väcks till liv.
Trollkarlarna på WD Detailing kallas till Saab-ägaren Doug som har råkat försumma sin Saab 96 i hela 15 år. Går bilen att rädda? Bilen har problem med sitt registreringsintyg och riskerar att hamna på skroten, något som oroar Doug mycket.
Det handlar om en mycket tidig V4-modell från 1968. I mitten av 1960-talet hade Saabs tvåtaktsmotorer börjat kännas omoderna. Saab inledde ett hemligt projekt som hetta ”Operation Kajsa”. Ett antal fyrtaktsmotorer från olika tillverkare testades. Det hade kunnat sluta med att Volvo B18 hamnade i Saaben, men den kompakta V4-motorn från Ford var lättare att få plats med i det lilla motorutrymmet. Den nya motorn presenterades 1967 och något år senare lades tvåtaktarna ner.
Under ett tjockt lager damm hittar teamet från WD Detailing en Saab 96 som stått orörd och startad i 15 år. Men med högtryckstvätt, lera och polering återför lackeringen sin glans. Dessutom räddar de inredningen från mögel. Golvet svetsas och ett trasigt bränslerör lagas. Vid Saabs motortester på 1960-talet fann man att V4-motorn var nästan lika pålitlig som Volvos B18.
Nästan 60 år senare får vi bevis för att det stämmer. Den lilla V4-motorn kan otroligt nog väckas till liv bara genom att byta tändspole, tändstift och fördelarlock. Nu är V4:an räddad från skroten och är redo att inta vägarna igen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter