Ny monster-Audi: R8 V10 GT får 620 hk och bakhjulsdrift

Audi släpper en limiterad specialupplaga av supersportbilen R8 innan modellen försvinner. Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD har 620 hk och bakhjulsdrift. Sverige får 10 bilar. 

Bara 333 exemplar kommer att tillverkas av Audis busigaste bil någonsin. Nya R8 GT är gjord för att köras med kontrollerad och exakt överstyrning med 620 hästkrafter som trycker på bakifrån. 

Modellen är en hyllning till den första generationen av R8 GT. Nya Audi R8 Coupé V10 GT RWD kommer att finnas hos återförsäljarna nästa år och Sverige får 10 av de 333 exemplaren. Priset i Sverige är från 2.207.900 kr.


Jämfört med R8 V10 performance RWD på 570 hk höjer Audi Sport effekten på specialmodellen till samma nivå som quattro-varianten. Det innebär 620 hk från 10 cylindrar, 5,2 liters cylindervolym och 565 Nm som är tillgängligt från 6 400 till 7 000 varv/min (max. 8 700 r/min). 

Nya R8 GT accelererar därmed upp till 100 km/h på 3,4 sekunder, når 200 km/h på bara 10,1 sekunder och har en topphastighet på 320 km/h. En annan skillnad är den nya 7-stegade växellådan med dubbla kopplingar och ännu snabbare växlingstider. Tack vare det ändrade utväxlingsförhållandet lyfts motorvarvtalen till den högre nivån och tillåter ännu högre acceleration på alla växlar.

För första gången erbjuder Audi Sport, som tillverkar nya R8 GT till stor del för hand på Böllinger Höfe, Torque Rear. ASR-systemet har sju nivåer av traction control som ger olika grader av support beroende på körskicklighet och förhållanden. Beroende på vald nivå och hänsyn till information från hjulhastighetsgivare, styrvinkel, gaspedalläge och vald växel, doserar motorstyrenheten drivkraften till bakaxeln.

Jämfört med bakhjulsdrivna R8 Coupé V10 performance, har vikten minskat med ca 20 kg till totalt 1 570 kg. En stor del av viktbesparingen står de exklusiva 10-ekrade 20-tumsfälgarna för som är hämtade från Audis motorsportprogram. 

För att skilja nya Audi R8 V10 GT RWD från sina släktingar har den fått Carbon Aerokit består av frontsplitter, flics, sidotröskelskydd, cW-element på sidorna av den bakre stötfångaren, diffusor och bakvinge som ska ge optimalt luftflöde och förbättrar den aerodynamiska effektiviteten. 

Det är inget Audi bekräftar, men sannolikt är detta den sista versionen som tillverkas av den ikoniska R8-modellen. Ersättaren blir helt elektrisk.