Det fortsätter storma kring Hedin Bil. Nu har deras dotterbolag RN Nordic anmälts till Konkurrensverket av en bilverkstad.
– Jag skrev till Anders Hedin och bad om ett möte, de svarade inte och nu vill jag pröva frågan, säger Mickael Persson, vd för Min Bil till Carup.
Hedin Automotive är Sveriges största bilhandlare och dessutom generalagent för en rad stora bilmärken. Det gör att de kan välja vilka verkstäder som kan bli auktoriserade. Nu har den snabbväxande verkstadskedjan Min Bil anmält Hedin och RN Nordic till Konkurrensverket för att de stoppar auktorisation för Renault och Dacia, något Dagens Industri var först med att berätta.
Enligt Min Bils anmälan har Hedins systematiskt valt bort konkurrenter för att välja verkstäder inom den egna koncernen. Det skulle i så fall strida mot EU-lagstiftningen som säger att alla verkstäder kan bli auktoriserade om de uppfyller kraven.
– Vi sökte 2021 för att bli auktoriserad verkstad för Renault och Dacia, jag tyckte att det skulle passa oss, säger Mickael Persson.
Men 2022 köpte Hedinkoncernen importören av Renault och Dacia. Alla återförsäljare blev uppsagda eftersom de ville göra om sin affärsmodell.
– Jag låg på Hedins och ville veta statusen, men informationen var knapphändig. Sedan kom det ut ett formulär med cirka 15 frågor om man kunde uppfylla deras krav.
En del frågor gjorde Mickael Persson misstänksam.
– En sådan sak var öppettiderna, de påstod att våra tider mellan 7-17 inte var tillräckliga. Men så tittade jag på andra verkstäder inom Hedinkoncernen och de hade samma tider, säger Mickael Persson.
En annan sak som Hedin slog ner på var att man inte hade en Renaultdekal.
– Vi jobbar med andra märken. När man skriver kontrakt får man en tid på sig att uppfylla alla villkor. Det är sådant som kan ta några månader och vissa villkor går inte att nå om man inte är auktoriserad.
Hedin Bil slog ner på små detaljer som skulle vara lätta att ordna om Min Bil bara blev auktoriserad. Det gjorde vd Mickael Persson misstänksam.
– Jag fick känslan av att de inte vill ha konkurrens och försöker göra sig av med andra, säger Mickael Persson.
Efter en lång kamp mot den stora jätten känner sig Min Bil ganska säkra på att de var chanslösa.
– De vill inte ha konkurrens. Hedins har öppnat tvärs över motorvägen. Jag har sett att de godkänt sitt systerbolag som är skadebolag för BMW, men de auktoriserar inte oss.
Enligt honom sökte Hedin Bil efter anledningar till att neka dem.
– Många av frågorna var märkesspecifika, det normala hos bilmärken är att man får en tid att komma igång, men Hedins gick inte med på det.
Han har försökt att få igång en dialog med Hedin Bil. När det inte gick var sista utvägen att låta utomstående pröva saken.
– Jag skrev till Anders Hedin och bad om ett möte, jag tänkte att vi kunde sätta oss ner och diskutera saken. Men de svarade inte ens. Nu är det enda som jag kan göra att vända mig till Konkurrensverket och få saken prövad.
Myndigheten är nu igång med att pröva ärendet. Man har tagit in båda sidors berättelser och besked kommer senare. Samtidigt har Hedin Bil och RN Nordic varit knapphändiga med kommentarer kring saken.
– Vårt system för auktorisation av verkstäder bygger på objektiva och kvalitativa urvalskriterier och tillämpas lika för samtliga ansökande företag, skriver kommunikationschefen Kristina Wärmare till Dagens Industri.
– RN Nordic nekar till de anklagelser som riktas mot företaget, men avstår från att kommentera Min Bils anmälan eftersom den för närvarande är under behandling av Konkurrensverket, uppger Karin Lyrborn, PR-chef för Renault-importören RN Nordic till Dagens Industri.
Dagens Industri uppger att bilhandlarnas branschorganistion MRF ställer sig bakom anmälan.
– Det är bra att vi får frågor prövade mot det regelverk vi har inom EU och bilhandelns specifika gruppundantag, säger MRF:s vd Tommy Letzén till DI.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.