Test: Så byggde jag om en Dacia till världens billigaste limo

Vem behöver Rolls-Royce när det finns Dacia? Med några enkla handgrepp byggde jag om Dacia Jogger till världens billigaste limousine med enormt benutrymme. Den billiga sjusitsiga MPV:en har många styrkor, men krocksäkerheten haltar. 

Någon billigare sjusitsig bil än Dacia Jogger går inte att köpa i Sverige. Nu har Dacia även lanserat den som hybrid. Då har bilen ett litet batteri som laddas i farten och driver en elmotor. Prislappen stannar på 299 000 kronor. 

Jag fick chansen att testa ett exemplar och bestämde mig för att strunta i att bilen är sjusitsig och istället bygga om Dacia Jogger till världens billigaste limousin. Med några enkla handgrepp går det att kasta ut mittenraden och de bakersta sätet får ett enormt benutrymme för två personer. Inte ens basketeliten kan klaga på platsen. Ingen bil i Sverige har större benutrymme! Enda nackdelen är att de två bakersta sätena inte riktigt har förstaklass-komfort. Men att det går att åka så här komfortabelt för 299 000 kronor är fantastiskt.

Benutrymmet i Dacia Jogger utklassar Rolls-Royce, till en kostnad som inte ens räcker till extra utrusning i den brittiska lyxbilen.

Det stora utrymmet i Dacia är lika flexibelt som en Swiss Army-knife. Om sätena sätts tillbaka kan sju personer åka någorlunda bekvämt, det är inte direkt mindre utrymme än i en Volvo XC90. Med bakersta raden uppfälld är bagageutrymmet minimalt, men sätena kan enkelt fällas ner, och då blir det rymligt värre för bagaget. Om alla stolar plockas bort finns det enorma utrymmen för att frakta prylar. 

Bilen i övrigt är ganska trevlig med tanke på hur billig den är. Visst bullrar den en del och motorn surrar och brummar när den får jobba hårt i den stora bilen, även om den är starkare än tidigare. Dacia Jogger är inte någon sprinter, precis som namnet antyder handlar det mer om jogging på vägen. Men det fungerar hyggligt och bilen hänger med bra i trafiken. 

Bilen rullar på små 16-tumshjul, men har trots det markfrigång som slår många SUV:ar.

Köregenskaperna är odramatiska så länge inte bilen sätts på några hårda prov, men pressas den kan den kränga en del. Fjädringen är riktigt hyfsad och bilen sväljer ojämnheter på ett bra sätt. De små 16-tumshjulen gör att färden känns mer komfortabel än på många SUV:ar med extremt stora och breda hjul. 

Det mesta är tillverkat på billigast möjliga sätt, det ingår i Dacias koncept. Plasten är tunn och tygerna känns enkla och billiga. Men allt fungerar bra, och bilen känns väl ihopskruvad. Den är tillräckligt bra, men inte mer än så. Det är en bil som prioriterar funktion före yta.

Dacia har bytt ut sin logotyp, nu är den nästan cool.

Den nya hybridversionen har en Renault-utvecklad fyrcylindrig 1,6 liters motor som i kombination med elmotorn ger totalt 143 hk. Det är en 33 hkmer  jämfört med den trecylindriga 110 hk motorn, som hittills varit den enda motorversionen i Dacia Jogger. Med automatlåda och större motor har Dacia Jogger blivit betydligt trevligare att köra. 

Hybridversionen verkar spara en hel del bränsle i körningar i och omkring stan, jag lyckas få ner Jogger till strax över halvlitern. På motorväg är inte hybriden någon till någon större nytta, och där sticker förbrukningen i väg. Enligt Dacia ska besparingen vara 40 procent i stadskörning. 

Jogger är bara 455 cm lång, men nästan lika rymlig som en Volvo XC90.

Markfrigången är hela 200 mm, men Dacia har valt att inte kalla den för SUV, och den har små 16-tumshjul, ovanligt på dagens bilar. Hade den kallats SUV hade den säkert sålt ännu bättre. Men eloge till Dacia som törs gå mot strömmen.

Seriösa spekulanter bör ha i beaktande att Dacia Jogger bara har en enda stjärna i säkerhetsbetyg från EuroNcap, både säkerhetssystemen och krocksskyddet är sämre än på nästan alla andra bilar. Den som vill åka billigt får tyvärr betala med sin personliga säkerhet. Dacia borde prioritera säkerheten mer, trots det låga priset.

De flesta kommer nog inte att använda Dacia Jogger som en fattigmans-limousin, men den är flexibel som få. Pristillägget för hybrid-versionen på 80 000 kronor känns ganska mastigt, du kommer aldrig köra hem de pengarna i bensinförbrukning. Även om det går att få ännu mer benutrymme för pengarna i inroparvarianten med enlitersmotor är hybriden ett bättre val. Jogger med lite större motor och automatlåda är betydligt trevligare än den surriga enlitersmotorn som behöver växlas ofta. 

För att ge ett mer oberoende omdöme om olika bilar ger Carup dig utdrag tester i andra tidningar, här är några av recensionerna som Dacia Jogger Hybrid har fått. 

Teknikens Värld förutspår att bilen kan bli en succé med bättre motor än tidigare. De finner att bilen ofta endast går på elmotorn. 

– Visst kan motorn varva hårt i bland men väldigt ofta, och speciellt om jag anstränger mig för att köra mjukt, håller bilen fart bara tack vare elmotorn. Jag åker då och då och lyssnar efter bensinmotorn som inte används ofta.

Även Teknikens Värld noterar att säkerhetssystemen brister, men spår att bilen kommer ta kunder trots att släpvagnsvikten är låga 750 kg.
– Med hybriddrivlina i Jogger vill Dacia fortsätta att ta kunder i C-segmentet. Men när vi testkörde Jogger 110 kritiserade vi, förutom förbrukningen, även den bristande ­säkerheten i form av assistanssystem som saknas. Där har Dacia inte bättrat sig. Ett litet minus till är att maximala släpvagnsvikten sjunkit från 1 200 kg för bensinaren till 750 kg för hybriden, uppger tidningen.

Brittiska Auto Express ger bilen ett av de högsta betygen i år: Hela 4,5 av 5 möjliga. De finner att bilen behåller styrkorna från den vanliga Jogger, och bilen trots ett högre pris ger mycket för pengarna. 
– Resten av det dynamiska sminket har inte riktigt påverkats av tillägget av det (visserligen) lilla batteriet, men det är bra. Körningen är förvånansvärt följsam på 16-tumshjul, styrningen är lätt men behagligt konsekvent och endast de värsta vägytorna överförs till kupén. Det är en läglig påminnelse om hur mycket Dacias ingenjörer har gjort med en plattform som ursprungligen utformades för småbilar. 

Svenska Högsta Växeln är också positiva till bilen, och överraskas av en höga byggkvaliteten. De ger den 4 av 5 i betyg.
– Dacia Jogger Hybrid förfinar det vettiga helhetspaket som den rumänska mångfraktaren står för. Föraren slipper växla själv och slipper åka till macken lika ofta.Med elektrifiering blir den redan briljanta Dacia Jogger ännu bättre, men frågan är om förbättringen motiverar det nya priset. Man måste nog vara taxichaufför för att den ekonomiska kalkylen – som är essensen av hela varumärket – ska gå ihop.

Fakta Dacia Jogger Hybrid 140

Pris: från 299 900 kronor.
Motor: Bensin-hybrid. Tvärställd 4-cyl radmotor och elmotor. Max total effekt 140 hk. Litiumjonbatteri på 1,2 kWh.
Transmission: Motor fram, framhjulsdrift. automatlåda.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 290, längd 455, bredd 185, höjd 170, markfrigång 20. Vikt: 1 481, maxlast 610, max släpvagnsvikt 750.
Bagagevolym: 160-1 819 liter.
Prestanda: Acceleration 0-100 km/h 10,0 sekunder, toppfart 167 km/h. 
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,49 l/mil. CO2 110 g/km.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester