Galna rusningen tvingar Volkswagen att avbryta kampanjen i förtid. De sålde för många elbilar. VW ID.3 sålde slut på bara någon vecka.
Den senaste framgången för Volkswagen i Tyskland är ett tydligt bevis på att försäljningen av elbilar är en ren prisfråga. När VW lanserade kampanjen ”Drive electric” för VW ID.3 blev kunderna som galna. På några dagar såldes 1000-tals elbilar.
Draget var lika enkelt som genialt. De reade ut leasingpriset för specialmodellen VW ID.3 Pro till en lägre nivå än för VW Golf. Instegsmodellen kunde leasas för så lite som 2800 kronor. Även den lyxiga specialmodellen ID.3 Pro S “Goal” med 77 kWh batteri fick att leasa för 3600 kronor.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/10/id3_pure-1024x576.webp)
Det attraktiva erbjudandet lanserades den 27 januari, men redan nu har bilarna sålt slut, rapporterar Edison. Det var tänkt att pågå till den 10 februari, men redan den 6 februari hade VW sålt slut på 1000-tals bilar och slutade ta emot ordrar.
Nu smäller champagnekorkarna i taket i Wolfsburg och en extra fredagsbier korkas upp. Vinden verkar ha vänt för den stukade biljätten.
– Vi verkar ha träffat en sweet spot med våra åtgärder, säger en talesman för VW till Edison.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.