TEST: VW Golf laddhybrider: GTE och eHybrid i stenhård Golfrunda

WOLFSBURG. Ska den perfekta laddhybriden vara tuff, sportig, snabb och med kortare räckvidd? Eller snällare, aningen sävligare och med längre räckvidd?
CarUp har testat och ställt Volkswagens nya laddhybrider Golf GTE mot Golf eHybrid mot varandra. Till slut tycker vi att valet är enkelt. 

Volkswagen Golf GTE med en elektrisk räckvidd på 52 km..
Volkswagen Golf eHybrid med en räckvidd på 71 km

TEST VOLKSWAGEN GOLF LADDHYBRID. Sverige är en av de absolut viktigaste marknaderna för Volkswagens nya laddhybrider berättar försäljningsdirektören Jürgen Stackmann när vi möter honom över en lunch i Wolfsburg. 
– Ni har långa avstånd i Sverige, och infrastrukturen för elbilar gör att alla ännu inte har möjlighet att stanna och ladda, därför har laddhybriden blivit många svenskars favorit. 

Volkswagen släpper nu storsäljaren Golf 8 i laddhybridversioner, som kan bli storsäljare i Sverige. Bilarna har möjlighet att slå både som tjänstebilar och på privatmarknaden. Tidigare fanns Golf laddhybrid bara som den lite mer prestandainriktade GTE. Nu släpper Volkswagen ytterligare en version, den lite mer vardagligt stylade eHybrid med svagare motor. GTE har 245 hk, medan eHybrid får nöja sig med 204 hk. GTE kostar 30 000 kr mer än eHybrid, men den starkare drivlinan gör att den har kortare uppgiven räckvidd, 52 km mot 71 km. 

Vi börjar med att köra Golf GTE. Till stor del påminner exteriören och interiören om busbilen GTI. Dekorfärgerna är dock blå i stället för röda, annars har bilen samma sportsäten och en rad andra detaljer gemensamt med GTI. När vi gasar på känner vi att prestandan är ganska livärdiga med GTI, men bilen beter sig mer civiliserat än GTI. Fjädringen är mjukare och avgasljudet är inte riktigt lika rått. Men även GTE har tillräckligt med vridmoment för att dra loss framhjulen även i farter omkring 50 km/h. Det är en körglad laddhybrid som Volkswagen presenterar, även om den extra vikten gör att den inte har samma gocartkänsla som en Golf GTI. 

Frågan är hur mycket du uppskattar snabba accelerationer, ett sportigt utseende och sportstolar? För du får betala ett pris i form av 30 000 kr och 14 km kortare räckvidd än i eHybrid. Bilen är högst kompetent, men att göra en tuff, sportig och snabb sporthybrid känns lite som en anomali. Laddhybrid-tanken är ju att du ska köra så långt som möjligt på el och sedan fortsätta din klimatvänliga körning på el och bensin i kombination när sträckorna blir längre. Under vårt test, med en del snabb körning, kommer vi upp i knappt 40 km räckvidd på enbart el. Vi förstår Volkswagens idé, och att det var enkelt att flytta över drivlinan från Passat GTE, men helt logiskt känns biltypen inte. 

När vi tar plats bakom ratten i den snällare laddhybriden Golf eHybrid känns det som att pusselbitarna faller på plats. Motorn är tystare och bilen går lite snällare och mjukare på vägen och runt gathörnen. Att bilen har mindre hjuldimension och inte fullt så breda däck är säkert en anledning. Men drivlinan är lite tamare och inbjuder till mer ekonomisk körning. En paketering som passar laddhybridtanken bättre. Men för det gör inte eHybrid bort sig på autobahn. 204 hk är väldigt mycket effekt i en liten Golf, och det är sällan man kan använda all effekt som finns i bilen. Vi saknar inte de rutiga sportstolarna från GTE, tvärtom sitter vi minst lika bra i de mer standardbetonade komfortstolarna. Vi kör inte slut på batteriet förrän en bra bit över 50 km, ungefär 15 km än vad GTE klarade av. Dessutom spinner hjulen inte loss vid acceleration på fuktig vägbana.

Volkswagen Golf eHybrid.
Den något tuffare Golf GTE med sportstolar.

Och vinnaren i vårt test av Golf-hybridere är: Golf eHybrid! 30 000 kr lägre pris, högre komfort och upp till 19 km längre räckvidd låter ju för bra för att vara sant. Det du får försaka gentemot en GTE är tuffare styling, sportstolar och lite snabbare acceleration. Många bilköpare i Sverige kommer säkert välja GTE i kraft av varumärket och det tuffa utseendet. Men den som sparar 30 000 kr och tar eHybrid kommer att bli minst lika nöjd. Båda bilarna är högst kompetenta och har få konkurrenter på marknaden. Men eHybrid måste tveklöst ses som ett bättre och mer prisvärt köp.

Men kanske ska du strunta helt i laddhybrider och gå på den elektriska ID.3 i stället? Ja, visst känns elbilen modernare, men det beror ju på vem du är, hur dina laddmöjligheter ser ut och vilket körmönster du har. Golf skämmer inte ut sig jämfört med ID.3, men visst är det en modernare upplevelse att köra ID.3. 

Fakta: Volkswagen Golf eHybrid

Pris: Ej officiellt, men 30 000 kr billigare än Golf GTE. 
Drivning: Framhjulsdrift, 7-stegs DSG-låda. 
Motor: Fyrcylindrig turbomotor och elmotor, totalt 204 hk. 
Batteri: 13 kWh.
Prestanda: 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Toppfart: 220 km/h. 
Räckvidd på el: 71 km (WLTP)


Fakta: Volkswagen Golf GTE

Pris: Ej officiellt, men 30 000 kr dyrare än eHybrid. 
Drivning: Framhjulsdrift, 7-stegs DSG-låda. 
Motor: Fyrcylindrig turbomotor och elmotor, totalt 245 hk. 
Batteri: 13 kWh.
Prestanda: 0-100 km/h på 6,7 sekunder. Toppfart: 225 km/h. 
Räckvidd på el: 52 km (WLTP)

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester