TEST: Så bra är nya Volkswagen Golf 8 i svenska vardagen

Nya Volkswagen Golf 8 börjar nu nå de svenska bilköparna på allvar.
Men hur bra är modellen som siktar på att bli en av Sveriges mest sålda bilar?
CarUp.se har gjort ett vardagstest av storsäljaren på svenska vägar. 

Efter att ha blivit sinkad av coronapandemin och en del problem med mjukvaran börjar nu Volkswagen Golf 8 levereras ut till de svenska köparna i allt större antal. Kanske kanske kan Volkswagens storsäljare utmana Volvo V60 som Sveriges mest sålda bilmodell någon månad i slutet av året. Även om Volkswagen själva ger bilen tuff konkurrens genom elbilen VW ID.3 som CarUp testar här.

För ett otränat öga kan det vara svårt att skilja den nya Golfen av generation åtta från de två senaste generationerna av storsäljaren. Inte så konstigt, för generation åtta ser ut som en blandning av sexan och sjuan med extra kryddning. Ta sidolinjen från sexan, en aggressiv front från Scirocco och en hel del detaljer från Golf 7 med lite modernare touch. Där har ni uppenbarelsen av Golf 8. Det går inte att ta miste på at det är en Golf, man ändrar ju inte på ett vinnande koncept. 

När vi testade bilen i Portugal för ett drygt halvår sedan var vi positiva till det mesta. Vi hyllade de säkra och trygga vägenskaperna på de kurviga portugisiska bergsvägarna. På den släta asfalten i Sydeuropas motorvägar gick Golf tyst och komfortabelt. Vi klagade lite på att infotainmentsystemet kändes ofärdigt och krånglade lite, till exempel var det svårt att ansluta mobiltelefonen till bilen. Men på det hela taget var Golf 8 en mycket positiv upplevelse.

Vi hämtar ut en Golf för ett längre test i Sverige för att se hur bilen står sig i den svenska vardagen och hur Volkswagen har uppdaterat och utvecklat mjukvarusystemen på Europas mest sålda bilmodell.  

Bilen är lackad. i. en limegul-metallicfärg som verkligen sticker ut, men som långt ifrån alla gillar. Tack vare färgen väcker den en del uppmärksamhet, men annars är det inte så stor skillnad med den tidigare generationen av Golf. 

Den helt digitala förarmiljön fungerar ganska bra, nu går det snabbt att ansluta mobiltelefonen.  En lustig bugg är att bilens klocka ibland tappar bort tio minuter, för att sedan hitta tiden igen. Och bilen ber om en uppdatering som sedan inte går att göra. Kanske inte så underligt att Volkswagen sparkat sin mjukvaruchef. Men på det hela taget fungerar det ganska bra i Golf. Ett litet irritationsmoment är den beröringskänsliga listen framför touchskärmen. Det är lätt att komma listen när du ska använda touchskärmen. 

Stolarna  är fast stoppade, men vilsamma för ryggen och med rejält sidostöd. Kvalitetskänslan i interiören är god, inte Audi A3-nivå, men plast- och textilmaterial håller relativt kvalitet och fin finish. 

Växelväljaren till DSG-automaten är ersatt av en liten pinne mellan stolarna. Den lilla pinnen fungerar bra. När vi drar i väg växlar DSG-lådan mjukt och smidigt, utan allt för mycket slir. Volkswagen var tidigt ute med dubbelkoppling och lådan är en av de bättre på marknaden. 

Vi märker direkt att bilen är mer högljudd på grov svensk asfalt än på de släta sydeuropeiska vägarna. I Sverige blandar vi i grövre stenar för att klara halkan och det gör att bilarna bullrar mer. Golfen blir betydligt mer bullrig vid motorvägskörning och bilen är inte bland de tystare på marknaden. Det är inga problem att leva med på långresor, men vi rekommenderar trevlig musik på stereon som akomanjemang. Potthål och svenska grusvägar är inget större problem för den relativt mjuka fjädringen i Golf 8. Trots att det ären bil med relativt kort axelavstånd sväljer den gropar och ojämn grusväg på ett fint sätt. Inredningen verkar väl ihopskruvad och skramlar inte när vi testar bilen på grusväg.

Den stora bensinmotorn på 150 hk och DSG-låda är bilen ganska rolig och lättkörd. Den räcker till för att göra säkra omkörningar på svenska landsvägar och den är helt klart att föredra framför instegsmodellen på 110 hk, som säkert passar bättre vid kortare körningar. 

Hjälpsystemen i bilen fungerar bra även på svenska vägar som inte alltid har de skarpaste vägmålningarna. Golf har flera avancerade hjälpsystem som standard, bland annat filhållningsassistent och adaptiv farthållare. 

Så länge vi håller i ratten och är närvarande kör bilen nästan själv, även om ingreppet när bilen ska styra blir aningen brutalt ibland. När vi låter farten stiga och kör själva känns nya Golf stabil och trygg, fullt i klass med en större bil som Passat och Volvo V60. 

Bilen har mildhybridteknik på 48 volt och den serietillverkade bilen går påtagligt snålare än när vi testade bilen på bergiga portugisiska vägar. Den klarar sig under 0,6l / mil när vi testar, vilket ligger väldigt nära angiven förbrukning.

Utrymmena i bilen räcker till för en fyrabarnsfamilj, och bagageutrymmet kan härbärgera matkassarna från storhandlingen. Men vi svenskar vill helst ha ännu större bilar än Golf, förra året sålde suv:en Tiguan bättre till privatpersoner än Golf, och hittills i år det likadant. Dock räcker Golf till för de flesta behov och suv:en är egentligen onödig för de flesta. 

Senare i år kommer kommer laddhybriderna 1,4 TSI med 204 hk och GTE med 245 hk, bilar som kan bli riktiga storsäljare på tjänstebilsmarknaden.

Prisnivån har tagit ett litet steg uppåt jämfört med den tidigare modellen av Golf. Men bilen har också en hel del mer utrustning än den gamla modellen, och känns som en mer vuxen bil. Volkswagen Golf är alltid ett vettigt köp, men en svår konkurrent kommer från koncernsyskonet Skoda Octavia som CarUp testar här.

Den digitala förarmiljön har sina sidor, men många kunder är i dag villiga att betala extra för det, bilen har LED-matrix-ljus, filhållningsassistent och frontassistent och inte minst rattvärme och parkeringsradar både fram och bak. Merkostnaden är relativt motiverad.

Visst är det trevligt med mildhybrid, men den verkliga miljönyttan och sänkningen av förbrukning är begränsad, så merkostnaden på nästan 30 000 kr för att kunna åtnjuta automatisk DSG-låda som förhöjer upplevelsen av bilen känns svettig. Volkswagen hävdar att förbrukningen sänks 10 procent med mildhybrid, men borde låta kunderna välja fritt om de vill ha DSG-automat med eller utan mildhybrid. Dock är mildhybriden törstigare än den manuella bilen utan mildhybridteknik.

Laddhybriden kan dock bli en riktig vinnare med lång räckvidd och batteri på 13 kWh när den lanseras senare i år.

Fakta Golf  1,5 eTSI 150 hk mildhybrid, DSG

Pris: 299.400 (testad modell)
Motor: eTSI, direktinsprutad och turboladdad bensinmotor med 48 V-system
Max. effekt: 150 hk vid 5 000 – 6 000 varv/minut
Max. vridmoment: 250 Nm vid 1 500 – 3 500 varv/minut
Cylindervolym: 1,5 liter
Växellåda: 7-växlad DSG
Topphastighet: 214 km/
0-100 km/h: 8,5 sekunder
Förbrukning, blandad körning WLTP: 0,57 l/mil

Så bra är Audi A3 – läs test av Audi A3 här

Volkswagen ID.3 test – så bra är nya elbilen

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester