Elen räcker inte – fartspärr i alla Postnords elbilar

Postnord monterar in en fartspärr som stryper deras elbilar. Framöver ska inte elbilarna gå fortare än 90 km/h – även om de helst ska köras ännu långsammare för att maximera räckvidden.
– När man kör 80 km/h på motorvägen blir vi ett irritationsmoment, säger Dan Jönsson, platschef på Postnord i Jönköping. 

Postnord håller på att fasa ut sina bilar med bensin och diesel. Framöver blir det bara elbilar som gäller. Men det kan vara svårt att få batterier att räcka utan att ta laddningspaus på postrundan. Samtidigt har postrundorna blivit allt längre. Nu blir lösningen att köra långsammare för att spara batteri. 

Postnord sätter in en fartspärr i alla sin elbilar, uppger Sveriges Radio Jönköping. Framöver får inga postbilar köras fortare än 90 km/h, ens på motorväg. Det ska spara på batteriet. 
– Vi får längre och längre och köra, det handlar mycket om räckvidden. 80 km/h är en brytpunkt, då förbrukar vi mer och då räcker inte elen och vi kommer inte runt på vår runda, säger Dan Jönsson till Sveriges Radio

Brevbäraren Mikael Pettersson i Falun är inte så orolig över den minskade hastigheten i elbilarna. Däremot har det blivit betydligt fler paket som ska ut.

Postnord hade helst velat ha en strypning på 80 km/h för att maximera räckvidden. Men det hade kunnat bli en säkerhetsrisk och ett irritationsmoment för andra bilister, framförallt på motorväg. 
– När man kör 80 på motorvägen blir vi ett irritationsmoment, säger Dan Jönsson. 

Många brevbärare är kritiska till den nya strypningen i elbilarna. De är oroliga att kunderna ska få vänta ännu längre på brev och paket. Och att brevbärarna inte ska hinna runt på postrundan. Men oron avfärdas av ledningen. 
– Det här ska inte påverka kunden på något sätt. 

Postnord har köpt in 400 elektriska Opel Combo-e. PostNord är en av Nordens största fordonsägare med omkring 7 500 bilar. PostNord ställer successivt om till eldrivna fordon som i dag står för ungefär en tredjedel av hela flottan.

En brevbärare i Falun som Carup varit kontakt med är mer bekymrad över alla tunga paket som måste ut än över den minskade hastigheten.
– Det får väl gå det också, det värsta är att vi har så mycket som ska bäras ut nuförtiden. Så var det inte förr, numera är det mycket paket och annat, säger Mikael Pettersson, brevbärare i Falun.
LÄS MER: