94 nya bilar i tyskt jättetest – Volvo i topp

Tyska bilistorganisationen ADAC med 18,5 miljoner medlemmar har rankat 94 nya bilmodeller på marknaden. Bilarna testas på över 300 punkter – sedan vägs flera andra faktorer in. En av Volvos elektriska modeller hamnar i topp med bäst betyg. 

ADAC är med sina 18,5 miljoner en maktfaktor på den tyska bilmarknaden. Under 2023 har organisationen testat inte mindre än 94 bilmodeller och nu har de rankat dem alla från bäst till sämst. I testresultatet har de vägt in testresultat, pris-prestandajämförelser, miljötest och Euro NCAP:s krocktester. ADAC:s egna testa omfattar mer än 300 olika punkter. 

Ju lägre betyget är desto bättre är bilen. Endast 19 av de 94 testade modellerna hade ett betyg bättre än två (ett är det bästa som går att få). Bland de 19 bästa bilarna finns bara en enda bil med förbränningsmotor, BMW 740d lyckas slå sig in bland alla elbilar. 

Lyxbilen Mercedes-Benz EQS delar förstaplatsen med bland annat Volvo XC40 Recharge.

I toppen av testet finns fem bilar som alla får det sammanvägda betyget 1,7. Det är BMW i7 xDrive60, Hyundai Ioniq 6, Mercedes-Benz EQS 580, Skoda Enyaq iV RS och Volvo XC40 Recharge Single Motor Extended Range som anses vara de fem bästa nya bilarna som får att köpa. Polestar 2 hammnade strax bakom toppkvintetten med en tiondel lägre betyg.

– Även om den behagligt mångsidiga mixen av utmärkta fordon överst på listan inte tilltalar samma målgrupper, är det som förenar dem att de alla är väldigt balanserade fordon med många styrkor och väldigt få svagheter, uppger ADAC där du kan fördjupa dig i resultaten för varje enskild modell.

Fiat 500e är en av de billigaste bilarna att äga.

ADAC har också rankat de mest konstnadseffektiva bilarna att äga. Här har de vägt samman inköpspris, drift- och verkstadskostnader, skatter och försäkringar samt värdeminskningen som är den största posten. Den billigaste bilen att äga är Skoda Fabia följt av Citroen e-C4 X 136, Cupra Born e-Boost, Dacia Sandero, Fiat 500e och Mazda 2 Hybrid. 
– De tre elbilarna visar att el inte automatiskt behöver betyda dyrt. De kompenserar ofta för sina höga inköpspriser genom låga underhållskostnader, skriver ADAC.

Den allra bästa bilen för miljön i ADAC Ecotest är Hyundai Ioniq 6 tack vare förbrukningen på låga 15,5 kWh per 100 kilometer. Sämst för miljön är Ford Ranger Raptor och VW Amarok, både stora och tunga dieselpickuper, som ökar förbrukningen och därmed CO2-utsläppen på grund av sin höga vikt.

I botten av listan över de bilar som fick lägst sammantagna poäng av ADAC finns Subaru BRZ, Dacia Spring, Mitsubishi Space Star, Renault Twingo Electric och jumbon Fiat Panda. 

Så bra var 94 olika bilar i ADAC:s tester 2023

MärkeModellMotortypTotalt betyg
(1 är bäst)
BMWi7 xDrive60Elbil1,7
HyundaiIONIQ 6 (77,4 kWh)Elbil1,7
Mercedes-BenzEQS 580Elbil1,7
SkodaEnyaq iV RSElbil1,7
VolvoXC40 Recharge Pure Electric Single Motor Extended RangeElbil1,7
BMWiX1 xDrive30Elbil1,8
BMW740dDiesel1,8
HyundaiIONIQ 5 (77,4 kWh)Elbil1,8
HyundaiIONIQ 6 (77,4 kWh)Elbil1,8
HyundaiIONIQ 5 (77,4 kWh)Elbil1,8
NIOET5 (100 kWh)Elbil1,8
Polestar2 Long Range Single Motor (82 kWh)Elbil1,8
AudiQ8 e-tron Sportback 55Elbil1,9
GenesisGV70 ElectrifiedElbil1,9
NIOET5 Touring (100 kWh)Elbil1,9
NIOET7 (100 kWh)Elbil1,9
smart#1Elbil1,9
ToyotabZ4XElbil1,9
VWID.3 Pro SElbil1,9
Citroene-C4 X 136Elbil2,0
HyundaiKona Elbil (65,4 kWh)Elbil2,0
Mercedes-BenzGLC 220 dDiesel2,0
NIOEL7 (100 kWh)Elbil2,0
NissanAriya (63 kWh)Elbil2,0
OpelAstra ElectricElbil2,0
TeslaModel Y Maximum RangeElbil2,0
BMWX1 sDrive18iBensin2,1
BMW320i TouringBensin2,1
BYDAtto 3Elbil2,1
CUPRABorn e-Boost (58 kWh)Elbil2,1
Land RoverRange Rover D350Diesel2,1
Mercedes-BenzB 250Bensin2,1
RenaultAustral E-Tech Full Hybrid 200Hybrid2,1
SEATTarraco 2.0 TDIDiesel2,1
SubaruSolterraElbil2,1
SuzukiSwace 1.8 HybridHybrid2,1
ToyotaCorolla Touring Sports 1.8 HybridHybrid2,1
VolvoV90 Cross Country B5 DieselDiesel2,1
VWArteon Shooting Brake 2.0 TSI OPFBensin2,1
VW NutzfahrzeugeID. Buzz ProElbil2,1
BMW220d CoupéDiesel2,2
CUPRALeon VZ 2.0 TSIBensin2,2
FordFocus 1.0 EcoBoostBensin2,2
HyundaiTucson 1.6 T-GDI 48V-MildhybridBensin2,2
KiaNiro 1.6 GDI HybridHybrid2,2
KiaNiro 1.6 GDI PlugIn-HybridHybrid2,2
MazdaCX-60 e-Skyactiv D 200Diesel2,2
Mercedes-BenzC 300 e T-ModellHybrid2,2
NissanQashqai 1.5 VC-T e-POWERHybrid2,2
NissanX-Trail 1.5 VC-T e-PowerHybrid2,2
ORAFunky Cat (63 kWh)Elbil2,2
RenaultEspace E-TECH Full Hybrid 200Hybrid2,2
ToyotaCorolla Cross 2.0 HybridHybrid2,2
VolvoXC40 B3Bensin2,2
CUPRAFormentor VZ 1.4 e-HYBRIDHybrid2,3
JeepAvenger ElbilElbil2,3
KiaProCeed 1.6 T-GDIBensin2,3
Mazda2 HybridHybrid2,3
RenaultKangoo E-TECH Electric EV45Elbil2,3
RenaultAustral Mild Hybrid 160Bensin2,3
SkodaFabia 1.0 TSIBensin2,3
VWT-Roc 1.5 TSI OPFBensin2,3
VW NutzfahrzeugeT7 Multivan 2.0 TDI SCRDiesel2,3
AiwaysU6Elbil2,4
Fiat500e (42 kWh)Elbil2,4
FordTourneo Connect 1.5 EcoBoostBensin2,4
KiaCeed Sportswagon 1.5 T-GDIBensin2,4
KiaSportage 1.6 CRDI EcoDynamics+Diesel2,4
MazdaCX-5 e-SKYACTIV-G 194Bensin2,4
MGZS EV Maximum RangeElbil2,4
MGMarvel R ElectricElbil2,4
MitsubishiASX 1.3 DI-TBensin2,4
VWTaigo 1.5 TSI OPFBensin2,4
Fiat500e (23,8 kWh)Elbil2,5
FordGalaxy 2.5 HybridHybrid2,5
FordExplorer 3.0 EcoBoost Plug-in-HybridHybrid2,5
HyundaiKona 1.6 T-GDIBensin2,5
HyundaiStaria 2.2 CRDiDiesel2,5
KiaXCeed 1.6 T-GDIBensin2,5
Alfa RomeoTonale 1.5 VGT 48V-HybridBensin2,6
Mazda2 e-SKYACTIV-G 115 M HybridBensin2,7
MazdaMX-5 SKYACTIV-G 184Bensin2,7
SsangYongKorando 1.5 GDI-TBensin2,7
VW NutzfahrzeugeAmarok Doppelkabine 3.0 V6 TDI SCRDiesel2,7
DaciaJogger Hybrid 140Hybrid2,8
FordRanger Raptor 3.0 EcoBoostBensin2,8
KiaPicanto 1.2Bensin2,9
DaciaSandero TCe 90Bensin3,0
CitroenC3 PureTech 83 Stop&StartBensin3,2
SubaruBRZ 2.4Bensin3,3
DaciaSpring Electric 65Elbil4,1
MitsubishiSpace Star 1.2Bensin4,1
RenaultTwingo E-TECH ElectricElbil4,1
FiatPanda 1.0 GSE HybridBensin4,4
Källa: ADAC