Volvo bekräftar: Behöver byta ut hårdvara i ny elbil

Volvos nya flaggskepp EX90 kommer att behöva byggas om efter att de första köparna fått bilen. Nu bekräftar Volvo att bilen behöver byta ut hårdvara. Något som kan kosta miljardbelopp. 
– En del av det kommer att vara mjukvara, en del av det kommer att vara det hårdvara, säger vd Jim Rowan. 

Utvecklingen av Volvos nya flaggskepp, elbilen Volvo EX90, är kraftigt försenad på grund av stora utmaningar med mjukvaran som styr bilens core computer. Tekniken med processorer från Nvidia som kontrollerar i stort sett alla funktioner i bilen har tagit fem år att utveckla och är fortfarande inte färdig. I höst kommer bilen som kostar från en miljon kronor att börja levereras till köparna, men utan 10 viktiga funktioner, bland annat fungerar inte lidar, dubbelriktad laddning och Apple Car Play. 

Carup har tidigare avslöjat att EX90 kommer behöva kallas tillbaka för att byta till en nyare core computer, uppgifter som Volvo Cars då inte ville kommentera. Utvecklingen av bilen har tagit så lång tid att Nvidia-processorerna hunnit bli föråldrade innan första kunderna ens fått bilen. Därför kommer Volvo att kalla tillbaka de först levererade EX90-bilarna för att byta ut bilens core computer mot en nyare enhet. Ett mycket ovanligt drag i bilindustrin – och en åtgärd som kommer att kosta Volvo Cars miljardbelopp. 

Volvo Cars vd Jim Rowan.
Volvo EX90 är den första Volvon med en centraldator. Utvecklingen har kantats av problem, och nu bekräftar Volvos ledning att hårdvara kommer att behöva bytas ut efter att bilarna levererats.

Under gårdagens investerarsamtal bekräftade Volvo Cars för första gången att hårdvara behöver bytas. På en direkt fråga från Handelsbankens analytiker Hampus Engellau om det stämmer att kunderna behöver komma tillbaka till Volvo för att byta ut centraldatorn i sina EX90-bilar svarade Volvos vd Jim Rowan så här: 

– Ja, vi kommer att uppgradera EX90, uppenbarligen hela vägen under resan. Om det är något som vi känner tillför nytta för kunden, då tar vi att vi tar uppenbarligen ansvar att göra det. En del av det kommer att vara mjukvara, en del av det kommer att vara det hårdvara. Efter den omedelbara lanseringen av bilen så kommer vi samla in data. Vi ska titta på de bästa sätten att ge programvaruuppdateringar direkt eller i vissa fall kan det vara bäst om vi tar in den igen och gör en uppdatering i verkstaden i vilket fall då självklart dessa kostnader kommer att täckas av Volvo Cars.

Planen är att de första svenska kunderna ska få sina EX90-bilar i höst. I USA ska leveranserna börja under tredje kvartalet.

Trots alla problem och förseningar med utvecklingen av EX90 ligger Volvo i framkant med utvecklingen av core computing, som på sikt sänker Volvos kostnader och beroende av underleverantörer. Volkswagen har enligt olika uppgifter försenat sin lansering av core computing till 2027-2029. 

– Det är en av väldigt få bilar i branschen som är fullproppad med teknik och core computing. Och detta representerar ett stort paradigmskifte inom tekniken och kastar oss in i ett nytt område med stora möjligheter, säger Jim Rowan. 

Frågan är bara om det blir kunderna som får betala priset för Volvos nya teknik? Enligt Jim Rowan kommer ingen att bli besviken på bilen som ska ge Volvo ny styrka. 
– Jag är säker. Jag kör den bilen just nu. Det är en fantastisk bil. Självklart är jag partisk. Så vi väntar och ser vad recensionerna säger om den bilen om ett par månader.
LÄS MER: