Audis nya monster: 925 hk och lättare batteri

Audi biffar upp elbilen e-tron GT till sin snabbaste och mest kraftfulla modell någonsin. Med 925 hästkrafter drar RS e-tron GT Performance iväg till 100 km/h på 2,5 sekunder. Batteriet är 9 kg lättare trots 13 kWh högre kapacitet.

Audis elbil e-tron GT är en av de trevligare på marknaden och är faktiskt ovanligare än Porsche Taycan som den delar teknik med. Nu kommer Audis elektrisk toppmodell i en ny och förbättrad version. Och det handlar om den mest kraftfulla bil Audi någonsin har tillverkat. Dessutom får modellen ett nytt batteripaket på 97 kWh som ändå är 9 kg lättare än det gamla 84 kWh-batteriet. 

Redan grundmodellen S e-tron GT får 679 hästkrafter, e-tron GT får 856 hästkrafter. Och toppmodellen RS  e-tron  GT Performance har 925 hästkrafter. Basmodellen klarar 0-100 km/h på 3,4 sekunder, medan värstingen blir den raskaste Audin någonsin med en acceleration på 2,5 sekunder. Toppfarten är 250 km/h i RS e-tron GT Performance.

Det är inte bara hastigheten på vägen som kan bli hög, även laddningen går fort. Toppladdningshastigheterna har höjts från 270 kW till 320 kW. Det innebär att batteriet kan laddas från 10-80 % på 18 minuter. Flera andra stora uppgraderingar har gjorts av luftfjädringen och bromsarna. Alla modeller kan nu få kolfiber-keramiska skivor och 10-kolvsok får fram. Inredningen är förnyad med nya säten, ny ratt och ett panoramaglastak som kan dimmas ner med ett knapptryck. 

För första gången i en elbil låter Audi föraren hålla koll på detaljer i batteriet inklusive batteritemperatur, en snabbladdningsprognos och förkonditioneringsstatus. Datan visas med grafer och ikoner för att tydligt visa den aktuella laddningseffekten och den aktuella temperaturen för högvoltsbatteriet. Dessutom kan föraren se hur förvärmningen ligger till. Priserna för S e-tron GT börjar vid 1.460.000 kr, för RS e-tron GT vid 1.695.200 kr och för RS e-tron GT Performance vid 1.860.000 kr.

LÄS MER: