Första testerna: ”Nya Porsche Taycan fantastisk”

Porsches nya Taycan kommer med förbättrad: räckvidd, laddning och effekt. Nu har de första testerna gjorts av bilens facelift och journalisterna sparar inte på hyllningarna.
Taycan är verkligen bara fantastisk att köra, lugnande och lyxig i staden men ändå engagerande och givande på en bra väg, skriver Jalopnik.

Den tidigare versionen av Porsches elbil Taycan från 2019 fick namnet J1 av biljätten. Denna nya modell kallas J2 och förväntas utöka Taycans livslängd mot slutet av detta decennium. J2 har fått ett flertal mekaniska och tekniska förbättringar som vi ska ta en närmare titt på. Taycan Turbo S har 775 hk som den kontinuerligt matar ur sig och med ett knapptryck i rätt stund kan du få hela 952 hk. Taycans räckvidd har också förbättrats och ligger nu på 607 km.

Biltillverkare brukar sällan avslöja exakt hur de valt att spendera sin budget för en modells facelift, men det valde Porsche att göra med sin förbättrade Taycan. 29 procent gick till effektiviteten, 25 procent till prestandan, 16 procent för laddning, 16 procent till design, 11 procent för infotainment och 3 procent till komfort. När de första testerna nu gjorts av åket verkar de flesta av recensenterna tycka pengarna spenderats på ett bra sätt. 

Autocar recension Porsche Taycan

Autocar är en av Europas största motortidningar och hyllar Porsche Taycan enormt.  Tidningen lyfter fram den utökade räckvidden och den smidiga körbarheten som stora förbättringar från den tidigare modellen.
 Porsche har verkligen gjort den här bilen bättre i viktiga avseenden, samtidigt som den är lika stark som någonsin i andra. Även om sammanhanget där den tävlar har förändrats mycket, har det som gör Taycan verkligen speciell inte förändrats mycket alls. Den är enastående att köra, lockande att se, sofistikerad känsla att resa i och anständigt användbar med den – nu speciellt tack vare Porsches räckvidd och laddningsförbättringar.

Teknikens Värld recension av Porsche Taycan

Teknikens Värld är en av Sveriges största biltidningar och har också testat Taycan. De hyllar Porsches framsteg med superbilen och lyfter fram stark positivitet kring kärrans aktiva fjädring.
 Porsche Taycan har fått väldigt mycket bättre egenskaper, varav vi egentligen bara fick känna på två. Den högre effekten har en tydlig påverkan på möbleringen av de inre organen. Och det tycks den aktiva fjädringen också ha. Tur då att det går att beställa sin Taycan med både mildare motorer och helt konventionell fjädring. 

Top Gear recension av Porsche Taycan

Sedan är det den brittiska draken Top Gear som testat upplagan och uttrycker sig väldigt glatt kring den. Tidningen hyllar körningen och menar att Porsche koncentrerat sig på kloka uppdateringar när de kommer till bilens nya Facelift.
– Denna ovanliga fyrdörrars elektriska GT är en lockande kombination av stil, interiört välbefinnande, komfort och teknik för en vardagsbil. Den förbättrade räckvidden och laddningen gör årets version ännu mer övertygande.

Jalopnik recension av Porsche Taycan

Jalopnik är en av Europas största motorwebbtidningar och kallar nya Taycan för “utmärkt”. Webbtidningen lyfter fram den ökade räckvidden och häftiga körstil som två stora punkter som är extra bra med modellen.
 Om du har råd att fråga är 2025 Taycan väl värd pengarna. Dess ökade räckvidd och laddningshastigheter gör det lättare att motivera, och den ökade hastigheten och nya funktioner gör det lättare att längta efter. Nya Taycan är redo att hålla sig fräsch och relevant under åtminstone de närmaste åren, även när Porsche börjar rulla ut nästa generations elbilsmodeller som Macan och 718.

Fakta Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo

Pris: 2 440 000 kronor.
Motor: 952 hk, vridmoment 1 110 Nm.
Batteri: 105 kWh, 97 kWh netto.
Mått: Axelavstånd 290 cm, längd 496, bredd 197, höjd 139.
Acceleration 0-100 km/h 2,4 sekunder.
Toppfart 260 km/h.
Räckvidd 607 km.

LÄS MER: