Svenska polisen tvingas byta motorer i sina nya Volvo-bilar. När Volvo lägger ner sina dieslar kan de beställda motorerna inte levereras.
– Det innebär att vi kommer få våra kommande XC60 med en bensinmotor istället. Bilen måste klara en viss prestanda, säger Anders Månsson, chef för polismyndighetens fordonsförsörjning.
Polismyndigheten har sedan flera år tillbaka beställt 2200 Volvobilar både som målade patrullbilar och civila trafikpolisbilar. Merparten av bilarna, till exempel de målade polisbilarna, är beställda med Volvos dieselmotorer. Men nu lägger Volvo Cars ner tillverkningen av polisens motorer. Senast i mars tillverkas den allra sista dieseln.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, lägre servicekostnader för våra kunder och nollutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo.
Nu tvingas polisen istället byta motorer i de nya bilarna som ska levereras.
– När gruppen på NOA skrev kravställningen var det prestandan som kravställdes och inget särskilt drivmedel. Det innebär att vi kommer få våra kommande XC60 med en bensinmotor istället. Bilen måste klara en viss prestanda, Anders Månsson chef för polismyndighetens fordonsförsörjning till 330 Motor som var först med nyheten.
Volvo Cars har tagit fram elektriska polisbilar, men det är inget svenska polisen kommer att köpa in ännu. Men i framtiden är det sannolikt att även polisen går över till el. Men de målade polisbilarna blir sist ut att elektrifieras.
– Jag kan inte svara nej på den frågan faktiskt, utan måste svara ja. Det beror på att hela fordonsindustrin håller på att ställa om till en hel eldrivna. Det är ingen fiction att elbilar kommer utan det är en verklighet.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter