Här är Per Gessles nya drömköp. En blänkande röd Ferrari Daytona SP3 för 22 miljoner kronor. Stjärnans nya bil har en V12-motor på 840 hästkrafter och ikonisk design.
– En otyglad V12-upplevelse avsedd för ett fåtal, skriver Evo som testat.
För knappt ett år sedan berättade Carup att Per Gessle gjort ett klipp genom att sälja sin ena Ferrari LaFerrari med en vinst på cirka 25 miljoner. Nu kan vi avslöja att popstjärnan har fyllt upp den tomma platsen i sitt otroliga garage.
LÄS MER: Per Gessle visar upp sin otroliga Ferrari-samling
Per Gessle har slagit till på Ferraris nya superbil i Icona-serien. Han har köpt och fått leverans av en Ferrari Daytona SP3, en likadan bil som Zlatan köpte till sig själv i födelsedagspresent och nyligen fick. Daytona SP3 görs endast i 599 exemplar och har Ferraris starkaste V12-motor någonsin: 840 hk vid hysteriska 9250 varv per minut. Prislappen ligger på cirka 22 miljoner kronor. Det är den tredje modellen i den superexklusiva Icona-serien efter Monza SP1 och SP2. Den nya hyperbilen är framtagen för att hylla Ferraris trippelseger i Daytonas 24-timmars den 6 februari 1967.
V12:an utan turbo som sitter bakom sätena är den starkaste förbränningsmotorn någonsin från Ferrari: 840 hästkrafter vid extrema 9250 varv per minut. Bilen har targatak och påminner en hel del om Ferrari La Ferrari Aperta. Enligt Ferraris designer Flavio Manzoni är bilen även inspirerad av 1960-talsmodellerna P3/4, P330 och 412P. Motorn är enligt Ferrari monterad i ”centralt bakläge”. Motorn går att varva extremt långt på lägre växlar, rödmarkeringen börjar först vid 9500 varv. Det maximala vridmomentet är 697 Nm vid 7250 varv per minut. Kompressionen är extrema 13,6:1.
De extrema varvtalen är möjliga genom att vevstakarna görs i titan och att kolvarna är belagda med DLC, Diamond-like-carbon. Ventilerna öppnas och stängs med glidfingerteknologi hämtad från Formel 1. Även kamaxeln är belagd med DLC. Bilen är bakhjulsdriven och har en sjuväxlad racinglåda hämtad från Formel 1.
Daytona SP3 är en av de snabbaste sugmotorbilarna någonsin, 0-100 km/h går på 2,85 sekunder och upp till 200 km/h tar det bara 7,4 sekunder. Toppfarten på över 340 km/h är kanske inte så extrem, men imponerande med tanke på att bilen saknar turbo. Tidningen Evo som har testat ger den fem av fem i betyg och beskriver SP3 som grymt snabb: ” Av den sorten att det verkligen krävs en samlad ansträngning och en dos mod och/eller dumhet att få den att vridas ur på allmän väg.”
Tekniskt sett baseras bilen till stora delar på kolfiberchassit från LaFerrari Aperta som görs med Formel 1-teknik. I stället för hybriddrivlina är det en traditionell förbränningsmotor med V12:a som gäller. Nästan allt på bilen är gjort av kolfiber, kevlar och andra kompositmaterial för att hålla nere vikten. Bilen väger in på endast 1485 kg.
Med den nya bilen har Per Gessle en av Sveriges absolut finaste Ferrari-samlingar. Den nya bilen är röd, men Gessle föredrar gråa Ferrari, bara tre av hans tidigare Ferrari-bilar är röda. Han äger bland annat en Ferrari LaFerrari Aperta, en Ferrari Monza SP2 och en Ferrari 599 GTO. Bilsamlingen innehåller också två riktiga klassiker som Dino 246 GT och Ferrari 250 Granturismo 1962. Totala värdet i dag ligger nu på över 120 miljoner kronor. Bilarna kommer nu att visas upp på en ny utställning på Hotell Tylösand. Samlingen kallas passande nog för ”The Joyride Collection”.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter