Han tillverkar världens häftigaste bilar till sina kunder. I veckan fick den första köparen sin Koenigsegg Jesko. Men vad har han själv i sitt garage? Här är Christian von Koenigseggs egen bilsamling.
Koenigsegg Automotive grundades utifrån Christian von Koenigseggs dröm om den unika och perfekta sportbilen. Idag är drömmen verklighet och Koenigsegg står på toppen med över 500 anställda och flera otroliga modeller som är på väg ut till köparna.
I veckan som levererades den allra första Koenigsegg Jesko till köparna. Det har tagit fyra år från att modellen kunde levereras till kunderna. Koenigseggs bilar har bland världens mest avancerade teknik och under pandemin har vissa komponenter låtit vänta på sig.
Snart öppnar Koenigseggs nya fabrik och där ska den nya fyrsitsiga hyperbilen Koenigsegg Gemera tillverkas. Men vad har Sveriges bilkung själv i garaget? Jo, en väldigt spännande samling bilar som passar en sann bilentusiast. Nyligen har Christian von Koenigsegg köpt laddhybriden Polestar 1 och Tesla Model S Plaid, en bil som till och med accelererar fortare än hans egna Koenigsegg, åtminstone upp till 100. Här är hans egen otroliga bilsamling.
LÄS MER: Nu kan Zlatan äntligen njuta av sin fina bilsamling
Lotus Esprit V8 2004
Vilken bilintresserade person har inte drömt om en Lotus Esprit? Modellen tillverkades under 28 år, och designen kändes toppmodern hela tiden. På slutet ersattes den raka fyran av en V8, det är en sådan bil Christian von Koenigsegg har.
– Nyligen snubblade jag över en av de sista Lotus Esprit som någonsin byggdes, på nätet. Eftersom Esprit var en av mina drömbilar som barn köpte jag den, berättade Christian von Koenigsegg för några år sedan.
Tesla Model S Plaid
Att det står en Tesla i Koenigseggs garage är inte alls förvånande. Christian von Koenigsegg har slagit till på Tesla värsting Model S Plaid med 1020 hästkrafter, en bil som till och med är lite snabbare upp till 100 km/h än hans egentillverkade bilar. Bara 2,1 sekunder tar det. Christian von Koenigsegg är en av de största fansen till märket och till Elon Musk. Vad få vet är att Koenigsegg tjänat en förmögenhet på Teslaaktier.
– När Elon Musk började bygga bilar ville jag köpa in mig. Dagen efter börsintroduktionen tog jag mitt sparkapital och gick in på 23 dollar. Jag har tjänat mer pengar på Tesla än vad jag kunnat ta ut på Koenigsegg i lön. Nu står de första aktierna i motsvarande 2 000 dollar när splittarna räknas in, har han berättat i Framgångspodden. Sedan dess har aktien dubblerats ytterligare en gång.
Lotus Excel SE 1988
Kanske är det Lotus Excel som fick Koenigsegg att komma med den geniala idén till en fyrsitsig hyperbil. Hemma i garaget står ett eget exemplar av Lotus sportbil för fyra.
– Detta var verkligen en dröm för mig sen min barndom. En kompis pappa köpte en Lotus Excel SE, en av världens första fyrsitsiga sportbilar. Jag har goda minnen från de tiderna. Och för ungefär 15 år sedan började jag skissa på vad som blev Gemera, säger Christian von Koenigsegg.
Koenigsegg CCR 2005
Under många år hade grundaren själv inte råd att köpa någon av sina bilar. Men i takt med allt större framgång har det blivit möjligt. För några år sedan köpte Koenigsegg tillbaka en CCR från 2005, en av företagets första modeller. Bilen slog på sin tid världsrekord på Nardobanan med en toppfart på 388 km/h. V8-motorn med dubbla kompressorer har 817 hästkrafter.
Dagges F40
Dag Bölenius var en genial bilbyggare som hade en nyckelroll hos Koenigsegg under många år. Han tog ram åtskilliga innovationer tillsammans med Christian von Koenigsegg genom åren. Sorgligt nog avled han förra året, endast 66 år gammal. Innan tiden på Koenigsegg byggde han en egen sportbil som till viss del liknar Ferrari F40, kallad ”Dagges F40¡, en bil som Christian von Koenigsegg nu äger och vårdar ömt. Bilen sägs påminna en del om det ikoniska originalet och har ryktesvis en V8 från Porsche 928.
Mazda MX-5
Vem minns inte sin första bil? Av en slump hittade en anställd på Koenigsegg chefens första bil på en bilmässa på Öland. Christian von Koenigsegg bestämde sig på stående fot att köpa tillbaka den.
– Vår transportchef gick till en bilmässa på en svensk ö som heter Öland, och det var den här svarta Mazda MX-5 som sa att det “förr var Christian von Koenigseggs bil.” Så han ringde upp mig och jag pratade med ägaren. Jag betalade lite för mycket för att få tillbaka den, men nu kan jag njuta av den under varma sommardagar! Den är i bra skick, och den är faktiskt lika rolig som jag kom ihåg att den var köra! säger Koenigsegg till Drive Tribe.
Polestar 1
Polestar är det närmaste en svensk biltillverkare vi kommer efter Koenigsegg och Volvo Cars. Bilarna konstrueras till stor del i Göteborg, även om de byggs i Kina. Det häftigaste Polestar byggt är än så länge laddhybriden Polestar 1, en bil som kostar över 1,5 miljoner kronor och har 600 hästkrafter. En sådan kunde Christian von Koenigsegg nyligen addera till sitt garage.
Koenigsegg CC850
Det första exemplaret av Koenigseggs nya jubileumsbil CC850 tänker grundaren behålla till sig själv. Bilen har 1360 hästkrafter och en unik växellåda som kan växlas manuellt med exakt manuell känsla från spak och koppling. Endast 70 exemplar ska byggas för cirka 40 miljoner kronor styck.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter