Forskare avslöjar: Så farliga är pekskärmar

Forskare avslöjar de stora farorna pekskärmar. Ny studie visar hur mycket bilförare vinglar och hur svårt det är att hitta rätt på skärmen.
– Pekskärmar är utbredda i bilar i dag, så det är viktigt att förstå hur interaktion med pekskärmar påverkar förare och körning, säger Jacob O. Wobbrock, professor i informationsteknik vid University of Washington.

Skärmarna har tagit över fullständigt i nya bilar. De gjorde sitt stora intåg när Tesla lanserade sin Model S 2012 och startade en ny trend i bilvärlden. Nu har många biltillverkare tagit bort alla knappar. Till och med ventilationsutblås måste nu ofta justeras inifrån skärmarna. Knappar och vred har kastats ut. Nu avslöjar en ny forskningsrapport i detalj hur skärmarna påverkar vår prestation bakom ratten. 

Forskare vid University of Washington och Toyota Research Institute har undersökt hur förare påverkas av skärmar, och vad som händer när de utsätts för ytterligare mental stress, som motsvarar ett samtal i bilen. De mätte hur 16 olika förare reagerade på pekskärmar när de körde i en simulator. Sensorer spårade deras blick, fingerrörelser, pupilldiameter och hudreaktioner som påverkas av stress. De två sista mätningarna gjordes för att mäta den mentala ansträngningen. Till exempel tenderar pupiller att växa när människor koncentrerar sig. 

Resultatet borde bekymra biltillverkare som kastat ut enkla knappar som är lätta att hitta från sina bilar. Deltagarna fick köra bil i simulatorn samtidigt som de fick använda pekskärm. Samtidigt gjordes minnestester som efterliknar den mentala ansträngning som krävs av trafikförhållanden och andra distraktioner. Forskarna fann att körningen påverkades mycket negativt av pekskärmarna. Effekten ökade ännu mer när de lade till olika minnesuppgifter. 

Medan de körde var deltagarna tvungna att röra vid olika mål på en 12-tums pekskärm, ungefär som de skulle interagera med appar och funktioner i bilen. De gjorde detta samtidigt som de fick göra ett minnestest där deltagarna hör en serie siffror, med 2,5 sekunders mellanrum, och måste upprepa specifika 

  • När deltagarna interagerade med pekskärmen vinglade de 42 % oftare från sida till sida i sin fil. Hög kognitiv belastning hade ingen effekt på resultaten.
  • Noggrannhet när de använde skärmen minskade med 58 % vid körning, och sedan ytterligare 17 % under hög kognitiv belastning.
  • Varje blick på pekskärmen blev 26,3 % kortare under hög kognitiv belastning.

Även om målområdena i skärmen blev större körde de inte bättre. Det tyder på att biltillverkarnas strävan efter enklare gränssnitt inte hjälper mot mycket distraktionen. 
– Om folk har svårt med noggrannhet på en skärm vill man oftast ha större knappar. Men i det här fallet, eftersom folk flyttar handen till skärmen innan de rör vid den, är det den visuella sökningen som tar tid, säger Xiyuan Alan Shen , doktorand vid Allen School vid University of Illinois.

Men forskarna tror ändå att det går att göra skärmarna säkrare. Bland annat skulle ögonrörelser eller peksensorer på ratten kunna anpassa skärmen så att ögonen inte behöver söka efter målområdet på skärmen och göra det mer framträdande. 

– Pekskärmar är utbredda i bilars instrumentpaneler idag, så det är viktigt att förstå hur interaktion med pekskärmar påverkar förare och körning. Vår forskning är bland den första som vetenskapligt undersöker denna fråga och föreslår sätt att göra dessa gränssnitt säkrare och mer effektiva, säger Jacob O. Wobbrock,  professor i informationsteknik vid Information School vid University of Washington.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt