Kritiker till elbilar sprider ryktet. Och en del elbilsägare oroar sig. Därför har experten Peter Esse testat hur länge hans Tesla håller värmen – och resultatet är överraskande.
Många svenskar oroar sig att elbilar får problem med värmen om man fastnar i en bilkö. Peter Esse ville ta reda på om ryktet stämmer. Esse är en av Sveriges mest populära Youtubers inom elbilar. Han menar att ryktet ofta kommer från de som kritiserar elbilar.
– Det är ofta citat som kommer från bensin- och dieselbilisterna. De har haft igång sin fossilmotor på tomgångskörning och sagt ‘det var tur att jag inte körde en elbil’, säger han på sin YouTube-kanal.
Men i testet krossade elbilen förväntningarna. Teslan klarade att hålla värmen i 24 timmar, trots kylan. När bilen stått i 18 timmar hade bilen 33 % batteri kvar.
– 18 timmar, det är långt och mycket. Och då har folk evakuerats sedan länge, tror jag. Men vi har alltså kunnat stå länge och väl, fortsätter Peter Esse.
Många tror än idag att elbilar snabbt blir kalla om de står stilla för länge. Men det stämmer bara på mycket gamla elbilar, menar Esse. Det enda som kan bli ett problem under en bilkö är om batteriet redan är lågt. Men då funkar det fint att sänka kupévärmen och istället använda ratt- och stolsvärme.
– Blir man stående med väldigt lite energi i batteriet kan det vara bra att tänka på att det finns sätt att spara energi på det sättet, fortsätter Peter Esse.
Bilen hade en genomsnittlig effektförbrukning på 1,25 kW per timme under testet. Därmed finns det gott om marginal. Man kan sitta varmt och skönt totalt 24 timmar i en bilkö, även i vinterkyla. Peter Esse sammanfattar:
– Så länge man i alla fall har hyfsat med energi i batteriet och blir stående kommer värmen vara det minsta bekymret. Man kan vara lugn att elbilen kommer leverera på värme, så länge du inte kör med helt tomt batteri.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















