611 procent. Så mycket mer drar en Mercedes GLE plug-in hybrid än vad tillverkaren uppger. Siffran kommer från verkliga mätningar – och Mercedes är långt ifrån ensamma. Laddhybrider pekas ut som en klimatbluff i Europa.
Europeiska miljöorganisationen Transport & Environment har undersökt hur plug-in hybrider faktiskt används på vägarna i Europa. Skillnaden handlar inte bara om bilen utan också om föraren. Laddas bilen regelbundet blir förbrukningen låg. Men körs den mest på bensin som många gör med en tung SUV som GLE. Då blir den plötsligt en törstig och rejält tung bil.
Topgear skriver att studien visar att Mercedes PHEV-ägare generellt är de mest bensintörstiga bland alla märken. En genomsnittlig Mercedes plug-in hybrid drar 494 procent mer än broschyrvärdena. Men GLE sticker ut ordentligt och värst är GLE 53 AMG med sin sexcylindriga bensinmotor på 544 hästkrafter.


Problemet ligger dock inte bara hos Mercedes. Dagens WLTP-mätmetod är inte anpassad för plug-in hybrider, vilket gör att verkligheten ofta ser helt annorlunda ut än broschyrvärdena. Vi har tidigare rapporterat om hur EU samlat in data från 6,5 miljoner bilar i Europa, och analysen visar tydligt hur extremt verklig förbrukning kan skilja sig från vad tillverkarna uppger – särskilt för laddhybrider.
EU arbetar nu med nya tester som ska ge mer realistiska siffror, och de mest törstiga PHEV:arna kommer i framtiden få betydligt sämre resultat i de officiella testerna. Men Mercedes GLE blir ett extremt exempel på hur verkligheten kan skilja sig från fabrikens löften.
Laddhybriderna som har störst skillnad mot verklig förbrukning (l/100 km)
Modell | Enligt tillverkaren | Enligt officiell data | Skillnad |
Mazda | 1,4 | 7,5 | 435,71% |
Suzuki | 1 | 4,8 | 380,00% |
Mercedes | 1,2 | 5,7 | 375,00% |
Skoda | 1,2 | 5,4 | 350,00% |
Jaguar Land Rover | 1,8 | 8 | 344,44% |
Toyota | 1 | 4,3 | 330,00% |
BMW | 1,5 | 6,3 | 320,00% |
Hyundai | 1,4 | 5,8 | 314,29% |
Audi | 1,6 | 6,5 | 306,25% |
Källa: EU
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.