En Mustang från 69 är till salu – med en av de största V8:or du kan hitta. Med en cylindervolym på 9,8 liter kommer bilen mullra ifrån det mesta på vägarna.
Nu säljs en unik 1969 Ford Mustang Boss 429. En bil som många entusiaster ser som en riktig historisk pärla. Men det som verkligen gör bilen unik är den nya motorn. En 9,8 liters Kaase 598 V8 som har dynotestats, och visat imponerande 1077 hk och 1 107 Nm vridmoment. Med den effekten är den kanske en av de mest kraftfulla gatlagliga Mustangerna man någonsin sett.
2018 genomgick bilen en stor uppgradering i motorn. Då fick den en Kaase Racing Engines 598 cubic inch V8, vilket också gav bilen över 1 000 hästkrafter. Alla delar är noggrant utvalda för att ge både modern prestanda. Men bilen har också bevarat en klassisk charm.


Exteriört behåller den nämligen sin tidsenliga lack i en grön ton som kallas Black Jade, emblem med “Boss 429” och ett funktionellt luftintag på huven. Bilen har 15-tums Magnum 500-fälgar med Mickey Thompson dragdäck kompletterar utseendet. Fjädringen är uppgraderad med Calvert Racing-fjädrar och bromsarna består av skivor fram och bak. Bilen har alltså mycket av sin vintagekaraktär kvar. Men den kräver en uppmärksam förare.
Interiören blandar klassiska detaljer med moderna uppgraderingar som gör körningen enklare. Exempelvis finns ny Auto Meter-varvräknare, extra mätare och choke-kontroll. Och ursprungligen har bilen svarta vinylstolar, träpaneler och AM/FM-radio, vilket ger bilen en tidstypisk känsla. Tillsammans skapar det en bil som känns har kvar sin klassiska anda, men med moderna funktioner.



Även originalmotorn var imponerande, en Boss 429 V8. Motorn var ett tekniskt mästerverk från sent 1960-tal, men byttes alltså ut under 2018. Officiellt gav motorn 375 hk vid 5 200 varv/min och 450 Nm, men i verkligheten producerade den mycket mer. Nära 500 hk i gatversion och över 600 i NASCAR-spec.
Men Boss 429 byggdes bara under två modellår. Anledningen? Högre försäkringskostnader, strängare utsläppsregler och förändrade marknadsförhållanden. Det satte helt enkelt punkt för Fords homologationsspecial. 1971 hade Mustangen blivit större och tyngre, och big-block-eran var redan på väg att ta slut. Men om man vill ha en tidlös, unik och extremt stark Mustang, kan denna Boss 429 fortfarande vara ett passande val. Men det kostar. I skrivande stund är högsta budet på 988 000 svenska kronor.



Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.