Yamaha har patenterat en teknik som får elmotorcyklar att mullra. Rörliga mekaniska delar skapar vibrationer och motorljud. Målet är att ge föraren samma känsla som en klassisk fyrtaktare.
För många motorentusiaster är ljudet, vibrationerna och den mekaniska känslan en stor del av upplevelsen. När eldriften tar över riskerar detta att gå förlorat. Elmotorer arbetar tyst och utan den pulserande respons som kännetecknar en förbränningsmotor. Motorcykeltillverkaren Yamaha presenterar nu ett nytt grepp. Företaget har patenterat en lösning som gör att elmotorcykeln kan upplevas mer som en bensindriven.
Patentet beskriver hur elmotorn kompletteras med rörliga delar som imiterar en fyrtaktsmotor. En kolv rör sig fram och tillbaka i cylindern och är kopplad till vevaxeln via en elektrisk motor som styr dess rörelse. När kolven rör sig skapas både mekanisk vibration och ljud, precis som i en traditionell förbränningsmotor.

Det innebär att föraren får fysisk respons på gaspådraget, men utan att någon bensin förbränns. Yamaha betonar att det inte handlar om högtalargenererat ljud. Med sitt patent vill företaget återskapa de element som förknippas med körglädje, utan att ge avkall på eldriftens fördelar.
Om lösningen blir en framgång återstår att se. Räckvidd och laddinfrastruktur lyfts fortfarande fram som de största hindren för en bred övergång till elmotorcyklar. Frågan är också om marknaden verkligen vill ha en elektrisk motorcykel som beter sig som en bensindriven, eller om det snarare är tystnaden och de låga driftskostnaderna som lockar till eldrift.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.