BYD säljer just nu rekordmånga elbilar i Europa. Men när det kommer till löften om extrem räckvidd och blixtsnabb laddning ser verkligheten helt annorlunda ut. Nu blir kinesiska elbilar krossade i ett nytt test.
BYD har på kort tid blivit en jätte på elbilsmarknaden och ökar nu snabbare än något annat märke i Europa. I augusti steg deras försäljning med hela 216 procent, medan Tesla backade 22 procent. Det innebär att den kinesiska elbilstillverkaren kört förbi amerikanska Tesla i EU i augusti. Men ett brittiskt biltest visar att höga försäljningssiffror inte alltid betyder att bilen fungerar bäst i vardagen.
Tidningen What Car? ställde nya Tesla Model Y mot två kinesiska utmanare,BYD Sealion 7 och MG IM6, i ett tufft test på över 80 mil. På pappret såg de kinesiska bilarna ut att kunna ge Tesla en rejäl match. BYD lovar upp till 48 mils räckvidd och MG IM6 skryter med en rekordhög laddhastighet på nästan 400 kW. Något ingen annan elbil på den brittiska marknaden kan matcha i teorin. Men verkligheten blev en annan.
Under långresan i regn och kyla kämpade BYD med att ens ta sig fram till laddstationen och rullade in med nästan tomt batteri. Trots att bilens egen beräkning visade att det borde ha funnits marginal. MG IM6 klarade sträckan men kom långt ifrån sina löften om ultrasnabb laddning.
Trots att stationen kunde leverera upp till 400 kW tog bilen aldrig emot mer än knappt 230 kW.
– Visst, det är trevligt att MG på pappret har den snabbaste maxladdningshastigheten. Men lycka till att faktiskt se det i verkligheten.
Tesla Model Y som räknat ut exakt hur mycket batteriet behövde för att nå stationen kom fram utan dramatik.
– Den nya Model Y känns nu mer stabil och använder bättre material än tidigare.
När bilarna laddades från 25 till 80 procent tog det 28 minuter för Tesla, 29 minuter för BYD och bara 17 minuter för MG IM6. MG var alltså snabbast på just den sträckan av laddning, men det blev en seger med bitter eftersmak.

När hela resans kostnader summerades visade det sig att både MG och BYD drog klart mer el och dessutom fick betala betydligt mer för den. BYD landade på 130 pund i total laddkostnad, MG på 119 – medan Tesla klarade sig på bara 82 pund tack vare sitt billigare och mer lättillgängliga supercharger-nätverk.
Även förbrukningen avslöjade stora skillnader. Tesla drog 19,4 kWh per 100 km, MG 22,2 och BYD hela 23,9. Med de brittiska elpriser som gällde under testet blev BYD den dyraste bilen att köra. Faktiskt dyrare per mil än en bensindriven BMW M3 med över 500 hästkrafter.
Resultatet blev tydligt. Trots att BYD just nu säljer som aldrig förr och på flera håll går om Tesla i försäljningsstatistiken, var det Tesla Model Y som krossade konkurrenterna i praktiken. Lägre kostnader, lägre förbrukning och ett laddnätverk som faktiskt levererar gör att Teslas elbil fortfarande är svårslagen när vädret är dåligt och resan blir lång.
– Tesla är den bästa elbilen här. Och en av de bästa du kan köpa, är What Cars dom.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.