Chocken: Elbil har 112 meters bromssträcka i test

Sju elbilar sattes på prov i ett tufft bromstest där bilarna lastades till max. En elbil visar sig vara livsfarlig efter ett par inbromsningar.

Hur klarar elbilar en riktig semesterresa med full packning och hög fart? Det har den tyska tidningen Auto Bild tagit reda på. De lastade sju populära elbilar med maxlast och körde dem på avstängd bana för att se hur bromsar, styrning och elektroniska hjälpsystem klarar upprepade hårda tester. Bland annat testades en Volvo EX40 men även kinesiska elbilar och Mercedes.

Bilarna fick bromsa från 130 km/h fem gånger i rad, göra snabba filbyten och köra slalom för att avslöja svagheter som annars sällan syns i vardagen. Men det är bromstesterna som är de mest intressanta för där gav en kinesisk bilmodell vika helt. Något som fick testteamet att reagera starkt.
– Det känns som att trampa i ett smörpaket, skriver Auto Bild.

För MG5 började allt bra. Den drygt 2,1 ton tunga elbilen stannade på cirka 60 meter vid första hårda inbromsningen vilket är fullt godkänt. Men redan vid de följande stoppen började bromsarna ge upp. Den femte inbromsningen slutade först efter hela 89 meter. Det skulle dock bli mycket värre. När testförarna gjorde ett sjätte försök utanför själva betygsättningen uppdagades ett oroväckande problem.

Elbilen MG5 rullade hela 112 meter innan den stod still. Pedalen tappade helt trycket och förarna beskrev känslan som att “trampa i ett smörpaket”. Felet spårades till överbelastade styrsystem som tvingade elbilen att återställas i verkstad. Ett resultat som visar att MG:s bromsar inte klarar långvarig hårdkörning när bilen är tungt lastad. Trots detta slutade MG5 totalt femma i testet. Men det är för att placeringen inte bara förlitar sig på bromssträckan.

EX40 Sand edition

För svensk-kinesiska Volvo EX40 som delar teknik med kinesiska Geely men byggs i Europa gick det betydligt bättre på bromstestet. Fullastad klarade den bromssträckor på mellan 61 och 64 meter utan att pedalen blev svampig. Slalomen gick kontrollerat och vid snabba undanmanövrer höll bilen linjen, även om antisladdsystemet ibland var en aning långsamt att gripa in.

Föraren kunde ändå behålla kontrollen även när elbilen pressades till gränsen. EX40 slutade fyra.
– Den kinesiska bilen med svenska rötter visar inga betydande svagheter i de tre tester som Auto Bild genomfört, skriver tidningen.

Testets klarast lysande stjärna blev Mercedes EQB. Den tyska suven levererade jämna bromssträckor runt 65 meter även efter flera upprepade hårda inbromsningar. Vid snabba filbyten höll sig EQB stabil ända upp till 123 km/h och “gav ett lugnt och säkert intryck” enligt testet.

Lenheten i inbromsningarna var direkta och bromsarna bet varje gång trots att pedalkänslan beskrevs som något mjuk. Den totala stabiliteten gav Mercedes en klar seger i testet.
– Sammantaget bidrar detta till en imponerande stabilitet bakifrån; i ingen av de simulerade farliga situationerna verkade det finnas några betydande försök att bryta sig loss, skriver Auto Bild.

Bakom topptrion placerade sig flera andra välkända modeller. Mini Countryman och BMW iX1 hamnade i mitten av fältet med bromssträckor strax över 70 meter men visade god balans i slalom och undanmanövrer. Hyundai Ioniq 5 levererade bra stabilitet men tappade något i bromsresultaten när lasten var som tyngst. Volkswagen ID.4 gjorde en jämn insats utan att glänsa, men hade inga allvarliga svagheter.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt