Volkswagen ID.7 har hyllats i tester och har många nöjda ägare. Men en tysk kanal avslöjar bristerna vissa ägare irriterar sig på.
Elbilen Volkswagen ID.7 skapades som en praktisk version av Passat, då bilar med förbränningsmotor inte längre skulle vara lika populära. De ändrade dock sina planer och behöll Passat, men samtidigt blev ID.7 en stor försäljningssuccé. Den tyska elbilen har snabbt blivit uppskattad i Sverige, och är till och med den mest sålda elbilen hittills under 2025, enligt rapporter från Volkswagen.
Men trots detta har faktiskt flera problem uppmärksammats på den populära elbilen. Vissa ägare i Tyskland lämnar dåliga recensioner online på bland annat nackstöden, luftkonditioneringen, fönstren och stolarna. Nu har tyska Carwow testat en ID.7 för att analysera problemen – är de så illa som ägare skriver?

Först ut handlar det om nackstöden, som är svåra att ta bort. De flesta behöver sällan göra detta, men många ägare hade klagat på att det är krångligt. Testaren lyckades hitta en hel sida med både guide och detaljerade instruktioner. Men hjälpte det, då? Delvis. Han lyckades få bort nackstöden i baksätet. Men i framsätet? Där lyckades han faktiskt inte.
Många klagade också på luftkonditioneringen och värmesystemet. De påstår att om man ska få bilen varm måste man ställa in två grader högre än i andra bilar. Dessutom är luftflödet ojämnt – ibland varmare uppifrån och kallare nedifrån, ibland tvärtom. Och det visade sig att ägarna hade rätt. Testmannen bekräftade klagomålen, och menade att ventilationen ibland stängs av helt på passagerarsidan.

Det är troligen en automatiserad funktion som försöker spara energi eller justera temperaturen baserat på om systemet tror att någon sitter i sätet. Man kan “lura” ventilationssystemet genom att spänna fast passagerarbältet, även om ingen sitter där för att få jämn luft. Men även om det fungerar är det naturligtvis störande. Ett sådant problem borde inte uppstå i någon modern bil.
Den tredje kritiken handlar om fönstren. ID7-ägare klagade på att om man öppnar ett fönster lite går det inte att stänga det utan att först sänka det mer. För testmannen fungerade det dock fint. Det kan innebära att problemet inte alltid händer, men att vissa ägare upplever problemet.

Den fjärde kritiken gäller originalsätet. Ägarna menar att de är obekväma, och att sätets sidor, som hjälper till att hålla kroppen i balans vid svängar, inte är bra. I just denna bilen använde dock testmannen särskilda tillval. Han hade ergonomiska stolar som kostar cirka 29 000 kronor extra. Tyvärr gjordes alltså ingen testkörning med originalsäten, men han gillade de ergonomiska stolarna mycket.
En annan kritik är knarrande och oklara ljud från kaross, fjädring eller instrumentpanelen. Testmannen berättade att oljuden faktiskt inte är i specifika fall – de hörs nästan i varje bil. VW har historiskt haft modeller som är kända för tyst och välmonterad inredning. Exempelvis äldre generationer av Passat och Golf Mk2.
Men trots en del kritik kommer ID7 också mycket positivt. Ägarna uppskattar framför allt utrymmet i bagageutrymmet och på baksätet. De gillar även laddkapaciteten, även om den bara är 195 kW – inte jättestor enligt globala standarder.Sammanfattningsvis ger VW ID.7 sina ägare mer glädje än problem, vilket förklarar varför bilen blir allt mer populär.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.