Många bilhandlare säljer elbilar och laddhybrider utan ett viktigt test. Nu inför Kvdbil batteritester som avslöjar hur batteriet mår.
– Att köpa en begagnad elbil eller laddhybrid ska vara lika tryggt som att köpa en bensin- eller dieselbil, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Många oroar sig för att elbilar och laddhybrider ska ha ett slitet batteri som snabbt behöver bytas ut. Det gör att vissa köpare inte vågar köpa en laddbar begagnad bil.
– Det finns ett utbrett men ofta felaktigt antagande om att elbil- och laddhybridbatterier snabbt tappar kapacitet och måste bytas ut. Med ett tydligt betygssystem baserat på batteriets hälsa ger vi köparen bättre förutsättningar att förstå vad de faktiskt köper, säger Daniel Odsberg.
För att undanröja osäkerheten inför nu Kvdbil, som en av de första bilhandlarna i Sverige, batteritester. De ska göra kapacitet, räckvidd och livslängd synlig för köparen av elbilar och laddhybrider. För laddhybrider är Kvdbil ensamma i Sverige om informationen.
– Att köpa en begagnad elbil eller laddhybrid ska vara lika tryggt som att köpa en bensin- eller dieselbil. Genom att synliggöra batteriets hälsa i våra annonser gör vi det enklare för köpare att fatta trygga, välgrundade beslut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
Batterihälsan presenteras som ett stjärnbetyg, baserat på bilens så kallade State of Health – ett mått som visar hur mycket kapacitet som finns kvar jämfört med ett nytt batteri. Testet görs i samband med Kvdbils ordinarie fordonstest. KvdBil mäter batteriets State of Health, ett mått som visar kvarvarande kapacitet jämfört med hur det presterade som nytt. Det ger en bild av hur batteriet mår i jämförelse med när det var nytt.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter