I Tyskland har en ny sorts bensin börjat säljas. Den påstås kunna minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent. Om bensinen håller vad den lovar kan den göra bensinbilar mer klimatsmarta än elbilar.
Den nya bensinen heter KlimaBenzin95 och består till 95 procent av icke-fossila råvaror, rapporterar de Telegraaf. I stället för traditionell råolja används så kallad grön metanol som är en restprodukt från bland annat pappersindustrin. Resultatet blir en bensin där utsläppen som uppstår vid förbränning inte räknas som klimatpåverkan i samma utsträckning, eftersom de kommer från källor som anses förnybara.
Det fungerar på liknande sätt som med HVO-diesel: det släpps ut koldioxid. Men från ett biologiskt kretslopp, inte ur markens fossila lager. För bilägare är det i praktiken enkelt. Vanliga bensinbilar kan tanka bränslet utan ombyggnad och prestandan påverkas inte enligt de Telegraaf. Oktantalet ligger på 95, precis som i dagens E10-bensin. Alla bilar som ska kan köras på vanlig 95 oktan ska klara den nya ”klimatbensinen”

Men smakar det så kostar det. På den hittills enda macken där bränslet finns, i Kirchweyhe utanför Bremen, ligger priset på 2,30 euro per liter. Det är en rejäl skillnad jämfört med E10-bensin som där kostar 1,68 euro. Det gör den nya bensinen nästan 40 procent dyrare. Men det är ändå betydligt billigare än många andra typer av syntetisk bensin.
Tanken är att priset ska kunna sjunka om produktionen skalas upp. Bränslekedjan Classic testar nu försäljning i liten skala men planerar att sprida den nya bensinen till fler stationer från och med 2028. Och om undantag görs från framtida CO₂-skatter för den här typen av bränsle kan prisskillnaden minska ytterligare.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.