Tesla tar ännu ett tekniksprång. Med gigantiska gjutmaskiner ersätts hundratals delar av ett enda
stycke aluminium. Det innebär inte bara starkare karosser. Elbilarna kan byggas om ett jättelego till
lägre kostnader.
Karosser tillverkas normalt genom att plåt formas i stansmaskiner. Resultatet blir yttre och inre
paneler som svetsas eller limmas ihop. När karossen är klar genomgår den rostskyddsbehandling
och lackering. Processen är till stor del automatiserad, men den har nackdelar. Varje del måste
stansas, formas, svetsas och monteras. Det tar tid och kräver mycket jobb. Det ökar också risken
för variationer i passform och kvalitet. En kaross med många skarvar är dessutom känsligare för
rost, buller och vibrationer över tid.
Tesla har ritat om spelplanen för bilindustrin med sin satsning på Gigapress: enorma maskiner som
inte pressar utan istället gjuter bärande strukturer, exempelvis de sektioner där hjulupphängning,
batteripaket och baklucka fästs. Tidigare bestod dessa av uppemot 100 separata delar som
svetsades ihop. Gjutningen gör det möjligt att skapa mer exakta och komplexa former som är
svåra att göra på vanligt sätt. Det minskar också kostnaderna och gör tillverkningen snabbare.


I ett nytt patent visar Tesla nu att det också är möjligt att gjuta hela karossidor i ett enda moment.
Tekniken ger en slät, visuellt tilltalande yta och stärker karossens struktur, något som ska öka både
säkerheten och produktionseffektivitet. Det är ännu inte känt om tekniken kommer att användas i
produktionen av befintliga modeller eller om den är planerad för kommande modellserier.
En central del i Teslas strategi är att göra produktionen med effektiv. Målet är inte bara att göra
elbilar billigare att tillverka, utan också att de ska bli mer prisvärda för kunderna. Men det finns
nackdelar även med gjuttekniken. Den främsta är att reparationer vid skador kan bli dyrare,
eftersom det inte längre går att byta ut enskilda delar. Det är en del av förklaringen till att
försäkringspremierna för Tesla ofta är högre än för konkurrenterna.
LÄS MER:

Karl Wahlin är statistiker och har lång erfarenhet som analytiker inom personbilsmarknaden.