Vulgärt att skylla Volvo Cars börsras på Jim Rowan

Volvo Cars aktie är världens sämsta bilaktie de senaste två åren. Enligt Dagens Industri beror det på skotten Jim Rowan som tillträdde då, men det är att vulgarisera Volvo Cars problem. Sanningen är att Rowan fått ärva ett slukhål i form av Polestar. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. En ny granskning av Dagens Industri visar att Volvo Cars är världens sämsta bilaktie sedan skotten Jim Rowan överraskande tog över som vd i början av 2022. På två år är totalavkastningen minus 64 procent. Enligt DI:s granskning skulle den katastrofala utvecklingen bero på att Jim Rowan till skillnad från företrädaren Håkan Samuelsson saknar större erfarenhet av bilbranschen. 

Jim Rowan må komma från ett företag som tillverkar uppvärmda kaffemuggar och ha varit delaktig i dammsugartillverkaren Dysons fiasko med elbilar. Men att skylla Volvo Cars svårigheter och kursfiasko på honom är att vulgarisera problemen. Inte ens när han redovisar försäljningsrekord stiger kursen. 

Volvo Cars största problem är Polestar – och det kan inte Jim Rowan lastas för.

Sanningen är att han fått ärva enorma problem med Polestar som riskerar att sänka hela Volvo Cars. Dessutom var Volvo Cars värdering vid börsnoteringen extremt hög jämfört med andra biltillverkare. Huvudorsaken till att Volvo skulle värderas så mycket högre än BMW och Mercedes var att Volvo äger 48 procent av Polestar som skulle noteras på Nasdaq i en SPAC-notering. Men ägandet i Polestar har visat sig bli ett enormt slukhål istället för en värdeskapande möjlighet.

Polestars försäljning föll med 39 procent sista kvartalet 2023 jämfört med 2022. Det är ett problem som Jim Rowan knappast kan lastas för. Dessutom tillverkas Polestars bilar i Volvos fabriker på kredit, och företaget är skyldigt Volvo Cars närmare 20 miljarder kronor. Problemen skapades långt innan Jim Rowan klev ombord och det är i första hand en ägarfråga.

Polestar säger sig dessutom behöva ytterligare 14 miljarder kronor innan de eventuellt kan stå på egna ben. Volvo Cars huvudägare Geely har fler nya bilmärken än Polestar att oroa sig för och inte oändligt med pengar. Det är svårt att förstå hur Volvo och Geely ska kunna fortsätta att hälla miljarder ner i slukhålet Polestar. Över 20 000 svenskar jobbar på Volvo Cars och drygt 100 000 svenskar äger aktier i bolaget. De förtjänar bättre än att ett välskött bolag ska dras ner av spekulation i Polestar. Det är bättre att bita i det sura äpplet nu innan det är för sent. Det bästa vore att avnotera Polestar och göra allt för att stoppa blodflödet.
LÄS MER: