Här rullar Volvos sista dieselbil av bandet i Torslandafabriken i Göteborg. Den sista historiska dieslen blev en blå Volvo XC90. En 45-årig epok går i graven när bilen ställs på Volvomuseet.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer, säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars.
I slutet av förra året gick Volvo Cars ut med att de lägger ner dieselbilar. I förra veckan tillverkades den sista dieselmotorn åt Volvo av Aurobay i Skövde. Och igår monterades den sista dieselbilen ihop i Torslandafabriken i Göteborg. Det blev en blå Volvo XC90.
Den första Volvodieseln kom redan 1979, efter 45 år blir dieselbilen ett museiföremål. Volvo flyttar direkt sin sista dieselbil till det nya museet World of Volvo. Målet är nu att Volvo ska lägga ner alla förbränningsmotorer till 2030.
– Elektriska drivlinor är vår framtid och överlägsna förbränningsmotorer: de genererar mindre buller, mindre vibrationer, mindre servicekostnader för våra kunder och noll avgasutsläpp, säger Jim Rowan, vd på Volvo Cars.
Volvo började med diesel 1979 med Volvo 244 GL D6 som hade en rak dieselsexa på 82 hästkrafter från Volkswagen. Volvo 850 TDI hade en femcylindrig diesel från Audi. Den första egenutvecklade dieselmotorn i Volvo kom först 2001 i Volvo V70, en femcylindrig commonrail-diesel. År 2013 kom de nya fyrcylindriga VEA-motorerna som lever kvar än idag. Den starkaste D5-motorn med dubbelturbo och Power Pulse har 235 hästkrafter och ett vridmoment på 480 Newtonmeter. Nu satsar företaget enbart på hybrider och bensinmotorer.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter