Nu avslöjas hela insidan i Volvosyskonet Zeekr X. Bilen får en minimalistisk interiör med en skärm som kan flyttas till passagerarsidan med kontakter för spelkontroller. Nya Volvo EX30 lär få en liknande interiör – det bådar gott.
Zeekr X är tredje modellen från Geelys nya elbilsmärke Zeekr. Modellen väntas komma till Sverige senare i år och bygger på samma tekniska plattform som nya Volvo EX30. Lanseringen sker till en början i Sverige, Norge och Nederländerna efter att bilen har haft officiell premiär på Shanghais bilsalong i april. Tekniken har utvecklats i Kina under ledning av Saab- och Volvonestorn Kent Bovellan.
Tidigare har Zeekr visat upp bilens exteriör. Designen är gjord i Göteborg på Geelys designcenter. Zeekr X utseende har tagits fram under ledning av designchefen Stefan Sielaff som varit designchef för Bentley och haft toppositioner hos Audi, Volkswagen och Mercedes. Zeekr X går att få utan traditionella dörrhandtag, utan öppnas istället med knappar på B- och C-stolpen. Både rutorna och backspeglarna saknar ramar. Belysningen i fronten består av 41 olika LED-ljuspunkter och Zeekr får dessutom panoramatak.
Nu visar Zeekr upp bilens interiör med minimalistisk design och flera innovativa detaljer. Bland annat får den en stor skärm som kan flyttas över till passagerarsidan. Dessutom finns det kontakter för spelkontroller så att passageraren kan spela tv-spel under resan. Räkna med att det blir slagsmål mellan barn och vuxna vem som ska sitta här.
Ratten blir val och det finns en liten instrumentpanel framför föraren, dessutom har Zeekr X Heads-up-display. Färdriktningsväljaren sitter i likhet med Volvo EX90 på rattstången. Precis som på Tesla är dörrarna utan fönsterramar. En annan innovativ detalj är ett förvaringsfack ovanför dörren.
Modellen kan bli en tuff konkurrent till både nya Volvo EX30 och dagens XC40. Bilen är 445 cm lång, vilket är längre än XC40. Dessutom är hjulbasen hela 275 centimeter, vilket tyder på rejält benutrymme i baksätet.
Bilen kommer både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Den bakhjulsdrivna versionen får 272 hästkrafter, medan den fyrhjulsdrivna prestandamodellen har hela 428 hästkrafter. Den sägs ska göra 0-100 km/h på omkring tre sekunder, toppfarten är 190 km/h.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter