Teslas tyska fabrik blivit full av osålda bilar. Ett hemligt med elbilar har öppnats med elbilar på en gammal militärflygplats från DDR-tiden.
– Vi räknade 40 biltransporter per timme i byn, säger grannen Harald Ebeling.
I den senaste rapporten framkom att Tesla tillverkat 433 371 bilar medan man levererat 386 810 bilar. Nu börjar lagren med osålda bilar bli fyllda. Tyska tidningen Berliner Zeitung har besökt Teslas hemliga uppställningsplats med ett stort antal osålda bilar på en gammal militärflygplats från DDR-tiden. Där sjuder ilskan hos de boende över 100-tals biltransporter som kör in varje dag. Bilder visar på bilköer av biltransporter på de smala vägarna.
Teslas tyska fabrik i Grünheide producerar 6000 bilar i veckan och har inte längre plats för de osålda lagerbilarna på fabriken. De körs därför till Neuhardenbergs flygplats omkring sex mil från Grünheide, ett lager Tesla tog i bruk förra året. Där uppges det stå ett stort antal bilar. Enligt Berliner Zeitung är det tillträde förbjudet på flygplatsen och vakter hotar med polisen vid grindarna. Färska satellitbilder från Google Earth avslöjar dock att ett stort antal bilar stod på platsen i mars.
Tysk press har kallat platsen ”bilkyrkorgård”, men så är knappast fallet. Tesla uppger att “Neuhardenberg används för att sortera fordonen och transportera dem därifrån till sina destinationer i hela Europa och till utomeuropeiska hamnar”. Boende vittnar dock om att transporterna ökat kraftigt den senaste tiden. Oftare än varannan minut anländer en biltransport. De talrika lastbilarna har blivit ett störningsmoment i byn.
– Vi räknade 40 biltransporter per timme i byn. 300 till 400 resor om dagen. Det blomstrar konstant, husen spricker, gatan går sönder, säger Harald Ebeling till Berliner-Zeitung.
Något snart hopp om att transporterna ska upphöra har inte byborna. Tesla har fått nej på att bygga ett lagerområde i Grünheide. Kanske kan företaget flytta till Fürstenwalde, en annan gammal flygplats. Men det kan dröja. Under tiden står invånarnas hopp till att elbilsmarknaden ska vända och lager bli onödiga.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter